2022.05.28. 14:51
Nem csak az autógyártásban erősödik Magyarország járműipara
A járműipar megújulása – elektromobilitási és fenntarthatóság címmel rendeztek szakmai fórumot szombaton délelőtt a Nagyerdei Stadion Konferenciatermében.
Palkovics László
Forrás: Kiss Annamarie
Míg a Debrecen Drive-on a látványé és a szórakozásé volt a főszerep, a konferencián az autóipar aktualitásairól esett szó.
Barcsa Lajos alpolgármester felvázolta az elmúlt évek járműiparával kapcsolatos fejlesztéseit Debrecenben. Mint mondta, a város Kelet- és Közép-Európa egyik legnagyobb iparfejlesztési területeként az elektromobilitás egyik központjává válik.
Kiemelte, ezt a hamarosan forgalomba álló elektromos autóbusz is jelképezi. Valamint emlékeztetett arra, hogy elektromos töltőket is telepítettek Debrecenbe, és elektromos kukásautója is van a városnak.
Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromobilitás töltési lehetőség nélkül kihívást fog jelenteni. Mint mondta, hiába gyártunk elektromos autókat, ha az országosan több mint négymillió jelenleg forgalomban lévő gépjárműre – főként a lakótelepi övezetekben – még parkolóhely sem jut elég, nemhogy elektromos töltési kapacitás.
Palkovics László Technológiai és Ipari miniszter előadásában kifejtette, a járműiparban a hajtás szempontjából várhatóan nem lesz egyetlen jó megoldás arra, hogy a környezeti terheléseket csökkentse. Ehelyett többféle technológia fog szerepet kapni, így az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás meghajtásnak is lesz jövője. A belső égésű motorok kivezetése azonban a korábban vártnál lassabban fog zajlani.
– A hazai járműipar láthatóan évről-évre erősödik mind a termelési kapacitás, mind a foglalkoztatás szempontjából. Elértük azt a célt, hogy Németországon kívül egyedül Magyarországon van jelen a három nagy német autógyártó cég. Ráadásul nemcsak gyártási, hanem kutatási területen is – mondta.
Palkovics László úgy fogalmazott, hazánkban a járműgyártás jelentős megemelkedése a jövőben tovább fog gyorsulni az akkumulátorok szerepe miatt. Mivel az akkumulátor-ökoszisztéma átrendezi a piacot, maga köré vonja az autógyárakat. Mint mondta, Európában jelenleg Magyarországnak van a legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitása, emellett folyamatban van egy tárgyalás egy negyedik létrehozásáról is, ami jelentősen erősíteni fogja hazánk pozícióját a piacon. A kihívást azonban egy-egy ilyen létesítmény energiaellátása jelenti majd.
Járműipari konferenciát tartottak Debrecenben
Fotók: Kiss Annamarie– Kiemelt cél az autóbuszgyártás továbbfejlesztése is. Az egykor tönkrement iparágat sikerült visszaépíteni a 2016-os buszprogram segítségével. Jelenleg bármilyen típusú autóbusz gyártása lehetséges, különböző hajtásmodulokkal és funkciókkal – fejtette ki.
A miniszter elárulta, hasonló előrelépés történik a vasút területén is. Az elkövetkező időszak egyik legfontosabb feladata a Ganz-MÁVAG újjáépítése. Mind a rendelési és a beszállítói oldal, mind a technológiai feltételek adottak, így az esély megvan, hogy visszatérjen Magyarország teljes területén a mozdony-, vagon- és gépgyártás.
HL