2023.02.13. 08:29
Ez már tényleg a zöld út: megkapta a környezetvédelmi engedélyt a debreceni akkumulátorgyár
Nemcsak a beruházás, de a visszhangja is órási; a CATL gyárának építése immár fél éve folyamatosan napirenden van a helyi és az országos sajtóban egyaránt.
Megkapta a környezetvédelmi engedélyt a CATL debreceni gyára
Forrás: Shutterstock
Minden eddiginél szigorúbb feltételekkel adta ki a kormányhivatal a környezethasználati engedélyt az akkumulátorgyár építéséhez
– írta portálunkhoz eljuttatott hétfői közleményében a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal.
Mint írták, az általuk lefolytatott összevont környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás a legalaposabb hatósági engedélyezési eljárások egyike, amely garantálja, hogy a beruházásnak a lehető legszigorúbb környezetvédelmi feltételeknek kell megfelelnie. A kiadott engedélyében a környezeti elemek, így például a talaj-, a levegő-, a természet-, a víz védelme, valamint a zajvédelem érdekében számos kötelezettséget írt elő a beruházó számára a kormányhivatal. Emellett a hatóság a döntésében több esetben a jogszabályokban meghatározottnál is szigorúbb határértékek betartását, és gyakoribb ellenőrzéseket írt elő – tették hozzá.
A közleményben rámutatnak: a CATL 2022. november 28-án benyújtott kérelme alapján folytatta le a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal az összevont környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárást.
Az eljárás 2023. február 13-án zárult le, a Debrecen Déli Ipari Parkba tervezett akkumulátorgyártó üzem minden eddiginél szigorúbb feltételekkel kapott egységes környezethasználati engedélyt. A döntés még nem végleges.
A kormányhivatal a jogszabályi előírások szerinti időpontban és tartalommal közzéteszi a határozatot a honlapján is: a határozat kivonata már elérhető, teljes terjedelmében pedig a döntés véglegessé válásakor, február 18-án lesz lehetősége közzétenni.
Az előzmények
A kínai befektető érkezéséről először tavaly júniusban reppentek fel pletykák, majd augusztus közepén hivatalossá vált: Debrecenbe települ a világ legnagyobb akkumulátorgyártó cége, mely többek között a Teslának, a Hondának és Hyundainak is beszállító partnere. Ezzel pedig megvalósul hazánk eddigi legnagyobb beruházása több mint 7 milliárd euróból. Mint ismert, a vállalatot szoros együttműködés köti a BMW-hez is, amely szintén a cívisvárost választotta új gyárának otthonaként.
– Két alapvető folyamat zajlik, az egyik, hogy az autóipari forradalom az elektromobilitás irányába tart, a másik a keleti vállalatok radikális térnyerése a világgazdaságban és Európában. A magyar gazdaságpolitikán látszik, a kormány mindkét folyamatot felismerte, és helyesen reagált rá – fejtette ki akkor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hangsúlyozta, mind a beruházás volumene, mind az új munkahelyek száma rekordnak számít Magyarországon.
A CATL érkezése körül azonban hamar heves viták bontakoztak ki a környezetszennyezés miatt aggódó civilek és a politikai ellenzék körében is. A témával kapcsolatban több közmeghallgatást tartottak a cívisvárosban, ezek közül egyik botrányosabbra sikerült, mint a másik.
Ezekkel az olykor elfajult összetűzésekkel kapcsolatban Papp László, Debrecen polgármestere egy Haonnak adott interjúban kifejtette:
Az én Debrecenem egy toleráns, vitára nyitott, de az érvekre, tényekre építő, kulturált beszélgetést képvisel. Ez egy egyetemváros, a magyarországi tudásközpontok egyik legnagyobbika. Egészen messze áll ez a Debrecen attól, amit a közmeghallgatásokon láthattunk, hallhattunk.
Az ellenzők tábora azóta több tüntetést is szervezett a hajdú-bihari megyeszékhelyen, a tiltakozók legutóbb múlt héten csütörtökön adtak hangot véleményüknek a belvárosban.
A város önkormányzata mindeközben a tények hangsúlyozásával próbál rendet teremteni a zűrzavarban és tisztázni az akkumulátorgyárral kapcsolatos hamis információkat.
Ennek érdekében Barcsa Lajos alpolgármester például videósorozatot indított a Facebook-oldalán, amelyből többek között kiderült, a kínai cég úgy tervezi felhasználni vízkapacitását, hogy minél nagyobb mértékben szürkevízből, azaz abból a tisztított szennyvízből tudják ellátni a gyár vízigényét.
Papp László polgármester a Haon kérdésére korábban kifejtette, alapvetőnek tekinti, hogy csak abban az esetben kaphat egy ilyen üzem engedélyt, ha a legszigorúbb környezetvédelmi és biztonsági követelményeknek megfelel. Hozzáfűzte, ebben a tekintetben nincs pardon.
A városvezető továbbá a Facebook-oldalán arról írt egy bejegyzésében, hogy a CATL a magyar és az európai uniós határértékeknél is szigorúbb feltételekkel működik majd. Ezek betartását a beruházó és tőle függetlenül az önkormányzat, az érintett hatóságokkal – egy, a gyártól független monitoring-rendszer működtetésével – folyamatosan ellenőrizni fogja – húzta alá.
Mindeközben a CATL képviselői az Indexnek úgy nyilatkoztak, a gyárat a legmodernebb technológiákkal szerelik fel, kapacitása pedig a projekt befejezését követően várhatóan eléri a 100 gigawattórát (az ország kapacitása most 40 gigawattórát tesz ki). Az első létesítmények várhatóan három éven belül elkészülnek. Kiemelték:
a gyáraink világszerte jelenleg is normálisan, minden szabálynak megfelelően működnek. Ez azt bizonyítja, távolról sem vagyunk környezetrombolók. Sőt, éppen ellenkezőleg: hozzájárulunk a helyi közösségek fenntartható fejlődéséhez.
Emlékeztetőül: a CATL debreceni gyára az építési engedélyt még 2022 novemberében megkapta a megyei kormányhivataltól, majd idén január végén a vármegyei katasztrófavédelem is zöld utat adott a beruházásnak, miután iparbiztonsági hatóságként vizsgálták a tervezett üzem biztonsági jelentését.
Arról, hogy miként zajlik a termelés egy CATL-gyárban, korábban ebben a cikkünkben mutattunk be egy Barcsa Lajos által közzétett, szemléletes videót.
A CATL debreceni gyárával kapcsolatos további cikkeink ide kattintva érhetők el.