2017.07.31. 09:36
Ízlett a tajvaniaknak a derecskei almalé
Debrecen - Hajdú-Biharból is be lehet törni távoli piacokra, csak körültekintően kell nekilátni.
Debrecen - Hajdú-Biharból is be lehet törni távoli piacokra, csak körültekintően kell nekilátni.
Hazai szemmel egzotikus országok is piacai lehetnek a hajdú-bihari termékeknek, amennyiben a cégek jól mérik fel a saját gyártókapacitásuk határait, megfelelő minőségre képesek és hajlandók energiát fektetni úgy a vállalkozásuk sztorijába, mint a személyes megjelenésbe. Akiben megvan az ehhez kellő bátor, nyitott, fejlődésre vágyó szellem, annak a megyei kereskedelmi és iparkamara nagyon sokat tud segíteni, a közelmúltban például a 23 milliós szigetországba, Tajvanra vittek üzletembereket. Előtte a 9,4 milliós Egyesült Arab Emírségekben és a hatalmas, 1,3 milliárdos Indiában is járt konzorciumi delegáció, ráadásul nem egyedül: az Eagle 1 és 2 projekt révén angol, belga, görög, litván és olasz vállalkozókkal utaztak és célirányos üzleti találkozókon vettek részt.
Az Enterprise Europe Network, amelynek többéves tapasztalataira építhettek a szervezés során – egyebek mellett – az európai kis- és középvállalkozások nemzetközi kapcsolatainak bővítésére, új piacok meghódítására jött létre.
– Nem csak partnerkeresésben, kapcsolatépítésben, vagy az adott térség kulturális szokásaira való felkészítéssel segítjük az érdeklődőket, hanem üzleti utakat is szervezünk a Magyarországon sikeres vállalkozóknak a külföldi megmérettetés érdekében. A kamaránál az a tudás és tapasztalat is megvan, amivel feltárható az adott cég termelékenységéhez, továbbfejlődési lehetőségéhez illő piac. Rajtunk keresztül hatékonyabb a kapcsolatépítés, mint egyedül – érvelt a Naplónak dr. Skultéti Éva a tajvani eredményekről beszámolva. A megyei kereskedelmi és iparkamara főtitkára megjegyezte: tisztában van vele, hogy sokan azonnali sikerre vágynak, és kidobott pénznek tartják az efféle utakat. Ugyanakkor az adott szereplő szándékának mélységét is jelzi, mennyire képes felkészülni a saját céges bemutatkozásával, termékmintájával, vagy akár személyes megjelenésével.
Nyerő csomagolás
Az egyharmad magyarországnyi Tajvan hegyvidékes, kevés a termőföld, ezért elsősorban élelmiszeripari termékek exportjára van esély. Húskészítményekkel egy sanghaji közvetítőn keresztül már jelen vagyunk a szigeten, a cél azonban a direkt, ezáltal olcsóbb kivitel. – Kifejezetten erős érdeklődést mutattak az általuk nagyon jónak tartott derecskei almalé iránt, a termelőt nem csak kérdésekkel bombázták és ajánlatokat tettek, hanem helyszíni céges látogatásra is invitálták. Például az is kiderült, mennyire fontos Tajvanon a „cuki” csomagolás. Ők egyébként gyorsabban szeretnének eredményt elérni, mint az általában megszokott. Az Emirátusokban, ahol a múlt ősszel jártunk két cég is előrehaladott tárgyalásokat folytat. Abban a térségben a gyümölcslé mellett tészta jellegű, gluténmentes termékek iránt nagyobb a kereslet.
Tajvanon nagyon kevés a termőföld, ezért a mezőgazdasági termékekből behozatalra szorul, és ebben szerepet kaphatnak akár magyar cégek is Fotó: AFP, James Huang
A derecskei almalé gyártója kapcsán szintén szembeötlő volt, hogy az íz és a csomagolás mellett mennyire fontos a marketing. A tajvaniaknak nagyon tetszett a cég által végzett pedagógiai tevékenység (rendszeresen szerveznek gyerekcsoportokat az almásokba), ennek abban is van szerepe, hogy megkülönbözteti a céget a többitől. A vámolásra, csomagolásra, kiszerelésre vonatkozó praktikus kérdéseikből úgy tűnt, akár a jövő évi üzleti tervükbe illeszthetően is számolnak velük – összegezte a főtitkár.
A siker mérőszámai
Mint említettük, ezek az utak nem csak a harmadik országbeli lehetőségek miatt érdekesek, hanem azért is, mert a magyarok más európai cégvezetőkkel is összeismerkedhetnek és köthetnek üzleteket. A hajdú-bihari kamara évtizedek óta meghatározó szereplője a nemzetközi piacépítési folyamatnak. A sikeres külkapcsolatok a védjegyévé váltak, ezért is alakíthattak konzorciumot a már említett európai partnerekkel a tajvani, emirátusi, indiai kapcsolatfejlesztésre (a programot az Európai Unió 75, a konzorciumi tagok 25 százalékban finanszírozzák).
– A magyar vállalkozók számára a lehetőség országosan nyitott volt, budapesti és kaposvári üzletembereket is vittünk Tajvanra. Alapvetés, hogy mindenki számára biztosítsunk tárgyalópartnereket, amihez természetesen angolul elkészített, olyan igényes cégprofilt kértünk, illetve segítettünk az elkészítésében, amire felfigyelhetnek külföldön. A magyar igények és a célországi lehetőségek összeillesztésében a Külgazdasági és Külügyminisztérium munkatársai segítettek. Összességében büszke vagyok arra, hogy a magyarok mindig felkészültek voltak – tette hozzá Skultéti Éva.
A program sikerét tükrözi többek között az is, hogy a partnerek milyen mértékben delegálnak vállalkozásokat, valamint az üzleti tárgyalások nyomán mennyi együttműködési megállapodást kötnek. E tekintetben a megyei kamara tajvani útja kifejezetten jó eredménnyel zárult, hiszen négy ilyen kapcsolatra is jó a kilátás, míg az Emirátusokban eddig kettő született.
HBN-RaL