Átadás előtt az új csomópont

2019.08.15. 07:13

Nemsokára megváltozik a forgalmi rend Debrecen nyugati kapujában

Információink szerint még ebben a hónapban átadják a forgalomnak a Debrecen nyugati határában csaknem egy éve épülő új csomópont egy részét. A 4-es főút, a Határ út, a Szováti út, illetve 100-as vasútvonal találkozási pontjánál kiszélesítették a főutat, a Határ útnál körforgalmat alakítottak ki, és egy nagy felüljárót is építenek. Az utóbbit várhatóan ősszel vehetik birtokba az autósok. Korábban több baleset is történt ott, ahol összeér a 4-es és a Határ út.

Fotó: Kiss Annamarie

A végéhez közeledik a csomópont építése Debrecen nyugati határában, a 4-es főút, a Határ út, a hivatalosan 4805-ösnek nevezett Szováti út, valamint a 100-as vasúti fővonal kereszteződésében.

A vasúthoz kapcsolódva

Az állami tulajdonú Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Budapest–Szolnok–Debrecen 100-as vasúti fővonal Ebes és Debrecen közötti szakasza újjáépítésének részeként valósítja meg a beruházást. A munkák tavaly szeptemberben kezdődtek, melyek által soksávosra bővítik a 4-es főutat; a Szováti utat egy olyan nagy felüljáróval kötik össze a Határ úttal, amely nemcsak a 4-es főút, hanem a 100-as vasútvonal fölött is átível. Ezen túlmenően a Határ út és a 4-es új találkozásánál körforgalmat is kialakítanak.

 

A fejlesztéstől azt várja a beruházó, hogy gördülékenyebb lesz a közúti közlekedés a 4-es számú főúton, emelkedik a közlekedés színvonala és az utasbiztonság, csökken a környezetszennyezés, valamint a közlekedés okozta zaj.

Gerendák a levegőben

A kivitelezés kezdetén lezárták a Szováti út 100-as vasútvonali átvezetését, ami átmeneti közlekedési problémákat okozott. A munkák leglátványosabb része az volt, amikor április elején a helyükre emelték az új felüljáró gerendáit. Mivel a körforgalom részben „ráépült” a Határ út régi, a 4-es főút felőli végére, ott félpályára korlátozták a forgalmat, amelyet azóta is ideiglenes jelzőlámpa szabályoz.

A NIF most arról tájékoztatta lapunkat, hogy a 4805. számú Szováti út átvezetésének műtárgyai elkészültek, a pályalemez betonozása megtörtént. Jelenleg a szegélyek zsaluzása, vasszerelése folyik, az aszfaltburkolat kiépítése még hátravan. A körforgalmi csomópontot viszont már leaszfaltozták, a padka- és ároképítések folynak. A csatlakozó utak marása és komplett aszfaltozása ezután következik.

Végül azt is megtudtuk, hogy az új csomópontot még augusztusban átadják a forgalomnak, míg a felüljárót várhatóan az ősz folyamán vehetik birtokba az autósok.

Magasabb körforgalom

Megkérdeztük a beruházótól, hogy a Határ útnál miért épül 5 ágú körforgalom, hová fognak vezetni a Határ úton és a 4-es főúton kívüli ágak. Erre azt a választ kaptuk, hogy a körforgalom ágai biztosítják a Határ út felől érkezőknek a felüljáróra, illetve a 4-es számú főútra való eljutást. A másik két ág a környező területeket feltáró földutakra vezet.

Arra is kíváncsiak voltunk, miért kellett a körforgalmat a környező talajszinthez képest legalább 2 méterrel megemelni. Ezzel kapcsolatban a NIF azt közölte, hogy a körforgalom és a felüljáróra vezető út magassági vonalvezetésének kialakítására szabványelőírások vonatkoznak, melyek betartása a tervezés folyamán kötelező. A vasút és a 4-es számú főút feletti átvezetés emelkedése nem haladhat meg egy bizonyos értéket, így a környező utak pályaszintjét is meg kellett növelni – írták.

OCs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!