Búcsú az iPodtól

2022.05.12. 11:52

Ennyi volt: egy Apple-legenda felemelkedése és bukása

Címkék#Apple#iPod

Több mint 20 évvel azután, hogy az Apple bemutatta az első iPodot, a vállalat május 10-én hivatalosan is leállította ikonikus hordozható zenelejátszó termékcsaládját.

Ez azt jelenti, hogy az Apple nem gyártja többé az iPod touchot, amely azonban továbbra is kapható marad, amíg végül teljesen el nem fogy. Az iPod touch volt az utolsó iPod, amióta az Apple 2017-ben megszüntette az iPod Shuffle és az iPod Nano gyártását.

„Az iPoddal az Apple feltalálta a digitális zenelejátszók egy teljesen új kategóriáját, amellyel a teljes zenei gyűjteményedet a zsebedbe teheted, és bárhol hallgathatod” – mondta Steve Jobs, az Apple akkori, zseniális vezérigazgatója, amikor 2001 októberében bemutatták az első iPodot.

Az iPod segítségével a zenehallgatás soha többé nem lesz ugyanaz

– tette hozzá Jobs, és igaza volt. Az első iPod elindította a digitális zene térhódítását, s gyorsan az Apple slágertermékévé vált. Amint a Statista ábrája is mutatja,

az iPod 2006-ban, az első iPhone megjelenése előtti évben a vállalat bevételeinek 40 százalékát tette ki.

Az okostelefonok növekvő népszerűségével azonban az MP3-lejátszók lassan elavultak, és az iPod-eladások 2009-ben csökkenni kezdtek.

Infographic: Farewell iPod: The Rise and Fall of an Icon | Statista

2014-ben, az utolsó évben, amikor az Apple az iPod-eladásokat még külön kategóriaként bontotta fel, a vállalat 14,4 millió iPodot értékesített, szemben a 2008-as csaknem 55 millió darabos eladással.

Abban az évben (2014-ben) az iPod az Apple bevételének mindössze 1,25 százalékát tette ki, ami megmagyarázza, hogy a vállalatnak miért nem okozott gondot 2017-ben az utolsó három megmaradt modellből kettőt kivonni a forgalomból (az iPod Classicot 2014-ben már kivonták). Az iPod touch, amely továbbra is népszerű maradt, mint belépőszintű iOS-eszköz a gyerekeknek – és mint olcsó teszteszköz az alkalmazásfejlesztőknek –, utoljára 2019 májusában frissült.

A fejlesztések azonban már akkor is olyan csekélyek voltak, hogy a frissítés inkább félszívű kísérletnek tűnt, hogy az utolsó iPodot még egy kicsit életben tartsák.

„Ma az iPod szelleme tovább él. Hihetetlen zenei élményt integráltunk minden termékünkbe” – mondta Greg Joswiak, az Apple Worldwide Marketing vezető alelnöke egy nyilatkozatban, utalva arra, hogy már nincs szükség önálló zenelejátszóra. Az Apple 2001 és 2014 között nagyjából 400 millió iPodot adott el, azóta pedig további becslések szerint 50 milliót.

Borítóképünkön Steve Jobs, az Apple Computer akkori vezérigazgatója bemutatja a legújabb iPodot, az iPod Nanót San Franciscóban 2005. szeptember 7-én (AFP)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!