Egyre éhesebb

2019.09.17. 11:54

A tudósok sem értik, mi történik a Tejútrendszer közepén lévő fekete lyukkal

Egyre éhesebbnek tűnik a Tejútrendszer közepén lévő gigászi fekete lyuk, a kutatók egyelőre nem értik, miért.

„Huszonnégy éve tanulmányozzuk ezt a szupernagy tömegű fekete lyukat, nem láttunk még ilyesmit. Elég nyugodt, félénk, étvágytalan fekete lyuknak ismertük meg, nem tudjuk, mi készteti ilyen mennyiségű csillagközi gáz és por felfalására” – idézte a ScienceDaily.com tudományos-ismeretterjesztő portál Andrea Ghezt, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) asztrofizikusát.

A UCLA kutatócsoportjának tanulmányát az Astrophysical Journal Letters aktuális száma közölte.

A kutatók 2003 óta 133 éjszaka több mint 13 ezer megfigyelését elemeztek. A képeket a hawaii W. M. Keck Obszervatórium és a Chilében álló Európai Déli Obszervatórium készítette.

Azt találták, hogy május 13-án ahhoz a ponthoz közel, ahonnan semmilyen anyag nem tér vissza, hanem belehullik a lyukba, olyan erejű fényt láttak, ami az eddig megfigyelt legnagyobbnak is a kétszerese volt. Ezután nyáron két éjszaka is jelentős változásokat figyeltek meg, Ghez szerint „példátlan” volt mindhárom eset.

A különös fényességet, amit megfigyeltek, a fekete lyukba hulló gáz és por okozta. A tudósokat az foglalkoztatja, hogy egyedülálló eseményeket fedeztek fel, vagy a három eset jövendőbeli, lényegesen nagyobb aktivitást jelez előre.

„Az a nagy kérdés, hogy a fekete lyuk vajon új fázisába lép-e és hosszabb időn át növekszik a belezuhanó gáz tömege, vagy néhány szokatlan gázbuborék tűzijátékát láttuk, amint a fekete lyuk magába szippantja őket” – magyarázta Mark Morris, a tanulmány másik vezető szerzője.

A kutatócsoport folytatja a megfigyelést, hogy az új képek segítségével választ kapjon.

„Tudni akarjuk, hogyan nőnek, hogyan lesznek fényesebbek és nagyobbak a fekete lyukak, hogyan befolyásolják a galaxisok és az univerzum alakulását” – mondta Ghez.

Egy feltevés szerint amikor az S0-2 jelű csillag 2018 nyarán a legközelebb került a fekete lyukhoz, nagy mennyiségű gázt bocsátott ki, ami idén érhette el a lyukat.

Egy másik magyarázat szerint a G2 nevű furcsa, két összeolvadt csillagból álló objektum 2014-ben közelítette meg a fekete lyukat, amelyik talán lehántotta a külső rétegét, ettől villanhatott fel a nagy fény a fekete lyuk mellett.

Az is lehet, hogy hatalmas aszteroidákat vonzott magához a fekete lyuk, amely 26 ezer fényévnyire van a Földtől, tehát nem jelent rá veszélyt.