bemutatóra várva

2021.01.27. 18:00

Ifjabb Vidnyánszky Kolozsváron rendez Rómeó és Júliát

Már csak a járványügyi korlátozások feloldására vár a Kolozsvári Állami Magyar Színház legújabb produkciója, William Shakespeare Rómeó és Júliája, amelyet Ifj. Vidnyánszky Attila állított színpadra, főszerepben a társulat két legújabb tagjával, Kiss Tamással és Román Eszterrel.

Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház/Facebook

Fotó: BIRO ISTVAN

A próbafolyamat lezárulása után kérdezte a maszol.ro a két fiatal színészt, akik azt mesélték, a főszerep egyszerre volt nagyon nagy öröm, megtiszteltetés, és teher is számukra, amit a próbák során lassan sikerült levetkőzni.

A Rómeót játszó Kiss Tamás elmesélte, hogy Román Eszterrel osztálytársak voltak, és csak idén augusztustól kerültek a kolozsvári színházhoz, emiatt ő az első két hétben nagyon görcsös volt, hiszen egyből főszerepet kapott, és azt érezte, hogy teljesítenie kell. Frusztrált volt amiatt is, hogy

fiatal, „életében kétszer volt szerelmes”, és mivel ez az előadás a szerelemmel való viszonyáról is szól, nagyon nagy kihívásnak érezte.

De, mint mesélte, ennek ellenére valami bensőséges viszony fűzi ehhez a darabhoz, egyszerre fél tőle, de nagyon szereti is. „Félek a súlyától, félek, hogy ha nem tudom egy előadáson átélni a tragédiáját, azt kudarcként élem meg, de a félelem miatt vonz is ez az egész” – jelentette ki.

Kiss Tamás arról is beszélt, hogy nagyon nehéz dolga volt, mert tudja, hogy

a nézők arra kíváncsiak, hogyan lesz két ember szerelmes a színpadon, mindenki ezt lesi,

és emiatt nagy volt a nyomás rajta, ám később, ahogy egyre többet próbáltak, kezdett feloldódni, és ebben a kollégák és Ifj. Vidnyánszky Attila is segített, aki „nagyon odafigyelt, hogy mindenki jól érezze magát”.

Román Eszter szerint is jó volt Vidnyánszkyval együtt készülni az előadásra. „Nekem ez az első előadásom a kolozsvári színházban. Jó volt egy fiatal rendezővel együtt dolgozni, és a csapaton is azt éreztem, hogy jól esik nekik az, hogy fiatal, nyitott rendezővel dolgozhatnak. Nagy volt rajtam a nyomás, de ez minden új helyzetben így van, ám, amikor az ember a színpadon van, akkor az egyetlen feladata arra koncentrálni, amit éppen csinál” – részletezte. Hozzátette, pontosan két évvel ezelőtt,

amikor befejezte az egyetemet, úgy érezte, hogy még egyszer el szeretné játszani Júlia szerepét,

de biztos volt benne, hogy ez nem fog megtörténni, így amikor Tompa Gábor megkereste az ajánlattal, nagyon megilletődött, és alig hitte el.

Teljesen más lesz ez a Rómeó és Júlia, mint az eddigiek

A Rómeó és Júliát mindenki ismeri, ám ez az előadás más lesz, mint az eddigiek. A főszereplők szerint

nem a történetmesélésre koncentrál a darab, hanem arra, hogyan mutatja meg a szerelmet és mit jelent ma ez a fogalom.

Emellett „folyamatosan hatások fogják érni a nézőt”, a tér nagyon zárt lesz, egy medencével a színpad közepén, lesznek akrobatikus mutatványok is, és Rómeón és Júlián kívül az összes szereplő a „feje tetejére áll, mindent csinál, csak a Shakespeare-i helyzetet nem”.

Kiss Tamás szerint az előadáson belül a báljelenet az egyik kulcsfontosságú momentum, amikor kiderül az, hogy

a szerelem olyan megfoghatatlan dolog, amit ugyanúgy érezhet egy huszonéves fiatal, mint egy 70 éves idős ember.

„Folyamatosan hatások érik a nézőt, amivel Attila rengeteget dolgozik, és emiatt a néző egy idő után elengedi azt, hogy a Rómeó és Júlia történetet megkapja, és pontosan ettől tudnak azok a csendek megszületni, amiben a Shakespeare-i Rómeó és Júlia megtörténik” – mesélte.

Kiss Tamás arról is beszélt: fontos volt számára, hogy

a rendező megpróbált odafigyelni arra, hogy Rómeó karakterét egy kicsit olyanra formázza, mint ő,

és olyan helyzetekbe hozta, olyan instrukciókat adott, hogy a szerepen belül fel tudjon szabadulni. Ha pedig látta, hogy valami nem működik, akkor addig keresgéltek, amíg meg nem kapták a számára önazonos Rómeót, aki így

„egy kicsit népi jellegű lett, aki technóra népdalokat énekel és legényesezik”.

Román Eszter szerint is teljesen más ez a darab, mint az eddigi feldolgozások, nagyon újra van gondolva. „Attila megpróbálta a lehető legújabb formában megfogalmazni a darabot és a szerelmet önmagát, mivel szerinte az egyetlen fontos dolog az egészben, hogy két ember szereti egymást, és senki sem figyel rájuk” – magyarázta. Emellett az erkély-jelenet is teljesen másképp lesz meg megoldva, a tér pedig nagyon zárt lesz. Mint fogalmazott,

amikor először meglátták ezt a teret, az volt az első gondolatuk, hogy nem lehet mozogni benne, azt gondolták, hogy be sem férnek,

de végül sikerült jelmezestől is beférni.

A színésznő szerint a darabban éles karakterek vonulnak fel, és pont Rómeó és Júlia azok, akik egyáltalán nem „elrajzolt” karakterek, emiatt pedig furcsa és nehéz, hogy „hogyan illeszkedj a többiekhez, akik melletted egyáltalán nem drámát játsszanak, hanem valami teljesen mást”.

Ifj. Vidnyánszky Attila

rendező, színművész 2015-ben szerzett oklevelet a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a színikritikusok a legígéretesebb pályakezdőnek választották. Az egyetem elvégzése után két évig szabadúszó volt, 2017-től a Vígszínház tagja. Állandó alkotótársával, Vecsei H. Miklóssal és Osváth Gábor producerrel alapítói a Sztalker Csoportnak, amelyet a kolozsvári közönség az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztiválon 2018-ban bemutatott Woyzeckből ismerhet, illetve Ifj. Vidnyásznky Attilát főszerepben is láthatták a Vígszínház A diktátor című előadásában, a 2019-es UTE-festen.

Borítókép: Kolozsvári Állami Magyar Színház / Facebook

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!