2020.01.19. 11:00
A próbálkozók háromnegyede belebukott a marketingtevékenységbe
Fábián György kollégánk – aki 2019 márciusában első helyezést ért el az I. Kárpát-medencei korrektorversenyen – ismét játszik a szavakkal, és arra biztat: tegyék önök is!
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Kedves tesztestársak, a legutóbbi, 34. fejtörőnk megfejtéseit látva egészen elégedettek vagyunk. De ne tessenek aggódni: elmúlik.
Két szóra állnánk csak meg.
marketingtevékenység: A 2020. január 18-ai állás szerint a válaszok 25 százaléka érkezett a helyes, azaz az egybeírt változatra, 26 százalékban a különírt, 49 százalékban a kötőjeles változat volt a rokonszenvesebb a játékosainknak. (Lehet, hogy a két gyengébben szereplőnek össze kellett volna fognia…?) A szabályok: 111., 139.
Kossuth széke: A helyes válaszok itt is kisebbségbe kerültek, 47 százalékos eredménnyel. A kötőjeles megoldás azért nem jó, mert ahhoz alaki jelöletlenségre volna szükség (a szabály: 166.). Azaz, ha Kossuth-székről volna szó, akkor igen, a kötőjeles megoldás a nyerő. De a Kossuth széke – helyesírási szempontból – olyan, mint a Juli kutyája vagy a Pisti labdája. Eszünkbe sem jutna ezeket – ahogyan az újabban hallott korrektorzsargon fogalmaz – „megkötőzni”, ugye?
Jöhet a következő teszt? Költői a kérdés, persze.
A megoldások többnyire ellenőrizhetők helyesírásunk mértékadó forrásainak legfrissebbikében (Magyar helyesírási szótár. Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó), vagy az abban szereplő párhuzamos példákból levezethetők. Segítenek a Manyszi tanácsadóinak a válaszai is, az e-nyelv.hu oldalon.
F. Gy.
Korábbi helyesírási tesztjeink megtalálhatók itt.