2023.03.29. 14:44
Papp László az Ipar Napjain: Debrecen ipari fejlesztése a jövőnek üzen
Három napig újra a Debreceni Egyetem Műszaki Karáé és a város gazdaságfejlesztéséé a főszerep a Nagyerdei Stadionban.
Papp László polgármester a rendezvényen
Forrás: Molnár Péter
Az Ipar Napjai elnevezésű, konferenciával kísért szakkiállítással szerdán nyílt meg a Debreceni Egyetem Műszaki Kara és a debreceni önkormányzat közös szervezésében. Az immár hagyományos találkozó a Nagyerdei Stadionban március 29. és 31. között várja az érdeklődőket, akik a kar képzéseit, ipari kapcsolatait és Debrecen gazdaságfejlesztési terveit ismerhetik meg.
A stadion sajtótermében Bács Zoltán kancellár köszöntötte a megjelenteket.
Először felidézte, hogy 2013 előtt a műszaki kar még a Debreceni Egyetem önálló jogkörű szervezetei között „vándorolt”, majd új képzések indultak a 2000-es években, az utóbbi 6-8 évben pedig Debrecen fejlődésével megjött a feladat, hogy a műszaki tudományok minősége is emelkedjen.
Elmondta, hogy néhány hónap múlva indul az Ótemető utcai campus új szárnyának felépítése és a régi épület felújítása, valamint idén várható a járműlabor létesítése a Vezér utcán. – Tavaly a kar a 43. helyen végzett a nemzetközi listán, a cseh és lengyel egyetemek között – emelte ki végül.
Az Ipar Napjai első előadásán Papp László polgármester beszélt a fenntartható elektromobilitásról. A Debrecenben 2015-ben elindult gazdasági és ipari folyamatokat felidézve elmondta, hogy a város a 21. század legfontosabb területeire fókuszál az ipari fejlődés kapcsán.
Kiemelte: az elmúlt 7-8 évben 11 milliárd euró beáramló tőkét és 17 ezer munkahelyet eredményeztek az itt működő cégek, az ipari területek további növelése helyett azonban az agglomerációs gyűrűben kell helyet találniuk az ezután ideérkezőknek.
Szólt a kormány közlekedésfejlesztési stratégiájának a régiót érintő részleteiről, köztük a vasúti és az autópálya-hálózatról, majd úgy összegzett: a következő években várható, fenntartható fejlődéshez optimalizálni kell a közlekedést, valamint összehangolni más területek fejlődésével. Kitért a dízel- és a benzines járművek 2035-höz kötött kivonására, majd hangsúlyozta: Debrecen jó lóra tett, amikor az elektromobilitás mellett döntött. A kínai akkumulátorgyár kapcsán azt mondta: – Minden tekintetben azt kell biztosítani és garantálni, hogy nem jár környezetszennyezéssel, be tudjuk tartani és tartatni az előírásokat.
Beszélt a Zöld Busz- és a Civaqua-porgramról, a napelemparkról és a közvilágítás korszerűsítéséről, végül úgy fogalmazott: Debrecen ipari fejlesztése a jövőnek üzen.
Új képzések
Husi Géza dékán elmondta, hogy a következő 15-20 évben a tervek műszaki megvalósítása is új léptékben történik majd meg.
A közelmúltban a műszaki képzés számszerű fejlesztése, valamint a villamosmérnök mesterképzés is beindult, új képzések ezentúl csak akkor indulnak, ha jelentős igény érkezik rá a vállalati szektorból
– közölte. Mint elhangzott, nagyobb hangsúlyt kaphat a logisztikaimérnök-képzés, valamint a vasútfejlesztéshez kapcsolódóan a Debreceni Egyetem szolnoki campusán szeretnének vasútigépész-specializációt megvalósítani. A dékán szerint kilátásban van az egészségügyimérnök-képzés, mivel Debrecen a régió egészségügyi központjává is szeretne válni. – Az ipar 4.0-val a műszaki fejlődés nem áll le, de új irányt eredményez, így a hagyományos képzéshez új kompetenciák is kellenek majd – összegzett.
Végül elmondta, hogy nemzetközi mérnökszervezeteket szeretnének Debrecenbe hozni, mivel szükség van arra is, hogy a DE MK jelentős szerepet játsszon néhány világviszonylatban is meghatározó szervezetben. A nap további részében Debrecenben tevékenykedő piaci szereplők bemutatkozását hallhatták a meghívottak.
SZD