2019.07.01. 17:30
Fontos jubileumhoz érkezett a debreceni buszközlekedés
Tíz éve üzemelteti a Cívisbusz Konzorcium Debrecenben a helyi autóbuszközlekedést.
Fotó: Matey István
Szinte teljesen megújította Debrecen tömegközlekedését a DKV és a Inter Tan-ker együttműködése a Cívisbusz Konzorcium keretében egy évtizede. Manapság egészen ritka, hogy egy városban a tömegközlekedés teljes járműparkját lecserélik – emlékeztetett Barcsa Lajos. Az érintett cégek dolgozói előtt kifejtette: az átalakulás mértékét jól jellemzi, hogy akkoriban összesen 140 új buszt állítottak forgalomba. (5 éve a 2-es villamos is elindult.)
Elsőbbség biztosítása
Arról is beszámolt, hogy tavaly forgalomba állt az első Debrecenben összeszerelt Reform autóbusz, melyet idén öt új Mercedes követett. – Mind a kötöttpályás-, mind az autóbuszközlekedést fejleszteni kell a közeljövőben, hiszen egy olyan gyarapodó nagyvárosban, európai centrumban, mint Debrecen, a tömegközlekedést prioritásként kell kezelni – fogalmazott az alpolgármester.
Kiemelte, hogy a városfejlesztési elképzelések között szerepel a autóbuszoknak minél több helyen elsőbbség biztosítása. Ez például a belvárosi nagyobb utcák egyirányúsításakor már megvalósult, ahol külön sávot kaptak az ilyen járművek. Így könnyebb a menetidőt tartani, kiszámíthatóbb a közlekedés – indokolt Barcsa Lajos.
Új buszok beszerzése
Elmondta: mivel a Volvo autóbuszok mostanra elöregedtek, a város vezetése dolgozik a cseréjük előkészítésén.
Tervezik, hogy a Déli Ipari Parkba, valamint a BMW-nek és beszállítóinak otthont biztosító Észak-nyugati Gazdasági Övezetbe is buszokat fognak járatni, mivel mindkét helyen valószínűleg több ezer ember fog dolgozni.
További villamosvonalak
A városvezető arról is beszámolt, hogy új villamosvonalak létrehozásán is gondolkodnak.
„Ezek létesítése előtt megtérülési számításokat fogunk végezni, megnézzük majd, melyek azok a lakóterületek, esetleg ipari parkok, amelyeket be lehet vonni a kötöttpályás közlekedésbe”
- jelentette ki.
Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója szerint kemény, megfeszített munka kellett ahhoz 10 éve, hogy elindulhasson az újjászervezett helyi autóbuszos közlekedés. Nekik például ki kellett képezni a kollégákat, az Inter Tan-kernél meg egy vadonatúj autóbusztelepet kellett felépíteni. – Köszönet a Hajdú Volán akkori vezetőinek, akik segítettek abban, hogy a helyi buszvezetők 90 százaléka átkerülhetett a DKV állományába – emelte ki.
Korszerű technológiákkal
Kossa György, az Inter Tan-ker Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a Cívisbusz Konzorcium járművei az elmúlt 10 év alatt több mint 700 millió utast szállítottak. Ennél többet Magyarországon csak a BKV teljesített. Euro 5-ös motorral szerelt buszaiknak köszönhetően Debrecenben több száz tonnával csökkent a károsanyag-kibocsátás, ami Európában kiemelkedő. – A cégcsoport modern technológiákat meghonosítva most már autóbuszokat is gyárt a városban – tette hozzá.
OCs
Nim-Busz díjazottak
Az ünnepség keretében először osztották ki a Nim-Busz-díjat, melyet a DKV autóbuszvezetői közül Zöld Imre kapott meg, míg az Inter Tan-ker szerelői közül Somogyi Antal vett át.