2020.01.10. 07:00
Az erotika csúcstechnikája kiharcolja helyét az iparban
Úgy tűnik, a prüdéria és a vásárlóerő harcában lassan az utóbbi kerekedik felül.
Forrás: Shutterstock
Esztendeje, a tavaly januári CES Nemzetközi Szórakoztatóelektronikai Kiállításon az egyik legemlékezetesebb hűhó egy csúcstechnológiával működő, nőknek készült szexuális segédeszköz körül alakult ki.
A Twitter-képen Lora Haddock, a gyártó Lora DiCarlo vezetője.
„DiCarlo says the inclusion of sex tech exhibitors is all about normalizing the way people talk about a subject deemed by some as off-limits.” Had the pleasure of meeting " target="_blank" rel="noopener noreferrer">@USATODAY reporter Edward C Baig f2f @CES2020 after our recent interview! ☺️ https://t.co/Q1fJQVdLqs
— Lora Haddock DiCarlo (@LoraHaddock) " target="_blank" rel="noopener noreferrer">January 6, 2020
A Osé nevet kapott eszközt gyártó Lora DiCarlo startup ugyanis akkor a CES-en – vagyis a világ egyik, ha nem „a” legnagyobb tech kiállításán – elnyerte a rangos robotikai innovációt elismerő díjat. Aztán a kiállítás gazdája, az amerikai szórakoztatóelektronikai szövetség (Consumer Technology Association, CTA) hamarosan közölte, hogy hibás volt a döntés, mert
a termék illetlen, obszcén és visszavonta a díjat.
Csinos botrány kerekedett, melynek ellenére, vagy talán éppen annak következtében a Lora DiCarlo a nem éppen olcsó, 290 dolláros (87 ezer Ft) Osé szexkütyüből rögvest el is adott tízezer darabot.
Ezzel azonban a történetnek nincs vége: pár hónap múlva az amerikai szórakoztatóelektronikai szövetség felülvizsgálta saját döntését és visszaadta a díjat a Lora DiCarlo-nak. A CTA úgy döntött, hogy mégis lesz helye a kiállításon „néhány” női szexkütyüt gyártó cégnek. Amelyek közül egyébként számos vállalkozást nő vezet.
A startup így idén is jelen volt Las Vegasban, s learathatta a maga sikerét.
Ugyanez férfiakkal? Semmi gond nem volt
Mindazonáltal elemzők rámutatnak, hogy hosszú út vezet még addig, míg a technológiai világ (is) úgymond elfogadja a szex és a nők kapcsolatát. Az álszemérem már csak azért is meglepő, mert a CES a hasonló kiállításokat férfielőadókkal, s kizárólag biodíszletként funkcionáló, lengén öltözött hölgyekkel már régen természetesnek tartja.
És persze nehéz nem látni a CES-en egyre nagyobb arányban megjelenő női vállalkozókat és a nyilvánvaló kereskedelmi szempontokat sem. Andrea Barrica, korábbi kockázati befektető, nem mellesleg a sikeres Sex(Tech) Revolution: The Future of Sexual Wellness című könyv szerzője szerint csak az Amazon 2018-ban mintegy 800 millió dolláros bevételt csinált az úgynevezett szexuális wellness termékek eladásából – írja az MIT Technology Review.
Pedig a net igazán megnehezíti azoknak a dolgát, akik technikai megoldásokra vágynak, hiszen elég egyszer ilyesmire kattintani a böngészőben, s utána máris dőlnek a felhasználóra a hirdetések, amelyek alkalmasint kínos helyzetben, például egy munkahelyi környezetben fognak a képernyőjén felbukkanni.
A felszabadítás felszabadító a biznisznek is
Másik, a mostani CES-en kiállító cég, a Dame alapítója egy szexológus és egy mérnök. A társalapító Janet Lieberman-Lu arról panaszkodik, hogy „az átláthatóság hiánya miatt a fogyasztók nem tudják, hogy mások is használják ezeket a termékeket, nincsenek tisztában vele, mennyire elterjedt a használatuk”(…) „Ezért, különösen a nők, úgy érzik, hogy elszigetelt, ritka különcök, ami felerősíti a szégyenérzetüket.”
A DiCarlo cég azonban bizakodó, úgy érzik, idén sokkal nyitottabban fogadták őket.
A kockázatitőke-befektetők pedig nem csak érzik, hanem tudják: a tavalyi DiCarlo-botrány kétmillió dollárt hozott a konyhára, és a Stratistics piackutató cég becslése alapján a szex csúcstechnológiás wellness ágazat 2026-ra 123 milliárd dolláros biznisszé növi ki magát. A Women in Sex and Tech ipari csoport jelenleg több mint százhúsz tagot számlál.