2020.11.19. 10:17
Magyarország bekapcsolódik az európai akkumulátorpiaci versenybe
A közlekedés, a járműgyártás és az energiaipar hatékony zöld átállása érdekében Magyarország a közép-európai államok közül elsőként csatlakozik az európai akkumulátoripari törekvésekhez – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán.
Forrás: Shutterstock
A közleményben kiemelték, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium az EIT InnoEnergy-vel együttműködésben a teljes szektorra kiterjedő egyeztetéseket indított el. A közös munka egyik legfontosabb eredménye a Nemzeti Akkumulátor Stratégia megalkotása lesz. A 2021 elején elkészülő dokumentum új lehetőségeket biztosít a magyar vállalkozások számára, munkahelyeket teremt, és ösztönzi a régió innovációs törekvéseit.
Hangsúlyozzák, hogy
a járműgyártásban 2,7 millióan dolgoznak az Európai Unióban, több mint százezren Magyarországon.
A szektor a foglalkoztatáson túl meghatározó tényezője a hazai gazdasági teljesítménynek, ipari termelésnek, kivitelnek és technológiai fejlődésnek is. Magyarországnak fokozott figyelmet kell fordítania az ágazati megatrendekre annak érdekében, hogy a belföldi gépjárműipar hosszú távon megőrizze kulcsfontosságú gazdasági szerepét és nemzetközi versenyképességét. A fenntartható közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság, a gépjármű- és az energiaipar fejlődésének előfeltétele tehát a lehető legjobb minőségű energiatárolás.
Az akkumulátoripar korszerűsítése nagymértékben hozzájárul a nemzeti és nemzetközi klímacélok valóra váltásához is.
A gazdasági lehetőségek kiaknázásán túl alapvető feladat az európai erőfeszítések támogatása a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátás elérésében. Magyarország Nemzeti Energia- és Klímatervében vállalta, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest 40 százalékkal csökkenti üvegházhatásúgáz-kibocsátását – írják a közleményben.
Rámutatnak arra, hogy az ITM és az Európai Innovációs és Technológiai Intézet szakmai tudás- és innovációs közössége, az EIT InnoEnergy együttműködésében ágazati egyeztetések indultak el novemberben.
A közös munka célja egy nemzeti akkumulátoripari stratégia kidolgozása, a magyar energia- és mobilitási szektor átállítása környezetbarát megoldásokra.
Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a közleményben elmondta, az együttműködés hozzájárul a magyar gazdaság növekedéséhez, az európai ellátási láncba való erőteljesebb bekapcsolódásához. A kormány a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben több intézkedéssel támogatja a hazai közlekedés zöldítését, az elektromos mobilitás elterjesztését. Magyarország nemcsak a gyártásban, hanem a felhasználásban is kimagasló eredményeket tud felmutatni. Az újonnan forgalomba helyezett alternatív hajtású járművek száma az uniós tagállamok közül hazánkban nőtt a legnagyobb mértékben az idei első három negyedévben – emelte ki az államtitkár.
Diego Pavía, az EIT InnoEnergy vezérigazgatója hozzá fűzte,
a közép-európai fejlesztések kulcsfontosságú szerepet tölthetnek be az európai energiaszektor zöldebbé tételében.
A földi lét környezetbarát közlekedéssel, gazdaságos technológiákkal tehető fenntarthatóbbá, ennek érdekében közös célunk a régió bekapcsolódása egy versenyképes, fejlett európai akkumulátoripari ellátási lánc kiépítésébe.
A felek műhelybeszélgetésekkel és kétoldalú egyeztetésekkel vonják be a hazai iparági partnereket, vállalkozásokat, hatóságokat, a tudományos és pénzügyi szektorok képviselőit egy átfogó akcióterv kidolgozásába.
A Nemzeti Akkumulátor Stratégia megalkotása lehetővé teszi, hogy Magyarország az együttműködést nemzetközi szintre kiterjesztve az Európai Akkumulátor Szövetség szerves részévé váljon.
A tervek és intézkedések összehangolását nagyban elősegíti majd, hogy a Európai Akkumulátor Stratégiához kapcsolódó iparfejlesztési programot is az EIT InnoEnergy koordinálja – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Borítókép: illusztráció