Borsod-Abaúj-Zemplén

2008.05.26. 13:00

"Elszakadt a cérna" - Utas kontra MVK Miskolcon

<p>Miskolc - Az MVK szerint a panaszos levélíró akkor érvényesítette a jegyét, mikor meglátta az ellenőröket, akik így a jegyét nem tudták elfogani. Miután az utas nem mutatott együttműködést kértek rendőri bevatkozást - áll egyebek mellett az MVK azon levelében, amiben egy panaszos utas - a Boon-on korábban megjelent - levelére reagált.</p>

"Május 22–én reggel indultam dolgozni otthonról - írja olvasónk - s bár nem nagyon kedvelem a tömegközlekedést (ezen kis sztori után nincs értelme magyarázni hogy miért), a mai napon ezt választottam. Sajnos túl sok bizalmat szavaztam ennek a szolgáltatásnak, amit nem mellékesen amiskolcipolgárok pénzéből is tartanak fenn, tehát az enyémből is.
Reggel megvettem a jegyemet a villamoshoz tartva az útba eső kisboltban a Malomszög utcánál. Nyolc óra után pár perccel felszálltam a kettes villamosra (bécsi piros), természetesen az első ajtónál, ahogy azt már a miskolciak megszokták, vagy megszokatták velük, s kezeltem a jegyemet. A második megállónál (a Villanyrendőrnél), már a szokásos razzia fogadott, amit – véleményem szerint – leginkább minimum intelligenciával sem rendelkező emberekkel végeztetnek. (itt szeretnék megjegyezni egy általam nem értett tényt: a jegyellenőr/buszsofőr/villamosvezető is a közlekedési vállalat dolgozója, aki az utazó közönséggel kapcsolatban áll. Nehezen fogom fel, hogy ilyen arrogáns, igénytelen képet mutatnak magukról/cégükről.
Természetesen tisztelet annak a pár dolgozónak, akik normálisan beszélnek utasaikkal/fizetésüket adókkal és a külsejük alapján is MVK Zrt.-s munkavállalóknak minősíthetem őket)
Tehát állok a járművön kicsit aggódva, hogy megint ilyenekkel húzzák az időmet. Majd hamarosan elkezdődik az általuk jegyellenőrzésnek tartott horror, amit ezek a kékruhás rémek a rend őreivel karöltve leginkább egy kocsmai akcióhoz hasonlóan végeznek. Megjelenik az én ellenőröm, egy középkorú nő (száma a 16-os), aki mondja (nem kéri!), hogy adjam át a jegyem/bérletem ellenőrzésre. A már kezelt jegyemet, amit mellékesen az első ajtónál a villamos vezető szeme láttára kezeltem le (!) kiveszem a zsebemből és átnyújtom. Erre közli velem a „dolgozó", hogy ő látta, én akkor kezeltem, amikor ők felszálltak a járműre!?

Először gondoltam biztos csak összetéveszt valakivel, akit valóban ilyen szituációban láthatott, és mindjárt kiderül az ártatlanságom, mivel nem szoktam ilyennel játszani. Mellékesen tisztában vagyok vele, hogy ezen ellenőrzési (vagy mi ez) rendszer mellett szinte már művészet potyázni. Gondoltam, próbálok a saját érdekemben közbenjárni, és talán szólhatok én is valamit, ha már kifizettem a jegy árát. Ergo: amivel legalizáltam az utazásomat és befizettem a vállalatnak a pénzt, amiből működnek, még ha „csak" kétszáz forintról is van szó. Ebben a pillanatban odaugrik erősítésnek két bajuszos nagyobb darab ember, és váltig állítják, hogy márpedig ők is látták, hogy én ebben a megállóban kezeltem le a jegyem a járművön, mikor őket megláttam. Persze itt már feltűnt, hogy kevés esélyem marad az igazam bizonyítására, megemeltem a hangomat és számon kértem rajtuk, hogy mernek ők engem hazugnak nevezni, mint tisztes erkölcsű, adófizető állampolgárt. Erre ők elővettek egy, az eddigieknél is lekezelőbb viselkedést, és a villamoson utazó emberek füle hallatára hazugnak neveztek engem. Itt már végképp elszakadt a cérna eléggé ideges lettem az értetlenkedéstől, elkezdetem velük vitatkozni, illetve a villamos vezetőt akartam rábírni, hogy mondja meg nekik, látta, amikor a jegyemet kezeltem körülbelül négy perccel ezelőtt. Mondanom sem kell, hogy a villamosvezető csak bámult maga elé, és mint aki nem hallja mit mondok, egyszerűen rám se bagózott. Na ez az a pont, amit már nem érdemes megkockáztatni, mivel csak egy százaléknyi jutalékot látnak bennem, és kicsit sem érdekli őket, hogy kinek van igaza. Majd felhívtak egy rendőrt a járműre, mivel eléggé kiakadtam és nem nagyon haladt sem az ügy, sem a villamos. Természetesen a rend őre csak besegít, ha problémázik a „potyázó" így ő konkrét jogorvoslatot ebben az esetben nem tud nyújtani. Legalábbis nekem, mivel az MVK Zrt. emberei ebben az esetben már döntöttek a sorsom felől.

Természetesen kirótták rám a hatezer forintos büntetést amellett, hogy lejárattak a villamoson utazók előtt, s mivel pedagógusként dolgozom, csak remélni tudom, hogy az általam tanított gyerekek szülei közül egy sem nézte/hallgatta végig a fenti történetet. Kérdésem az lenne, hogy ezt az „eljárást" az MVK Zrt. vezetői mennyire látják elfogadottnak, s hogy utólag ebben az esetben kinek van igaza? Hogyan gondolják, így miként tudnak európai szintű szolgáltatást nyújtani. Egyáltalán, egy ilyen vállalata fogja környezet tudatosabb közlekedésre bírni a miskolciakat? Ezúton szeretném elérni, hogy az MVK Zrt. kérjen bocsánatot és kártalanítson a késésért és a rágalmakért is. (szerintem ez a minimum) A kirótt büntetést természetesen nem vagyok hajlandó befizetni!

Az esetet kivizsgálta az MVK is: alább olvasható a vizsgálat eredménye:

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. járművein bevezetett szigorított jegyellenőrzésnek az a célja, hogy csökkentsük a szolgáltatásunkat jogtalanul igénybe vevők – bliccelők – számát. Azért kezeljük kiemeltem ezt a problémát, mert a jogtalanul utazók által igénybevett szolgáltatást, a Társaságunknál kieső bevételeket a tisztességesen utazóknak kell megfizetni!
Az Önök által említett eset egy ilyen kiemelt jegyellenőrzés során történt a Szemere úton május 22-én. A 7:30 órakor beérkező 2-es viszonylatú villamos járművet, amellyel az Utas is érkezett, több munkatársunk is figyelte, mert ez általános gyakorlat a menetjegyeket utólag érvényesítők kiszűrése érdekében. Ekkor a kollégáink észlelték, hogy az Utas odalép a jegykezelő készülékhez, és a jegyellenőri jelenlétet észrevéve érvényesíti menetjegyét.
Az MVK Zrt. utazási feltételei alapján : „ A vonaljegyet az utazás megkezdésekor - közvetlenül a felszállást követően - a jegykezelő készülékkel érvényesíteni kell, az utazás során meg kell őrizni, jegyellenőrzéskor át kell adni az ellenőrzést végző dolgozónak.„

Az ajtók nyitásakor egyik kollégánk már felhívta az Utas figyelmét arra, hogy nem tudjuk menetjegyét érvényesnek tekinteni (nem vitatva ezzel azt az állítását, hogy mindez a járművezető előtt történt). Ezt követően az Utas menetjegyének ellenőrzését végző munkatársnőnk a hatályos jogszabályok értelmében felszólította az Utast adatai átadására, vagy a helyszíni pótdíj megfizetésére. Az Utas a kérést megtagadta, leszállni nem volt hajlandó, ezért munkatársnőnk az ellenőrökkel szolgálatot teljesítő rendőr segítségét kérte.

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. utazási feltételei alapján: „Ha utazás közben az MVK Zrt. jegyellenőre észleli az utazási feltételek megszegését, felszólítja az utast a helyi önkormányzat hatályos rendeletében megszabott pótdíj megfizetésére. Az utazási feltételeket megszegő utas a kirótt legalacsonyabb pótdíjat helyszíni pótdíjelismervény ellenében a jegyellenőrnek átadhatja. Ha az utazási feltételeket megszegő utas a kirótt pótdíj megfizetésére a helyszínen nem hajlandó, a jegyellenőr köteles őt felkérni személyi adatainak hiteles közlésére, egyben tájékoztatja egyrészt arról, hogy adatszolgáltatása önkéntes, másrészt arról, amennyiben adatait visszatartja, abban az esetben jogosult rendőrhatósági intézkedést foganatosítani, és egyidejűleg átadni részére a pótdíj későbbi befizetésére szolgáló postai utalványt és tájékoztatót.

Amennyiben az utazási feltételeket megszegő utas a jegyellenőr intézkedésének jogosságát vitatja, és a jegyellenőrt kötelező munkaköri feladatának ellátásában gátolja, a jegyellenőr jogosult rendőrhatósági intézkedést kérni az utassal szemben.”

Az intézkedés alatt az Utas arrogánsan viselkedett, emelt hangon válaszolt a feltett kérdésekre, és fenyegető célzásokat tett munkatársnőnk munkaviszonyának záros határidőn belüli megszűnésére.
Megítélésünk szerint az intézkedés jogos volt az utólagos jegykezelés ténye alapján. Az azt követő eljárás pedig határozott, de udvarias, szakmailag indokolt, megalapozott, a hatályos jogszabályok és az MVK Zrt. utazási feltételiben foglaltaknak megfelelően történt.

Álláspontunk szerint az Utas megszegte az utazási feltételeket, és ennek következményeit kívánja a jegyellenőrökre áthárítani.
Az észrevételében leírtak nem felelnek meg a valóságnak, a jegyellenőrökre, és a velük együtt szolgálatot teljesítő rendőrökre tett jelzőket és kijelentéseket határozottan visszautasítjuk.

Összegezve a kivizsgálás eredményét, véleményünk szerint az Utas tartozna bocsánatkéréssel munkatársaink felé. A késés miatti kártalanítási igényét megalapozatlannak tartjuk, mivel ehhez nagymértékben hozzájárult az eljárás során tanúsított passzív magatartása. Az ellenőrzés során megállapított pótdíjfizetési kötelezettsége természetesen továbbra is fennáll.

Az MVK Zrt. továbbra is megtartja kiemelt jegyellenőrzési akcióit, hogy a szolgáltatásunkat jogtalanul igénybevevők számát tovább csökkenthessük. Tapasztalataink alapján a jogszerűen utazók egyetértenek a jegyellenőrzés szigorításával.

Tisztelettel:
Braun Csaba
marketing osztályvezető

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!