2020.08.28. 10:39
Szabaduljunk meg a felesleges játékoktól, még az iskolakezdés előtt
A túl zsúfolt környezet nem ideális a gyerek nyugodt tanulásához.
Fotó: illusztráció / Shutterstock
Sok szülőnek okoz fejfájást, hogy a gyereke felhalmozott, olykor évek óta használatlan játékait eltárolja. Ezek az eszközök nemcsak sok helyet foglalnak, hanem a koncentrációban is gátolhatják a kicsiket.
„Iskolakezdés előtt érdemes lomtalanítani a felesleges játékszereket, ez segíthet az optimális szoba kialakításában”
mondta el a Naplónak Knapek Éva pszichológus. A szakember szerint a zsúfolt, de a túl ingerszegény közeg is zavarhatja a koncentrációt.
Rendezett, letisztult
– A minimalista stílusú szobában nem biztos, hogy otthonosan érzi magát egy kisgyermek, éppen ezért hasznos, ha színes, játékos, a lurkónak tetsző a környezet. Árnyalatok tekintetében figyelmet érdemes fordítani a nem túl stimuláló hatású, de a gyermek kedvére való színekre. Jó, ha a kicsik kedvencei dominálhatnak, de azoknak is a lágyabb megjelenése, hiszen lehet, hogy a vibráló hatás nem tesz jót mindenkinek – fejtette ki a pszichológus. Mint mondta, sem nem ártalmas, sem nem feltétlen hasznos, ha az otthon kialakított tanulósarok hasonlít az iskolában megszokott környezethez.
„Ugyan nem lehet általános érvényű kijelentéseket tenni ebben a témában sem, hiszen a gyerekek igénye egyénenként változó, de hathat serkentően az emlékezetünkre és a teljesítményünkre, ha vannak visszatérő elemek”
– hangsúlyozta.
Fontos a példamutatás
A rendezettség és a letisztultság a koncentráció szempontjából fontos – állítja a szakember. Az igényes, gondosan elrendezett felületű íróasztal, melyen mindennek megvan a helye, már önmagában serkentheti az összpontosítást felnőttnek és gyereknek egyaránt.
– Figyeljük meg, hogy mi az, ami hasznos a gyereknek, hiszen az is előfordulhat, hogy kiderül, a gondosan kialakított tanulósarok ellenére a gyerek egy másik asztalnál tanul. Vannak olyan gyerkőcök, akik a legritkább esetben fognak az íróasztalnál tanulni, mert számukra ideálisabb, ha a szülővel együtt az ebédlőasztalnál ülve gyakorolnak. Szemügyre kell venni, hogy igényli-e egyáltalán az együtt tanulást, mindig a gyermek szükségletéhez kell igazodni, egyúttal figyelembe kell venni, hogy a tanulás az iskolai előmenetel szempontjából hasznos, hatékony legyen. Ne arról szóljon, hogy a szülő attól fél, a gyereke felkészültsége rossz fényt vet rá. Sem a túlzott elhanyagolás, sem a feszített kontrollálás nem válik hasznára a gyereknek, a kettő között van a jó irány – mondta.
Azzal is számolni kell, hogy a nagyobb gyerekek figyelmét könnyen elterelik a tanulásról a szobában lévő elektromos eszközök.
– A szülő elsősorban a saját viselkedésével mutat példát: ha sok időt tölt valamilyen monitor előtt, a gyereknek is természetes lesz ez a viselkedés. A digitális tudatosság kialakításán van a hangsúly. Érdemes életkorhoz kötött megfelelő időkorlátban gondolkodni, amit nem percre pontosan, ugyanakkor következetesen kell betartani. Nem baj, ha van bent a gyerekszobában digitális eszköz, de felülbírálatot igényel, ha meglátszik a gyerek tanulmányi eredményein azok káros hatása – fűzte hozzá a pszichológus.
Bucsi Bernadett Ildikó