2021.08.04. 15:56
Kerékpárutak hálózhatják be az új kiskörút környékét
A Nyugati kiskörút építéséhez kapcsolódó kerékpárforgalmi létesítmények kialakítására indított közbeszerzést a debreceni önkormányzat – derül ki a július 30-ai Közbeszerzési Értesítőből.
20210722 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló Jelentősen csökkenti a forgalom torlódását az új kanyarodó sáv.
Fotó: Illusztráció / Napló-archív
A Nyugati kiskörút I-II. üteme mentén összesen mintegy 2 kilométer hosszban, a Hatvan utcától a Miklós utcáig mindkét oldali járdán egyirányú kerékpárutat alakítanak ki a meglevő térkőburkolat zökkenőmentes térkőre való cseréjével. Az út a Miklós utca–Antall József utca csomópontban kétirányúvá válik (a volt Szalkai utcán), ahol becsatlakozik a kialakítandó kerékpáros övezetek egyikébe. A Vörösmarty utcán kerékpársáv és kerékpáros nyom készül zökkenőmentes térkőburkolattal. A Tisza István utca nyugati oldalán mintegy 380, míg a keleti oldalán 440 méter hosszban; az Antal József utca nyugati oldalán 320, a keleti oldalán a Vörösmarty utcai kerékpársávval együtt 880 méter hosszban létesül kerékpárút. A járdákat a szükséges helyeken szélesíteni kell.
A korábbi ütemek mentén létesülő kerékpárutak miatt öt meglevő jelzőlámpás csomópontot építenek át: a Tisza István utcának a Bajcsy Zsilinszky, a Simonffy és a Széchenyi utcákhoz kapcsolódó csomópontját, valamint az Antall József utcának az Arany János és a Miklós utcákkal való találkozását.
Ezen csomópontokban elsősorban jelzőoszlopok, jelzőfejek bontása történik, másodsorban a szükséges mértékig átépül az alépítményi, jelzőkábel és érintésvédelmi hálózat. Mind az öt érintett csomópontban új forgalomirányító vezérlőberendezést telepítenek. A szükséges helyeken a járdaszakaszokat elbontják majd helyreállítják. Átépítik a közvilágítást is, mert a kerékpárutak csomóponti átvezetéseinél biztosítani kell a megfelelő szintű megvilágítást. A Széchenyi és Simonffy utca közötti meglevő falazott kerítést elbontják és áthelyezik a telekhatárra.
A Nyugati utca mentén 184 méter hosszban létesül kerékpárút, mely tartalmazza a Nyugati utcai és a Bajcsy Zsilinszky utcai átvezetéseket is. A nyomvonal kiindulási pontja a Nyugati utca–Segner téri buszfordulónál meglévő kerékpárút végszelvénye, ahonnan a benzinkút előtt végighaladva a Bajcsy Zsilinszky utcai meglevő gyalogos átkelőhelynél átvezetve csatlakozik a tervezett gyalog-kerékpárút a Bajcsy Zsilinszky utcába. A kerékpáros átvezetés miatt a Nyugati utcát keresztező járművek forgalmát irányító és a Bajcsy Zsilinszky utcát keresztező meglévő jelzőlámpás csomópont átépül. A megfelelő hangolás érdekében a Hatvan utca–Segner téri csomópontban (szakaszhatáron kívül) a meglevő forgalomirányító vezérlőberendezés bővítése helyett új vezérlőberendezést kell telepíteni. A kiemelt szintű megvilágítás érdekében átépítik a csomópont közvilágítását a szakági tervnek megfelelően.
A Segner téri kerékpáros létesítmény 170 méter hosszú kerékpáutat jelent, mely tartalmazza a Pesti és Kishegyesi úti átvezetéseket is. A Vendég utca és a Kishegyesi úti bevásárlóközpont között egyesített gyalog-kerékpárút épül. A Kishegyesi úton keresztül az út melletti, már meglevő kerékpárutat is átvezetik az ottani áruház parkolói felé. A kerékpárút Kishegyesi út–Pesti utca–Segner téri csomóponton keresztüli átvezetése miatt átépül a jelzőlámpás irányítású csomópont Pesti utcai és Kishegyesi úti ága, új forgalomirányító vezérlőberendezést telepítenek. A csomóponti átvezetés miatt egyéb közműkiváltások is szükségesek; átépítik a közvilágítást, a távközlési hálózat védelembe helyezése kapcsán a hírközlési szekrények szintbeemelése történik.
A Mester utcán 540 méternyi kerékpárút létesül, mely tartalmazza a Böszörményi, Mester utcai átvezetéseket is. A nyomvonal a Bartók Béla út–Honvédtemető utcánál véget érő kerékpárúttól indul, önálló kétirányú kerékpárútként a Böszörményi útig. Onnan átvezetik a Mester utca–Böszörményi úti csomópontban levő középszigetig, majd kettéválva az egyik nyomvonalon átvezetve tart a Hortobágy utcán kijelölendő kerékpáros övezetbe; a másik nyomvonalon pedig a Mester utca–Pesti utcai csomópontba, majd a Mester utcán egyesített gyalog-kerékpárútként tovább halad a Tanító utcáig. A Mester utca–Csap utca csomópontjában a nyomvonalat átvezetik a Kar utca irányába tervezett kerékpáros övezet felé, ahol a Mester utca mellett a Kar és Honvéd utca között egyesített gyalog-kerékpárút van tervezve.
A létesítmény átvezetései miatt átépül a Böszörményi–Pesti–Mester–Bartók Béla utcai és a Mester–Csap–Honvéd utcai meglevő jelzőlámpás csomópont. A szakaszhatáron kívül a megfelelő hangolás érdekében 3 további csomópontban a meglevő forgalomirányító vezérlőberendezés bővítése helyett új vezérlőberendezést kell telepíteni. A csomóponti átvezetések miatt egyéb közműkiváltások is szükségesek: a közvilágítás átépítése és a távközlési hálózat védelembe helyezése valósul meg.
A Hortobágy utcai kerékpárút 85 méter hosszban épül. A tervezett nyomvonal a Hortobágy és a Kar utcán tervezett kerékpáros övezet összeköttetését biztosítja a meglevő Dózsa György úti kerékpáros létesítménnyel. A csomóponti átvezetés miatt szintén közműkiváltások szükségesek.
A Közbeszerzési Értesítőben megjelentek szint az önkormányzat az építési beruházás ellenértékét saját forrásból biztosítja utófinanszírozással, azonban fenntartja annak a lehetőségét, hogy a forrásemelési igénye elfogadása esetén pályázat keretében uniós forrásból valósul meg a beruházás.
Az ajánlatokat augusztus 27-ig várják.
SzT
Hét kerékpáros övezetet is beterveztek a meghatározó útszakaszok mentén összesen 7 ezer 700 méter hosszban.
Ezek:
Hortobágy–Dózsa György–Csemete utcák által határolt övezet
Hatvan–Pesti–Mester–Bethlen Gábor utcák által határolt övezet
Széchenyi–Nyugati–Hatvan–Piac utcák által határolt övezet
Kishegyesi–Nyugati–Külsővásártér–Széchenyi–István út által határolt övezet
Széchenyi–Külsővásártér–Szoboszlói út–Kadosa utcák által határolt övezet
Széchenyi–Piac– Miklós utca–Külsővásártér által határolt övezet
Miklós utca–Petőfi tér–Erzsébet utca–Antall József utcák által határolt övezet