2019.07.02. 17:03
Busztragédia az M3-ason: előkészítő ülést tartott a bíróság
Az előkészítő ülésen nem ismerte be bűnösségét a tragédia okozásával vádolt nő, szakértőket hallgatnak meg.
Fotó: Tóth Balázs / Boon.hu
Előkészítő ülést tartott a Mezőkövesdi Járásbíróság az M3-as autópálya mezőkeresztesi szakaszánál 2016. decemberében történt buszbaleset ügyében – írja a Boon.hu. Az ügyészség halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat egy miskolci nő ellen. A dr. Joó Tibor ügyész által ismertetett vádirat szerint a Grand Tours busza nyolcvan utassal (közülük hatan voltak bekötve) hazafelé tartott Bécsből Debrecen irányába éjszaka, az autópálya kivilágítatlan szakaszán, körülbelül 100 kilométeres óránkénti sebességgel. A forgalom nem volt erős, az út állapota nedves, csúszós és a hőmérséklet is fagypont alatti volt.
A vádlott 23 óra 4 perckor a busz mellett haladt a belső forgalmi sávban egy személyautóval, körülbelül 120-130 kilométeres óránkénti sebességgel. A jéghártyán megcsúszott, elfordult, a külső sávba ment át, majd a jobb oldali szalagkorlátnak ütközött. A bal első kereke kitört, majd ütközött a lassító busszal. Annak vezetője balra kormányzott, a belső sávba ment át, 70-80-nal ütközött a szalagkorlátnak, amelyet legyűrt, s negyven méternyit haladt rajta. A vezető ezután jobbra kormányzott, miközben a busz bal hátsó kereke beakadt a korlátba, ezzel együtt pedig a már csak 40-nel haladó jármű felborult és az oldalán csúszott. A balesetet követően még nyolc autó ütközött egymásnak.
A baleset következtében hárman a helyszínen meghaltak, ketten a kórházban vesztették életüket. Nyolc-nyolc személy maradandó fogyatékosságot, illetve nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket, míg huszonegy személy könnyebb sérüléseket szenvedett.
Az ügyészség szerint mindez azért következett be, mert az Opel sofőrje nem az időjárási és útviszonyoknak megfelelően közlekedett. A vádlott nő nem ismerte el felelősségét a balesetben, a nyomozás során tanúkat hallgattak meg, szakértői véleményeket készíttettek. Az előkészítő ülésen való beismerés esetén az ügyészség hat év fogházbüntetést (kétharmad rész kitöltését követően feltételes szabadon bocsátással) és hat év közúti gépjárművezetéstől eltiltást ajánlott.
A Boon.hu cikkéből kiderül: a vádlott nem mondott le tárgyaláshoz való jogáról, ugyanakkor vallomást tett. Elmondta, férjéért ment Budapestre, ahonnan este kilenc-tíz között indultak haza Miskolcra. Az odafelé és a visszafelé úton nem tapasztalt problémát az útviszonyokkal, semmi nem utalt arra, hogy ott jeges lesz, nem volt kiírva egy tájékoztató táblán sem. A külső sávban viszonylag sokan haladtak, őmellettük haladt el a belső sávban. Aztán azt érezte, az autó begyorsul, megcsúszik a hátulja. A külső sávba, majd a szalagkotlának sodródtak, érezte a becsapódást, majd több csattanást is hallott. A jobb első ajtón szálltak ki, lementek az út mellé. Amikor minden elcsendesedett, akkor jöttek föl és látták a felborult buszt. Kérdésekre válaszolva elmondta, nem kormányzott hirtelen, nem fékezett, a kocsi annyira bemozdult, hogy tudta, nincs esélye megfogni. Azt is tudta, hogy van forgalom mögöttük, ezért félt, hogy bajuk esik – áll a borsodi portál híradásában.
Visszaemlékezett arra, hogy az út a korábbi szakaszokon nem csúszott és nem is látta, hogy mások csúszkáltak volna. De ott tükörjég volt, az autókból kiszálló emberek csúszkáltak egész éjszaka, de erre nem hívta föl semmi az úton lévők figyelmét és nem is lehetett látni az úton ezt lámpafénynél. A másik sávban is történtek koccanások. Úgy emlékezett, a szalagkorlátnak ütközés után már nyugalomba került volna az autó, amikor a busz nekik csapódott.
Ügyvédje, dr. Nikházy László az egyik szakértőt idézte, miszerint a buszvezető vezetéstechnikai hibája okozta a balesetet, mert a 26 tonnás, magas építésű járművet a szalagkorlát mellől hirtelen jobbra kormányozta. Ez szerinte nem volt indokolt, hiszen a veszély már elmúlt. Vizsgálandó, hogy mi történt, a szakértők ugyanis úgy számoltak, az Opel mozgásban volt, 62 kilométer per órás sebességgel haladt a busszal való ütközéskor, de most kiderült, már megállt akkorra. Így más erők hatottak a járművekre. Az ügyész a buszvezető meghallgatását indítványozta az első tárgyaláson, szakértők jelenlétében. A bíróság szeptember 10-én tart majd tárgyalást – írja a Boon.
Mint ismertetik: Dr. Nikházy László, a vádlott ügyvédje még korábban elmondta, az ügy számos bonyolult elemet tartalmaz és ennek nehézsége a bírósági eljárásban fog megjelenni. Fölelevenítette, kezdetben két gyanúsított volt, a buszvezető és az Opel sofőrje, majd csak utóbbi maradt. A balesetben több jármű is érintett volt, ezekre is ki kell majd térni. A szakértőkre is nagy teher hárult a nyomozás során, ezért húzódik el az ügy.
– A vádirat a szakértői véleményen alapul, amely szerint a baleset bekövetkezésének elsődleges oka az Opel stabilitásvesztése volt. Visszacsapódva a szalagkorlátról érintette a buszt, amely emiatt tért át a belső sávba, bal kerekével az útpadkán haladt és hozzáért a korláthoz. Ez lelassította a buszt, sebessége 40 kilométer per órára csökkent. Ezután a vezető jobbra kormányzott, ám a busz bal hátsó sarka beakadt a megrongált korlátba. Ez is jobbra perdítette a járművet, a kormányzással együtt pedig szükségszerűen azt eredményezte, hogy bal oldalára borult és azon csúszott. Sajnos emberek haltak meg, sok sérült is volt, ez is elhúzta az eljárást – magyarázta dr. Nikházy László.
Szerinte lelkiismeretes nyomozás folyt, több műszaki és orvosszakértőt is bevontak, valamint olyan eseti szakértőt is felkértek, aki autóbuszos vezetésre vonatkozó különleges szakismerettel rendelkezik. Szerinte az út állapotával is foglalkozni kell majd.