2023.02.16. 17:30
A nemzetközi sajtó szerint Debrecen az elektromos autógyártás fellegvára lesz
A jövő technológiájáért folytatott globális versenyben győztesként jöhet ki a cívisváros.
A Financial Times szerint 2030-ra Németországon kívül minden európai országgal vetekszik majd a mindössze 200 ezer lakosú Debrecen akkumulátorgyártás terén
Forrás: Shutterstock
Míg a hazai sajtó a debreceni akkumulátorgyár engedélyezésével kapcsolatos felemás véleményektől hangos, a nemzetközi lapok az elmúlt hetekben és hónapokban az akkumulátorgyártás fontosságáról és az energiatárolás körül kialakult globális versenyről írnak.
A Financial Times decemberi cikke szerint Magyarország néhány év alatt az elektromos járművek potenciális központjává változott, amelynek központja Debrecen.
A lap úgy fogalmaz, 2030-ra Németországon kívül minden európai országgal vetekszik majd a mindössze 200 ezer lakosú Debrecen akkumulátorgyártás terén.
Mint írják, a beruházási fellendülést a BMW német autógyár robbantotta ki, amely kétmilliárd eurós elektromos járműgyárat épít a városban. Beleértve a CATL bejelentését, a tucatnyi nagy beszállító gyárait és sok kisebb beszállítót az elektromos járművek bővítése több mint 10 milliárd eurós befektetést vonzott a városba.
Nemcsak Európában folyik verseny a technológiáért: a Ford Motor Company hétfőn bejelentette, egy 3,5 milliárd dollár értékű akkumulátorgyárat épít Michigan államban, Marshall közelében – írja a CNBC. Megjegyzik, az autógyártó mindezt az Amerika és Kína között jelenleg húzódó, kiélezett politikai feszültség ellenére teszi.
A Ford bízik abban, hogy sikerült népszerűsítenie a CATL által kifejlesztett, lényegesen olcsóbb és költséghatékonyabb lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorokat az Egyesült Államokban.
Lisa Drake, a Ford elektromos járművek iparosításáért felelős alelnöke elmondta, az autógyártó egy 100 százalékban saját tulajdonban lévő leányvállalaton keresztül fogja birtokolni az új létesítményt. A cég a CATL-től licenceli majd mind a technológiát, mind a műszaki szakértelmet.
Az LFP technológia már itt van az Egyesült Államokban. Sok szórakoztató elektronikai eszközben megtalálható, de sajnos még mindig importálják – mondta Drake egy médiahívás során.
Bill Ford, a Ford elnöke szerint a CATL segíteni fogja őket abban, hogy az autógyártó az elektromobilitási versenyfutásban előnyre tegyen szert.
Ha ezeket az új akkumulátorokat az Egyesült Államokban gyártjuk, akkor több elektromos járművet gyorsabban gyárthatunk le, és ez végső soron megfizethetőbbé teszi az autóinkat az ügyfeleink számára
– nyilatkozta a beruházást bejelentő rendezvényen. A Ford célja, hogy 2035-re teljesen átálljon a villanyautók forgalmazására az európai piacon.
A kínai autógyártó, a Geely is globális terjeszkedésbe kezd tisztán elektromos hajtású autómodelljeivel, a Zeekrrel. A Reuters a vállalat hétfői közleményére hivatkozva azt írja, az autógyártó 750 millió forintos befektetésre tett szert, köztük a korábban a projektet már finanszírozó CATL-lel. A lap szerint a finanszírozási körben a Zeekrt 13 milliárd dollárra értékelték a befektetők.
Nem csak az elektromobilitás biztosítja a CATL jövőjét. Az elektromos járműgyártás zászlóvivője, a Tesla nemrég tett közzé videót a 2019-ben bejelentett kaliforniai Megafactory-ról, ahol már megkezdődtek a munkálatok. A cég ebben az üzemben ipari és otthoni energiatárolókat gyárt, melyet többek közt komplett fosszilis erőművek kiváltását célozza meg. A Megafactory évente tízezer Megapack 2XL gyártására képes, melyekbe csak a CATL-től származó LFP cellákat építik be.
Az SNE Research koreai kutatóintézet legfrissebb felmérése szerint továbbra is a CATL a világ legnagyobb akkugyártója, amely 92 százalékkal csaknem 200 GWh-ra emelte termelését 2022-ben, ezzel 33-ról 37 százalékra növelte piaci részesedését.
A CATL szerint a debreceni létesítmény olyan ügyfelek közvetlen közelében lesz, mint a BMW, a Stellantis és a Volkswagen Group. Emellett a Hyundai-csoporthoz tartozó Kia is bejelentette, őket választotta beszállítóként a hazai piacán értékesített elektromos járműveihez.
A Reuters híradása szerint a Mercedes Benz röviddel a debreceni üzem bejelentése után közzétette, hogy elsőként kíván partneri viszonyt kialakítani a CATL Magyarországon létrejövő gyárával.
A német autógyártó szerint a megállapodás a következő mérföldkő azon célkitűzésük felé, hogy az évtized végére nyolc globális gyártóhelyen elérjék a 200 gigawattóra akkumulátorgyártási kapacitást. A debreceni üzem a következő generációs Mercedes-Benz modellekhez biztosítaná az akkumulátorcellákat.
A CATL személyében egy vezető technológiai partnerre tettünk szert az új gyár kezdeti kapacitásának első és legnagyobb vásárlójaként, mivel csúcsminőségű szén-dioxid-semleges akkumulátorcellákat biztosítanak a következő generációs európai elektromos járműveinkhez
– mondta Markus Schaefer, a Mercedes-Benz vezetőségének igazgatósági tagja.
Szintén a Reuters írt arról néhány hónapja, hogy a német autógyártók és az ázsiai akkumulátor-beszállítók többmilliárd dolláros érdekházasságban fognak össze Magyarországon elektromos ambícióik megvalósítása érdekében.
Mint írják, a cégek Közép-Európa felé özönlenek, ahol a kormány dacol a Nyugat-Kínával szembeni óvatosságával, és nagylelkű juttatásokat ajánl fel külföldi telephelyek befogadására, valamint arra, hogy Magyarország az elektromos járművek globális központja legyen.
– Katódok, anódok, szeparátorok, szerelősorok, a teljes akkumulátor-ellátási lánc itt van – idézi a lap Dirk Wölfert, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetőjét.
HBN