fékpor helyett gumipor

2021.11.11. 14:25

Másféle gumiabroncsokat kell kifejleszteni az elektromos autókra

Az elektromos autók nehezebbek és erősebbek, ezért másféle gumiabroncsokat kell kifejleszteni a mozgatásukhoz – állítja a ­TyreSafe brit közlekedésbiztonsági szervezet.

2018.05.10. Bridgestone gumigyár, Tatabánya. Fotó: Móricz-Sabján Simon

Forrás: Világgazdaság

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az elektromos járművek tulajdono­sait meglepetés érheti, ha az utólag felszerelt gumiabroncsaikat nem kifejezetten ilyen járművekhez tervezték. A ­TyreSafe brit közlekedésbiztonsági és jószolgálati szervezet vezetője, Stuart Jackson arra figyelmeztette a villanyjárgányok tulajdonosait, hogy a nem megfelelő típusú gumiabroncs felszerelése hatótávolság-vesztést, többletzajt, gyorsuló kopást és akár vezetés közbeni meghibásodást okozhat – írja a Tyresafe.org portál nyomán a Magyar Nemzet.

[caption id="" align="alignnone" width="1920"] Gumiabroncsgyár Magyarországon. Új fejlesztési irányok jönnek
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd[/caption]

A hagyományos motorral hajtott gépkocsit mechanikus fékek lassítják. Amikor a vezető rálép a pedálra, a fékpofák nekifeszülnek a féktárcsának, hő keletkezik, és mivel a fémalkatrészek egymást csiszolják, fékpor kerül a környezetbe.

Ezzel szemben a villanyautót maga a motor is képes fékezni, méghozzá úgy, hogy a lassulási energiát villamos töltéssé alakítja. ­Emiatt az e-autók fékjei sokkal lassabban kopnak.

Csakhogy a villanyautó akkumulátorának a többletsúlya az abroncsra nehezedik. Ha pedig a villanymotor már álló helyzetben is maximális forgatónyomatéka rázúdul a kerekekre, akkor

a gumiabroncs feladata, hogy ezt hatalmas erőt optimálisan adja át az aszfaltnak, különben a kerekek erősen kopnak, és gumiporral szennyezik a levegőt.

Emiatt a gumiabroncs optimális alakjának a megtartásához szükséges légnyomás mértékét, valamint az oldalfalának, sőt a középső részének a merevségét is ehhez az igénybevételhez kell igazítani. Egy másik szempont, amit a gumiabroncs-választás során figyelembe kell venni, a gördülési ellenállás – hangsúlyozta Stuart Jackson. Amikor egy gumiabroncs halad az úton, folyamatosan deformálódik, és ebben a folyamatban energiát veszít. Ez a gördülési ellenállás, amely lassítja a járművet. Csakhogy az elektromos járművek hatótávolságához nélkülözhetetlen energia miatt elengedhetetlen, hogy ezt a veszteséget a lehető legkisebbre csökkentsük. Ez különösen igaz akkor, ha a jármű hosszú távon halad, vagyis amikor egyenletes sebességet kíván tartani. Ilyen körülmények között

a nagy gördülési ellenállás azt jelenti, hogy a jármű gyorsabban veszíti a töltését, az alacsony gördülési ellenállás azt, hogy hosszabb ideig kitart.

A gumiabroncsnak a lehető legkisebb gördülési ellenállással kell rendelkeznie, csakhogy a tapadás elengedhetetlen a biztonsághoz, ha fékezésről van szó. A cél a gördülési ellenállás minimalizálása, de úgy, hogy közben megfelelő tapadást biztosítson. Az abroncsok fejlesztésénél figyelembe kell venni, hogy gumiabroncsnak robusztusnak is kell lennie, mivel az elektromos motorok már állva is maximális erőt fejtenek ki. Ez magas követelményeket támaszt a gumikeverékkel szemben, amelynek megfelelő összetevőarányokból és futófelület-mintázatból kell állnia, hogy a benzines vagy dízelmotoros járművekhez hasonló élettartamot biztosítson.

A TyreSafe elnöke szerint a gyártó iparnak figyelembe kell vennie azt, amire egy elektromos járműnek szüksége van. Az új villanyautók tervezésénél olyan kerék-gumi kombinációt kell megalkotni, amely minden bizonnyal nagyobb átmérőjű, de keskenyebb, mint amilyeneket ma általában látunk.

Borítókép: A gumiabroncsok komoly fejlesztések eredményeként készülhetnek el a gyártósorokon (Fotó: Világgazdaság/Móricz-Sabján Simon)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!