2021.05.29. 07:30
BMW-beruházás: hátrányból előz Debrecen városa
Stratégiaváltást hozott a járvány: autóipari fellegvárrá válhat a megyeszékhely.
Fotó: BMW Group
Felkerül az autóipar világtérképére Debrecen – reagált Szijjártó Péter külügyminiszter a Naplónak adott korábbi nyilatkozatában a BMW azon döntésére, miszerint a cívisváros mellett megvalósuló gyáregységben az előzetesen bejelentett robbanómotoros technológia helyett tisztán elektromos meghajtású járműveket állítanak majd elő.
Érdemes felidézni a megtett utat: bombaként robbant a hír 2018-ban, hogy a bajor autóipari óriás Debrecen mellett álmodta meg új gyártóüzemét. Ám két évvel később sokkoló bejelentést tett a BMW, amikor az üzem tervezett megnyitását – a pandémia következményeként – egy évvel későbbre halasztotta. Ekkor országos szinten felerősödtek a hangok, amelyek a beruházást temették. Papp László, Debrecen polgármestere ekkor türelemre intett, s többször hangsúlyozta: a BMW elkötelezett a debreceni gyár megépítése mellett.
A háttérben
Az egyeztetés a város és a német vállalat között ez idő alatt is folyamatos volt, azt azonban kevesen gondolhatták, hogy a halasztás stratégiaváltást is eredményezhet, amelyből Debrecen nyertesként kerülhet ki. Az elmúlt év elején érkezett az újabb bejelentés, 65 milliárd forintos beruházást hajt végre az akkumulátorelválasztó fóliákat gyártó sanghaji Semcorp Debrecen mellett. Ez a tény előrevetítette a BMW technológiai váltását.
„A BMW döntésének köszönhetően a város a jövő járműgyártásának az egyik legfontosabb helyszíne lesz; ma már mindenki arról beszél, hogy a robbanómotoros járművek a múltat, az elektromos vagy alternatív hajtásúak a jövőt jelentik”
– szögezte le Papp László, amikor a bejelentés hozadékairól kérdezte a Napló.
Kiemelte: a vállalat döntése örömteli, s részben ez is okozza a csúszást a korábbi beruházási tervekhez képest. De a városvezető arra is rámutatott, hogy ez az elhatározás kiemeli és erősíti a cívisváros pozícióját, egyrészt a BMW globális hálózatán belül, másrészt a világ járműgyártását tekintve.
„Ha más a platform, más a technológia, az számos változtatást hoz magával mind a beruházásban, mind a beszállítói kört illetően.”
– Ezzel kapcsolatban látjuk és érezzük, hogy megindultak azok a folyamatok, ideértve a beszállítók egyre élénkebb érdeklődését, amelyek azt jelzik, hogy közeledünk a gyárépítés indulásához, amely további befektetéseket, gazdasági erősödést hoz a városnak – foglalta össze a polgármester. A város fejlődése eddig sem volt elképzelhető az oktatás nélkül, ezek az intézmények pedig lekövették a BMW stratégiaváltását.
Fej fej mellett
A Debreceni Egyetem Műszaki Karán a járműmérnöki képzés két specializációja foglalkozik jelenleg a gépjárművekkel, amelynek keretében a hallgatók magát a gépjárművet, illetve a járműgyártást ismerhetik meg mind a robbanómotoros, mind az elektromos hajtású járművek esetében – tudtuk meg. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a műszaki karon tíz éve kezdődött az elektromos járművek fejlesztése, amelynek eredményeként tisztán elektromos hajtású szemétgyűjtő haszonjárművet is előállítottak már.
„Nem véletlen, hogy az elektromosjármű-fejlesztésünk központjában az elektromos, hibrid és multihibrid hajtás is szerepel”
– jegyezte meg Husi Géza, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánja. A BMW és a Debreceni Szakképzési Centrum 2019-ben kötött stratégiai partnermegállapodást.
– Az együttműködésünk aktív, naprakész és folyamatosan mélyülő – ezt Tirpák Zsolt, a DSZC kancellárja mondta, aki rámutatott: a BMW-specializált képzéseiknek a Brassai-, valamint a Mechwart-technikumok adnak otthont. – Némi újragondolásra, pontosításra volt csupán szükség a bejelentést követően, amelyet nem kimondottan a német gyártó indokolt, hanem a módosult beszállítói kör. Az eredetileg a járműipari projektbe bevont képzések mellett a vegyésztechnikus bekapcsolása vált indokolttá az akkumulátorgyártásban érdekelt ipari szereplők okán, valamint nagyobb szerepet kap az elektronikai képzés – részletezte a kancellár.
Új villamos modellekkel
A BMW-csoport korábbi összegzése alapján a 2020-ban értékesített valamennyi autójuk 7,9 százaléka plug-in hibrid, valamint elektromos meghajtású volt.
A beszámolóból ambiciózus cél olvasható ki: a vállalat által Európában értékesített járművek egynegyede 2021-ig elektromos lesz: ez a részarány 2025-re egyharmadra, 2030-ra pedig a felére nő. Mindemellett 2023-ig 25 villamos modellel tervezik bővíteni a kínálatot, amelynek fele tisztán elektromos meghajtással működik majd.
Matey István