2022.09.05. 12:34
CATL: aláírták a történelmi megállapodást Debrecenben
Mind a beruházás volumene, mind az új munkahelyek száma rekordnak számít Magyarországon.
Forrás: Molnár Péter
Ami júniusban pletykaként kelt szárnyra, augusztus közepén hivatalossá vált: Debrecenben építkezik a világ legnagyobb akkumulátorcége, mely többek között a Teslának, a Hondának és Hyundainak is beszállító partnere. Ezzel pedig megvalósul hazánk eddigi legnagyobb beruházása több mint 7 milliárd euróból.
Mint ismert, a vállalatot szoros együttműködés köti a BMW-hez is, amely szintén a cívisvárost választotta új gyárának otthonaként. Az akkumulátorgyár a debreceni Déli Gazdasági Övezetben épül fel, a területen már jelenleg is zajlanak a munkálatok, a régészeti feltárások.
Ahogy arról beszámoltunk, a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a CATL-beruházást. Az erről szóló rendelet augusztus 18-án jelent meg a Magyar Közlönyben.
Ugyanebben a Magyar Közlönyben egy kormányhatározat mindösszesen 87 milliárd 718 millió 849 ezer forint kötelezettségvállalást is rögzít a debreceni Déli Gazdasági Övezet bővítésével összefüggő infrastruktúra-fejlesztésekhez. Ebből az összegből különböző energetikai fejlesztéseket (villamosalállomás-bővítés, átviteli hálózat átalakítása, távvezeték létesítése stb.) finanszíroznak majd költségvetési forrásból a támogatási szerződés megkötését követő 60 hónapon belül.
– Történelmi jelentőségű megállapodást írtunk alá. Mind a beruházás volumene, mind az új munkahelyek száma rekordnak számít Magyarországon – jelentette be Barcsa Lajos alpolgármester hétfő délelőtt a CATL-beruházással kapcsolatos sajtótájékoztatón Debrecenben, hozzátéve, a város és a vállalat először 2017-ben vette fel a kapcsolatot. Mint mondta, a hétfői esemény egy hosszú tárgyalássorozat mérföldköve.
Ezzel kijelenthetjük, hogy Debrecen az elektromobilitás európai szinten is meghatározó központjává válik
– fogalmazott.
Yang Chao ideiglenes ügyvivő, a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövetségének minisztertanácsosa gratulált a beruházáshoz, és dicsérte Szijjártó Péter külügyminiszter munkáját. Mint fogalmazott, a CATL beruházása a legnagyobb zöldmezős beruházás Magyarországon, amely tovább erősíti a magyar-kínai együttműködést. A két ország kapcsolatát gyümölcsöző eredmények és erős szinergia jellemzi, közös történelmük során ez a legmagasabb szintű együttműködés. A kétoldalú kereskedelmi volumen összesen 15.7 milliárd dollárra rúg, Kína legnagyobb beruházási desztinációja Közép-Kelet-Európában évek óta Magyarország.
– Magyarország csodálatos ország – mondta Robin Zeng, a CATL elnök-vezérigazgatója és alapítója, aki örömét fejezte ki a beruházással kapcsolatban. Hozzáfűzte, erőteljes partnerkapcsolatuk van az ismert autóipari szereplőkkel, a német üzemük is folyamatosan halad előre, a második üzem helyszínének pedig Debrecent választották. – Minél mélyebben néztünk utána, annál jobban lenyűgözött minket az üzleti környezet Debrecenben. Hiszünk abban, hogy az új telephelyünkkel növelhetjük előnyünket, ezáltal erősítve partnerkapcsolatainkat. 9 ezer munkahelyet teremtünk, miközben a zéró karbonkibocsátásra törekszünk, amiben a magyar kormány nagyban támogat bennünket. A fosszilis energiák helyét a megújuló energiák veszik át, ehhez pedig innovációra van szükség. Hiszek a célkitűzéseinkben, melyek összhangban vannak a kormány célkitűzéseivel. Magyarországé az egyik legnövekvőbb gazdaság, hiszünk és bízunk a sikertörténetben – fogalmazott.
– A mai napon történelmet írunk – kezdte beszédét Szijjártó Péter külügyminiszter. – Az ország történetének valaha volt legnagyobb beruházása jön létre Debrecenben. A jelenlegi helyzet Európában különleges jelentőséget társít ehhez a beruházáshoz. A drámai gazdasági események (világjárvány, vállalati csődök, háború a szomszédos országban) után infláció van, az EU gazdasága recesszióba fordult. Két olyan ok, ami miatt a világgazdaság két év alatt fejre állt. Ebben a két fekete évében Magyarország mégis bejelentheti a valaha volt két legnagyobb beruházását – emelte ki.
– Két alapvető folyamat zajlik, az egyik, hogy az autóipari forradalom az elektromobilitás irányába tart, a másik a keleti vállalatok radikális térnyerése a világgazdaságban és Európában. A magyar gazdaságpolitikán látszik, a kormány mindkét folyamatot felismerte, és helyesen reagált rá. A magyar autóipar teljesítménye 2010 óta két és félszeresére növekedett, idén akár 10 ezer milliárd forintos teljesítményt nyújthat ez az ágazat. Tizenkét évvel ezelőtt elindult a keleti nyitás stratégiája, ami miatt rengetegen támadták a kormányt, amely világossá tette, hogy nem tiltja ki egyetlen nemzet vállalatát se mondvacsinált okok miatt az országból. 2009-től sorminta szerint felváltva Korea és Kína hozta a legtöbb beruházást az adott évben Magyarországnak – fejtette ki.
Elmondta, a Debrecen 2030 stratégia miatt már rendkívül komoly infrastrukturális beruházások, fejlesztések jöttek létre. Ezek Debrecent és környékét Kelet-Magyarország egyértelmű gazdasági erőközpontjává tették, melynek mostanra határon túli, regionális kisugárzása is van. A most ide betelepülő elektromos akkumulátorgyártó vállalatok pedig új lendületet adnak a Debrecen 2030-nak.
Mint rámutatott, a kritikusoknak van mire irigynek lenniük. – Elismerjük, és értékeljük, hogy a kínai vállalatok a legmodernebb technológiát honosítják meg Magyarországon, kifejezetten magas színvonalú munkahelyeket hozva hazánkba. Ez egy 3 ezer milliárd forintos beruházás, a valaha volt legnagyobb az országban, amely ugyanakkora, mint az ezt megelőző hét legnagyobb beruházás összesen. Európában a valaha volt legnagyobb elektromos akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházás, sőt, a kontinensen az elmúlt 10 évben az öt legnagyobb zöldmezős beruházáshoz tartozik, függetlenül az iparágtól. Magyarország egy nagy nemzetközi verseny nyertese. A világ legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó vállalata úgy döntött, a kilenc kínai és egy német gyára mellett mi leszünk a harmadik ország, akik otthont adnak a CATL-nek – összegezte, hozzátéve, az állam támogatja a Magyarországra érkező nagy beruházásokat. Ma az aláírással egy 221 hektáros területet vásárolt meg a CATL, ezen fog megépülni Európa történetének eddigi legnagyobb elektromos akkumulátorgyártási beruházása.
2025 elejétől már termelni szeretnének, így gyors lesz az építkezés.
A külügyminiszter felhívta a figyelmet, hogy, jelenleg az elektromos akkumulátorok termelésében világszinten harmadik helyen állunk. Ehhez újabb lendületet ad a beruházás, ahogy a két ország közötti gazdasági együttműködét is tovább erősíti. A tavalyi esztendőben ez az együttműködés rekordot döntött. – Nagyon sokat profitál a pragmatikus kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésből Magyarország – mondta Szijjártó Péter.
Kik is ők?
A Contemporary Amperex Technology (CATL) mára a világ legnagyobb elektromos jármű akkumulátor gyártó cége, a piaci részesedés 32 százalékát birtokolja, és jelenleg 33 ezer főt foglalkoztat. A vállalatot 2011-ben alapította Robin Zeng, a korábban laptopokba és mobiltelefonokba szánt akkumulátorok gyártásával foglalkozó ATL vállalat tulajdonosa. Az elektromos autók iránti kereslet növekedésével a cég termelése évről évre megduplázódott.
A cég ügyfelei közé tartozik a BMW, a Telsa, a Hyundai, a Honda, a Toyota, a Volkswagen és a Volvo.
A magyar sajtóban a CATL elsőként 2018-ban lett ismert, amikor is márciusban a kínai vállalat bejelentette, hogy egy hatalmas gyárat szándékozik létesíteni Európában. Hazánk mellett Lengyelország és Németország állt versenyben a beruházásért. Végül Németország jött ki győztesen, amelynek fő oka lehetett, hogy a Volkswagen és a Daimler után a BMW egymilliárd dolláros megrendelésről szóló szerződést írt alá a kínai céggel akkumulátorcellák gyártására.
Saját technológia
A cég egyik legnagyobb megrendelője, a Tesla tavaly nyáron meghosszabbította szerződését a vállalattal, így 2025-ig kizárólag a CATL által fejlesztett LFP-technológiás (lítium-vasfoszfát) cellákat alkalmazza, melynek a kémiája mellett az energiasűrűsége is különbözik. Ráadásul a vas bőséges előfordulása miatt lényegesen olcsóbb is a gyártása. Élettartamban pedig akár kétezer töltési-kisülési ciklust is képesek teljesíteni.
A kínai cég ambiciózus célkitűzése, hogy a tengerentúli autógyártók legnagyobb beszállítójaként uralja a piacot a „beszerzési ciklus” következő fordulójában, amely a vállalat korábbi ügyvezetője szerint 2026-tól kezdődik. Ez egészen esélyes jövőkép, mivel elemzők szerint a CATL jó irányba halad, hogy 2025-re megtriplázza cellagyártási kapacitását világszerte.
Mindezt annak ellenére, hogy a vállalat 2022 első negyedévében növekvő eladási mutatók mellett jelentős bevételcsökkentést könyvelt el a növekvő nyersanyagárak és a sanghaji leállások következtében, amit a koronavírus-hullám újbóli fellendülése okozott.