Digitália

2022.12.23. 10:29

Mobilalkalmazást fejleszt a kormány, hogy semmiért se kelljen az okmányirodába menni

Bejelentkezhetünk a digitális állampolgárság platformra, elkészíthetjük az adóbevallásunkat, támogatásokat igényelhetünk, vagy éppen kezelhetjük az ePosta felületünket egy átlátható módon használható mobiltárca segítségével.

Illusztráció: Okmányirodai ügyintézés Székesfehérváron

Forrás: Fejér Megyei Hírlap

Fotó: Nagy Norbert

Elfogadta a kormány a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amely megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit – közölte az MTI-vel pénteken a Digitális Magyarország Ügynökség.

A program megvalósításáért felelős szervezet kiemelte, hogy a kiváló felhasználói élményt nyújtó, egységes digitális környezet egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzati szervek közötti kommunikációt.

Az alapdokumentum a digitális állampolgárságot helyezi középpontba, rendelkezik a nemzeti adatvagyon hasznosításáról és a felhőtechnológia alkalmazásáról is. Olyan közigazgatási terek jönnek létre, amelyek a világhálón keresztül bármikor elérhetőek, és minden lehetőséget biztosítanak, amire a személyes ügyintézés alkalmas.

„A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program egyik kiemelt feladata, hogy 2026-ra bárki digitális állampolgárrá válhasson”

 – fogalmazott Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter. 

A tárcavezető bővebben is beszélt a programról: 

„Olyan mobilalkalmazást fejlesztünk, amely lehetővé teszi, hogy mobilon mindenki magával vigye az összes igazolványát, de még a horgászengedélyét is. Mobilon intézhetünk majd ügyeket, mobilon igényelhetünk majd bármilyen igazolást, igazolványt. Nem kell bemenni az okmányirodába semmiért. A mobilalkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen felületen láthassák adataikat, dokumentumaikat, kezelhessék többek között családpolitikai vagy éppen adózási ügyeiket”

 – mondta a miniszter.

A program első lépéseként az elektronikus tárcában elérhetővé válik az összes okmány digitális változata, biztosítva a digitális azonosítást. A kapcsolattartás érdekében digitális postaláda készül, az ügyintézések és levelezések elektronikus dokumentumtárba kerülnek. A digitális alapképességek része az EU egész területén hiteles elektronikus aláírás is, az elektronikus fizetéssel pedig teljes mértékben integrálttá válik az állampolgári szolgáltatás, az állammal és azonkívül is lehet majd fizetési tranzakciókat indítani.

Négy digitális alapszolgáltatás jelenti a digitális átállás bázisát: az eSzemélyazonosítás, az ePosta, az eDokumentumkezelés és az eFizetés.

A tervek szerint az átlátható módon használható mobiltárca segítségével bejelentkezhetünk a digitális állampolgárság platformra, elkészíthetjük az adóbevallásunkat, támogatásokat igényelhetünk, vagy éppen kezelhetjük az ePosta felületünket – írta meg a Mandiner.

A 2026-ig terjedő első stratégiai szakasz végére szinte minden közigazgatást érintő ügyet online lehet majd intézni. A legfontosabb ügyintézések fejlesztése már 2023-ban elkezdődik – olvasható a közleményben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!