2020.05.08. 17:30
Teremtsünk hasonló körülményeket, mint az iskolában!
Az otthoni tanulás sokkal másabb, mint az iskolába járás; van előnye és hátránya is.
Fotó: Kovács Péter
Ezt Szert Szintia, a püspökladányi származású, de jelenleg Salzburgban élő 18. életévében járó diáklány állítja, akinek igen nagy tapasztalata van a home office-ban történő tanulásban, hiszen évek óta így tanul és vizsgázik. Jelenleg amerikai egyetemek kurzusain is részt vesz. Mivel most szinte minden diák a világon otthonról tanul, sok tippel tud szolgálni a magyarországi diáktársainak is.
„A legfontosabbak: pontosan megtervezni a tanulást; a tananyagot beosztani; és ami a legeslegfontosabb: pontos időbeosztás szerint haladni a tanulmányokkal.”
– Ugyanúgy kell csinálni, mintha valaki iskolában lenne. A napot az órarend leírásával kezdem, hogy aznap mit tanulok. Naponta négy tantárgynál többel nem foglalkozom, de azokkal nemcsak egy tanórán keresztül, hanem 2-2,5 órán át. Attól függően, hogy egy leckét, témát mennyi idő alatt veszek át. A téma közben az anyagot soha ne hagyja abba senki, mert másnapra nem fogja tudni, hogy előző nap már mit tanult. Ugyanis, ha csak a tankönyvből olvassa el a diák a tanulnivalót, nem biztos, hogy annyira megérti, hogy még másnap is emlékszik rá – kezdi a legfontosabbakkal Szintia.
A home office-ban lehet mindazzal foglalkozni, amire az iskolába járás mellett nem biztos, hogy lenne idő.
Szert Szintia jelenleg egy amerikai iskola oktatásában vesz részt, ahol egyetemi szinten tanul néhány tantárgyat, és így készül a májusban esedékes matematika, biológia, és kémia vizsgára. Ezeken kívül az Oregon Egyetemen német nyelven tanul. Ő a tantárgyait és az idejét szabadon osztja be. Mint mondja, most nincsenek élő tanórák, nincs fizikálisan ott a tanár, aki elmagyarázza az anyagot. Eddig az iskolában megértett témát otthon csak el kellett olvasni a füzetből, tankönyvből, és így megtanulni. Most viszont leginkább mindenkinek magának kell értelmeznie az új anyagot.
Kapcsolatban a tanárral
– Azt javaslom, hogy használjanak a diákok tanulási videókat – folytatta a püspökladányi származású Szert Szintia. – Angolul a Khan Academyt használom, ennek néhány tantárgyból van anyaga magyarul is. De ha valaki beüti a keresőbe az adott témát, mindenhez talál anyagot. Először nézze meg a videókat, aztán olvassa át a tankönyvben az anyagot. Így sokkal jobban megérti. Ha még mindig van kérdése, akkor próbáljon újabb videót keresni. Ha ez sem segít, akkor írjon e-mailt a tanárnak. Az amerikai iskolában van „office hour” minden tanárnak, akkor fel lehet őket telefonon is hívni.
„Van egy órám, amit beállítok 50 percre, ez cseng, ha letelt a tanóra. Utána 10 percet pihenek. És ez így megy egész nap…”
Idegtudományi konferenciák
– Az online tanulással sok mindent lehet nyerni, mivel mindenki maga osztja be az idejét. Így akár olyan dolgokra is maradhat idő, amikre korábban nem volt. Tanulhat idegen nyelvet magasabb szinten, mint az iskolában, felkészülhet a nyelvvizsgára. Ehhez kapcsolódva most sok online videós anyagot ingyenessé tettek. Vagy akár a KRESZ-vizsgát is le lehet tenni online. Most karitatív munkát is lehet végezni: a nagyobb diák korrepetálhatja az alsós diákot, segíthet neki Skype-on vagy Viberen keresztül – hívja fel az online tanulás előnyeire a figyelmet Szert Szintia. Ő például szervezett egy tanulást segítő Facebook-csoportot (Közösségi Segítség Koronavírus Idején), természetesen ingyen. Bárki csatlakozhat a csoporthoz!
– Nekem személy szerint olyanra is van időm – folytatta Szintia –, amit rendes iskola mellett nem tudnék csinálni: a debreceni középiskolásoknak a Debreceni Egyetemmel közösen szervezett Agykutatás Heti programokat szeptemberben megtartjuk. Most május 21-ére angol nyelvű idegtudományi konferenciát szervezek, az a YouTube-on mindenki számára élőben nézhető lesz. Nagynevű amerikai egyetemeken tanító előadók fogadták el a felkérésemet. Utána június 8-án 13 (vagy 14) órától egy magyar nyelvű online idegtudományi konferencia lesz diákoknak, de a felnőtteknek is nagyon érdekes lehet, mert olyan előadók lesznek, mint prof. Réthelyi Miklós, Acsády László, Dobolyi Árpád. Ezek hatalmas nevek az idegtudományban.
– Javaslom tehát, hogy mindenki találja meg, hogyan teheti hasznossá az otthon töltött időt. Csináljon valami maradandót! Képezze magát, tanuljon olyan dolgokat, amikre különben soha nem lenne ideje. És próbáljon másoknak is segíteni. Vagy akár segítsen az anyukájának: mosogasson el, rakjon rendet. Ne csüggedjen senki, én már két éve otthonról tanulok, mégis vannak barátaim! – tette hozzá Szintia.
Testmozgás, barátkozás
Szintia a karantén alatti testmozgás fontosságára is felhívta a figyelmet. Ő például délután tornázik. Visszatérve a tanulásra, hangsúlyozza, a külső zavaró tényezőket ki kell kapcsolni; ne legyen a diák mellett a telefon. Szobában, íróasztal mellett kell tanulni, és nem az ágyban fekve. Különben előbb-utóbb nem figyel oda a diák a tanulásra.
Teremtsen olyan körülményeket, hogy a tanulásról semmi ne vonja el a figyelmét, hiszen csak így lehet célirányos a tudásszerzés!
– A volt osztálytársaimmal és barátaimmal tartom a kapcsolatot, Skype-on, közösségi médián keresztül. Amíg nem volt karantén, személyesen is tudtunk találkozni, például elmentünk korcsolyázni. Mindenkinek azt javaslom, hogy ápolja a barátságokat, hiszen a személyes kapcsolatok is fontosak. Most azonban csak telefonon, interneten keresztül tegye ezt!
Kovács Zsolt
Kapcsolódó cikkek:
„Debrecenben minden megvan, amire az embernek szüksége lehet”
A tanár tudja legjobban, mire van szüksége az osztálynak