2023.08.30. 11:54
Fontos vasútfejlesztéseket jelentett be Szijjártó Péter Debrecenben – fotókkal, videóval
Újabb 65 milliárdból új vasútállomások és kitérők épülnek, valamint fejlesztik a meglévőket Debrecen és Balmazújváros között.
Szijjártó Péter Debrecenben
Forrás: Molnár Péter
Debrecen és vonzáskörzete, valamint a környékbeli társtelepülések vonatkozásában egy fontos fejlesztés következő üteméről tartottak sajtótájékoztatót augusztus 30-án, szerdán a Macs Ipari Park vasútállomásnál, az épülő BMW-gyár közelében.
Elkészült a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez kapcsolódó vasúti infrastruktúra-fejlesztések első üteme, így megindulhat a projekt második szakasza, amelynek nyomán létrejön Kelet-Európa egyik legnagyobb ipari intermodális terminálja – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Elmondta, hogy Magyarország mára kétségtelenül a töretlenül előrehaladó autóipari átalakulás egyik éllovasává, a hajdúsági város az ágazat fontos globális központjává vált, ahol jelenleg is mintegy 1000 milliárd forintnyi beruházás zajlik, miután a BMW ide helyezi jövőbeli elektromobilitási stratégiája fókuszát, miközben itt épül fel Európa legnagyobb elektromos akkumulátorgyára is. – A magyar gazdaságtörténet három legnagyobb beruházásából kettő jelenleg itt, néhány kilométerre egymástól zajlik – mutatott rá. Hozzátette, ezen gyárépítések óriási közlekedési infrastruktúra-fejlesztéseket indukálnak, emellett jelentős út- és vasútépítésekkel járnak.
Újabb vonalakat alakítanak ki
A kormány Debrecen környékén is nagy vasúti fejlesztésekről döntött, két szakaszban 130 milliárd forintból újul meg a füzesabonyi és a balmazújvárosi vonal, korszerűsítik az állomásokat, újakat is építenek, illetve villamosítják a pályát. Ennek nyomán közvetlen kapcsolat épül ki a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet és a vasúti főközlekedési vonalak között
– fejtette ki a tárcavezető. Elmondta, hogy az első, 65 milliárd forint értékű fázissal végeztek, így megindulhat a második szakasz, ezzel Debrecenben létrejön Kelet-Magyarország legnagyobb, Kelet-Európa egyik legjelentősebb ipari intermodális terminálja. Kiemelte, hogy ez a logisztikai központ lehetővé teszi a BMW gyárának teljes körű kiszolgálását mind a vasútról, mind az autópályáról. – A kormány folyamatosan teljesíti azokat a vállalásait, amelyeket a BMW irányába tett, emellett pedig folytatjuk azokat a fejlesztéseket, amelyek egyidejűleg az itt élő emberek életkörülményeit is javítják.
Nemcsak a teherforgalmat fejlesztjük, nemcsak lehetővé tesszük azt, hogy a BMW az általa előállított autóknak a 70 százalékát vasúton szállítsa el innen, hanem gyorsabb eljutást biztosítunk Debrecen és a környékbeli települések között, a közösségi közlekedést kulturáltabbá és vonzóbbá tesszük, egyúttal pedig megvédjük a környezetünket is, hiszen a vasútvonal most villamos felsővezetéket fog kapni, így a dízelüzemet már a villamosmozdonyok fogják tudni leváltani – szögezte le.
Úgy fogalmazott: az ország sokat profitál a debreceni beruházásokból, a kormány szándéka viszont, hogy a debreceniek élete is érezhetően javuljon a beruházások nyomán. Ezért további útfejlesztéseket folytatnak, modernizálják a város vízhálózatát és további közösségi beruházásokat hajtanak végre.
Élen a versenyhelyzetben
A miniszter kijelentette, hogy a nehéz európai gazdasági környezetben minden eddiginél élesebb harc zajlik a beruházásokért, hiszen azok jelentik a garanciát a növekedésre. – Nem túlzás ma már elmondani azt sem, hogy a beruházásokért folyó rendkívül éles globális versenyben Magyarország a legsikeresebb országok közé tartozik – vélekedett. Emlékeztetett, hogy 2014 óta, a koronavírus-járvány miatti megtorpanást kivéve minden évben sikerült megdönteni a beruházási rekordot. Míg tavaly 6,5 milliárd euróval dőlt meg a csúcs, idén ez meg fog duplázódni, ami segít a növekedési pálya fenntartásában a nehéz körülmények és a külső nyomásgyakorlás ellenére – közölte. Megerősítette, hogy a jövőben is folytatják az infrastrukturális fejlesztéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy Magyarország továbbra is vonzó legyen a beruházók szemében.
Fontos vasútfejlesztéseket jelentett be Szijjártó Péter Debrecenben
Fotók: Molnár PéterÓriási előrelépés
Nyul Zoltán, az Építési és Közlekedési Minisztérium magasépítési beruházásokért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy bár az elmúlt időszak nem kedvezett a fejlesztéseknek, a céljuk az volt, hogy olyan beruházás ne sérüljön, melynek meghatározó gazdasági és társadalmi haszna lesz a jövőben. – Amellett, hogy a teherszállítási potenciált nagy mértékben javítja ez a beruházás, a személyforgalom számára is nagyon sokat ad, ennek részeként az utasforgalmi szempontból fontos beállók, magasperonok és az utastájékoztatók átalakítása.
Ez a fajta iparfejlesztés az iskolapéldája annak, hogy hogyan lehet a gazdasági fejlődés céljaihoz illeszkedve az infrastruktúrát olyan magas szinten kialakítani, hogy az hosszútávon a térséget és a gazdasági szereplőket erősítse
– magyarázta.
Virág István, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az első ütemben elkészült létesítmény a társaság olvasatában minden szempontból óriási előrelépés. A második ütemben még rengeteg fejlesztés van hátra, de sok pozitív hatása lesz Debrecen közlekedését illetően.
Kell a regionális központi szerephez
Papp László polgármester először azt a 2018 októberében megköttetett megállapodást idézte fel, melynek eredménye a Macs Ipari Park és bő három kilométeres környékének fejlesztése.
A világjárvány és a szomszédos háború nehézségek ellenére létrejött Európa egyik legkorszerűbb ipari parkja. Itt épül BMW-gyár, új autópálya-csomópontok, felüljáró és vasúti terminál épült, és nem utolsósorban több ezer minőségi munkahely jött létre
– emelte ki. Úgy fogalmazott: siker és kézzelfogható eredmény ez az országnak, Debrecennek és a városunkat választó cégeknek egyaránt. Felidézve a tíz évvel ezelőtt kormányzati támogatással útjára indult gazdasági fejlődést Papp László úgy vélekedett:
Trianon után most először sejlik fel egy vidéki nagyváros, amely képes enyhíteni az ország vízfejűségét, és képes vidéken azt nyújtani bérekben, életminőségben és szolgáltatásokban, mint Budapest.
– Nem értünk még célt, de jó úton haladunk – jegyezte meg. Kitért arra, hogy kormány jelentős forrást biztosít a városfejlesztéshez is, a közelmúltban 300 milliárd forintot meghaladó további fejlesztésekről született döntés, amely szintén a város léptékváltását, még élhetőbbé válását és az itt élők biztonságát szolgálja – fejtette ki.
Az ipari területek biztosításának célja, hogy Debrecen valóban be tudja tölteni regionális központi szerepét
– mondta. Az évtized végére Debrecen egy versenyképes, lehetőségekkel teli élhető és békés város lesz a fejlesztéseknek köszönhetően – fűzte hozzá.
A beruházás részletei
A 108-as vonal felújításának első ütemében – amire több mint 65 milliárd forint állt rendelkezésre – a tócóvölgyi vasútállomás fejlesztése és felújítása már megtörtént, megépült a Macs Ipari Park állomás a hozzá tartozó vasúti terminál, illetve jelentős műszaki fejlesztések történtek a Nagyállomás és az Északnyugati Gazdasági Övezet közötti vasútvonalon. Erről korábban itt írtunk:
Több mint 65 milliárdból fejlesztik a vasútvonalat Debrecen és Balmazújváros között
A beruházás folytatásáról néhány napja számolt be Lázár János építési és közlekedési miniszter.
– A második ütem része egyrészt a közelmúltban megkezdődött Debrecen – Balmazújváros közötti részbeni vasúti infrastruktúrafejlesztés, melynek során felújítják a vasúti pályát és a kapcsolódó létesítményeit. Ennek eredményeként az engedélyezett sebesség 100 km/h lesz. Továbbá átépítik a balmazújvárosi vasútállomást, P+R parkolókat hoznak létre, és a megközelítő út és állomási előtér is megújul; valamint a teljes szakasz biztosítóberendezését is korszerűsítik – fejtette ki akkor.