2022.08.15. 16:35
Egységes építési szabályokat alkotnak a BMW-gyár környezetének
A szomszédos mezőgazdasági terület felé a gazdasági területek nem növelhetők.
Munkálatok a leendő BMW-gyár területén, 2022 februárjában
Forrás: Napló-archív
Téma lesz a debreceni önkormányzat képviselő-testületének csütörtöki közgyűlésén a helyi településszerkezeti tervről és építési szabályzatról szóló rendeletek módosítása is az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) területét érintően.
Az augusztus 18-i tanácskozás munkaanyaga rámutat: az ÉNYGÖ területrésze az építési övezeti besorolások tekintetében a gazdasági területi meghatározottságon belül két nagy, egy 400 hektáros és egy 100 hektáros gazdasági területrészre osztható, valamint megjelenik a szintén gazdasági besorolású kamionterminál megközelítőleg 14,46 hektáros területe is. A terület övezeti szempontból közúti és kötöttpályás infrastruktúra-hálózatok egységére osztható, az utóbbinak része a vasúti konténerterminál területe is.
Telekhatár-változások
Mint megtudtuk, a 400 hektáros rész a BMW-gyár központi telephelye, míg a 100 ha terület a gyártótevékenységhez kapcsolódó beszállítói telephelyek kialakítására alkalmas gazdasági terület. A leírás rámutat, hogy a 100 ha-os területrész esetében az utóbbi időben több befektetői érdeklődés is jelentkezett, s ez várhatóan csak erősödni fog, figyelemmel a gyár közelmúltban megtörtént alapkőletételére is.
A 100 ha-os területrészen belüli gazdasági telephely kialakításának lehetőségével kapcsolatban előzetes egyeztetések történtek érdeklődő befektetőkkel, de a végleges döntés meghozataláig még további egyeztetések indokoltak. A jelentős számú fejlesztői érdeklődésre és a megfogalmazott befektetői igényekre is figyelemmel megállapítható, hogy a kialakítható telek legkisebb területe, a beépítettség megengedett legnagyobb mértéke, valamint a zöldfelület legkisebb mértéke a jelentkező használati elképzelésekhez igazítható. Ezt erősíti, hogy a szomszédos mezőgazdasági terület felé a gazdasági területek nem növelhetők.
A mostani módosítással az elsődleges beavatkozási cél továbbra is az egy nagy egységen belüli homogén építési övezeti szabályok biztosítása, az előkerti szabályok szükség szerinti felülvizsgálata, a telephelyi területi kialakítások és az azokhoz köthető építési jogok biztosíthatósága a közterületek rögzítése, valamint a területrészen jelentkező fejlesztések megvalósíthatóságának biztosítása érdekében.
Mindezek mellett a konténerterminál és a déli bekötőúti körforgalmi csomópont közötti telekhatár változik a már elkészült telekalakítási változási vázrajz alapján – ismerteti az előerjesztés.
Ebből az is kiderül, hogy a módosítások jellemzően a 100 ha-os területrészt és annak környezetét, valamint a 400 ha-os területtől délre lévő konténerterminál területét és a tervezett kamionterminál területét érintik. Az ÉNYGÖ területrészén belül a 400 ha-os központi telephelyi terület (BMW-gyár területe) területfelhasználása változatlan marad. A 100 ha-os területrész esetében a jelenlegi ipari gazdasági területfelhasználás általános gazdasági terület felét törlik, és a szabályozási vonal változása miatt ez a közlekedési terület új beépítésre szánt terület kijelöléseként általános gazdasági területfelhasználást kap.
Új mezőgazdasági terület
A 100 ha-os kiterjedésű terület délkeleti részén a 354. számú főút és az M35 gyorsforgalmi út csomópontjában az ipari gazdasági terület megközelítőleg 657 négyzetméteren közúti közlekedési területi területfelhasználásra, míg a közúti közlekedési terület mintegy 1874 négyzetméter nagyságban általános gazdasági területfelhasználásra módosul.
Mindezek mellett az ÉNYGÖ területrész déli bekötőútjának és a kötöttpályás közlekedési terület vasúti területének határa és területe módosul csaknem 10 ezer 153 négyzetméter nagyságban. A 100 ha nyugati területrészén a közúti közlekedési terület egy része 2476 négyzetméter nagyságban általános mezőgazdasági területi területfelhasználásra módosul.
A téma előterjesztése kitér arra is, hogy a 100 ha–os területrész és a kamionterminál esetében a nagy burkolt felületigény indokolttá teszi a zöldfelület legkisebb mértékének 5 százalékos csökkentését. A nagy arányú burkolt felületigényű telephely kialakítása miatt az előterjesztés a fásítási kötelezettség differenciált kialakításának szabályozását javasolja a területrészt érintően, melynek keretében a fásítási kötelezettségre vonatkozó előírás módosítása indokolt például a Bajor út menti, az M35 gyorsforgalmi út és a 354. számú főút csomópontjának környezetében lévő építési övezetek tekintetében.
Végül a munkaanyag leszögezi: az ÉNYGÖ területén belül elhelyezkedő BMW építési beruházása azon szakaszba érkezett, melyben jelentősen megnő a területen munkát vállalók létszáma. A munkavállalói létszám nagysága jelentősen terhelné az ÉNYGÖ megközelítéséhez szükséges közutakat, tömegközlekedést, így megalapozott, hogy az építési beruházás megvalósítása alatt a kivitelezési munkák elvégzéséhez szükséges munkavállalók által ideiglenesen használt, munkásszállónak nem minősülő szállás jellegű épületet helyezzenek el.
VA