2020.03.01. 20:00
Közúti balesetek és tragédiák: a figyelmetlenség a legfőbb veszedelem
A gyalogátkelőhelyeken történő balesetek az elmúlt időszakban megszaporodtak Hajdú-Bihar megyében. Az útviszonyok, valamint az emberi figyelmetlenség az, ami miatt leginkább bekövetkeznek a szerencsétlenségek.
Fotó: Molnár Péter
Ősszel és télen a nyirkos, csúszós, rossz látási viszonyok miatt kell aggódni, azonban ez nem azt jelenti, hogy tavasszal és nyáron hátradőlhetünk, ugyanúgy figyelnünk kell egymásra, mint a kellemetlenebb időszakokban. Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője a Napló érdeklődésére egyebek mellett összefoglalta, megyénkben mennyire biztonságosak a gyalogátkelőhelyek, illetve mire kellene a közlekedőknek leginkább odafigyelniük. – A gyalogátkelőhelyeket a vonatkozó útügyi előírásoknak megfelelően minden esetben jelzőtáblával jelölik ki, annak megfelelően, hogy lakott területen kívül vagy belül történik a kiépítése – mutatott rá elöljáróban.
Figyelemfelhívó lámpa
– Természetesen a legnagyobb biztonságot az adja, ha szabályozva van az átkelés, tehát fényjelzőkészülék segíti az A-ból B pontba való eljutást. De ezen túlmenően is elérhető a biztonság, akár az okoszebrák által, amelyek villogó lámpákkal vannak ellátva: segítik, felhívják a gépkocsivezető figyelmét, ha éppen gyalogos megy át a zebrán. Továbbá a Budai Nagy Antal utcán, illetve az Epreskert utcán is található mozgásérzékelővel ellátott figyelemfelhívó lámpa, amely sárgán villog, ha gépjármű közeledik az átkelőhelyhez, így a járművezető tudja: gyalogátkelőhely következik – mondta.
Szabad jelzés
A rendőr alezredes elmondta, könnyebben elkerülhető a veszélyhelyzet, és sokkal kevesebb baleset történik azoknál az útkereszteződéseknél, ahol jelzőlámpa irányítja a gyalogosforgalmat, azonban felhívta a figyelmet:
nagyon sok gyalogos felelőtlen, többen a piros jelzés ellenére is lelépnek az úttestre.
– Amikor már a zöld jelzés folyamatosan villog, az nem azt jelenti, hogy gyorsan szaladjunk át az úttesten, hanem azt, hogy hamarosan piros jelzés fog következni. Felhívnám a gyalogosok figyelmét, hogy ebben az esetben már ne lépjenek a zebrára, inkább várják meg a következő szabad jelzést – hangsúlyozta.
KRESZ-szabályok
Az elmúlt években folyamatos csökkenést lehetett tapasztalni a kerékpáros balesetek számában, akár okozói vagy részvételi minőségben is nézzük, de ez a csökkenés megállt, és 2019-ben 129 kerékpáros baleset következett be megyénkben.
„A kerékpárosok a KRESZ-szabályok ismerete nélkül felülhetnek a biciklire, azonban ez nem azt jelenti, hogy rájuk ne vonatkoznának az előírások.”
– Sajnos nem minden kerékpáros tudja vagy ismeri fel ezeket a szabályokat, a balesetek döntő többsége emiatt következik be – mondta.
Szabálykövető közlekedés
– Amennyiben a kerékpárút vagy a kerékpársáv nincs átvezetve a gyalogátkelőhely mellett, akkor a kerékpárosoknak le kell szállni a bicikliről, és át kell tolnia járművét az átkelőhelyen. Ahol pedig át van vezetve, ott sem mindegy, miként is közlekedünk, mivel van egy másik kritérium is: vannak olyan útszakaszok, ahol igenis elsőbbséget kell adnia a kerékpárosnak, amit stoptábla, Elsőbbségadás kötelező! tábla is jelez a gépkocsiknak. De vannak olyan átvezetések, ahol a kerékpárosoknak van stoptábla. Sajnos az a tapasztalat, hogy ezeket a biciklisek többsége figyelmen kívül hagyja, mert azt látja, a kerékpársáv halad a kereszteződésben, ami igaz, de ha a tábla ott van, akkor meg kell állni – hívta fel a figyelmet.
Bacsó Attila megjegyezte, mindenkinek a saját felelőssége, hogy szabálykövetően közlekedjen, hiszen nem szabad elfelejteni: mindenkit hazavárnak!
Akkor van elsőbbségünk, ha megadják.
– Sokan úgy lépnek le a gyalogátkelőhelyre, hogy telefonoznak, sms-t írnak, sokan szét sem néznek, holott az egyik legfontosabb a szemkontaktus a járművezető és a gyalogos, illetve a kerékpáros között – mondta.
– Mindegy, hogy milyen évszakot írunk, az év minden egyes napján oda kell egymásra figyelnünk. Tavasz közeledtével egyre többen közlekednek kerékpárral, sokan a kocsit is leteszik, hogy a jó időben kétkerekűvel menjenek a munkahelyükre vagy éppen bevásárolni. A kellemesebb időjárásban a motorosok is megszaporodnak az utakon, azonban még hideg az aszfalt, nem biztos, hogy azon a féktávolságon meg tudnak állni, mint nyáron 35 fokban: a gumi és a hideg aszfalt nem úgy tapad, ezért is fontos, hogy betartsák a szabályokat – fűzte hozzá.
„A legelterjedtebb hiba, amit az átkelőhelyeken elkövetnek, az a körültekintés elmulasztása.”
A gyalogátkelőhelyeken történő gázolásokkal szembesülvén sokakban felmerülhet a kérdés: a gépjárművel haladók miért nem veszik észre a zebrán lévő járókelőket, kerékpárosokat? Hajdu Kristóf, a Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatója elmondta a Naplónak, ezen a téren bármennyire is kényelmes lenne a környezetre – rossz látási viszonyok, épületek takarása – hárítani a felelősséget, a gázolások nagyobb része továbbra is az emberi mulasztásra vezethetők vissza. – Tanácsként szoktam ajánlani a diákjaimnak, hogy rossz látási viszonyok között, ha gyalogosan közlekednek – bármennyire jól áll vagy divatos – lehetőleg mellőzzék a sötét ruházatot. Leginkább a kötelező jellegű szabályokat erősítjük bennük. A legfontosabb egy gyalogos-átkelőhelynél, hogy minden esetben olyan sebességgel közelítsük meg azt, hogy az érkező gyalogost az átkelésében még csak ne is zavarjuk. Általános hiba a diákoknál, hogy leragad a tekintetük, és míg szemmel követik az egyik irányba átkelő gyalogost, addig a másik irányból érkezőt nem veszik észre. Parkolóhelyeknél a legnagyobb probléma, hogy könnyedén el tud bújni egy gyalogos a parkoló járművek között, mögött, ezekre igazán nagy hangsúlyt helyezünk – kezdte a tájékoztatást.
Veszélyes átkelőhelyek
Több olyan veszélyes gyalogos-átkelőhelyet ismerhetünk Debrecenben, ahol még fokozottabban oda kell figyelni az autósnak és a járókelőknek egyaránt. – A városban több rendkívül veszélyes átkelőhellyel szoktunk találkozni, szerintem a legveszélyesebb a Széchenyi utcán, a buszvégállomáshoz közel, a Mechwart és a gyógyszertár között van. Itt az autósok a Segner tér felől jobbra kanyarodva zöld jelzésen haladhatnak, és miközben már folyamatos a haladásuk, egyszer csak szabad jelzést kapnak a gyalogosok. Ezáltal a folyamatosan haladó autósor közé engedi be a járókelőket. Ebben a kereszteződésben a közös figyelmetlenség könnyedén szül veszélyhelyzetet. Ezenkívül az István úton, a Simonyi és Lisznyai utca kereszteződésében, illetve a Böszörményi út – Hősök utcája kereszteződésben – kifejezetten, mikor a forgalomirányító lámpák nem irányítják a forgalmat – találhatunk veszélyes átkelőhelyeket – ismertette a gépjárművezető-szakoktató.
Óvatosan az elsőbbséggel!
Hajdu Kristóf elmondta, nincs kétsége afelől, hogy a legnagyobb és legelterjedtebb hiba, amit az átkelőhelyeken elkövetnek, az a körültekintés elmulasztása. – Több embertől hallottam, és személyes tapasztalatom alapján is mondom, hogy szabad jelzésre a gyalogosok, kerékpárosok nagyon ritkán győződnek meg az átkelés veszélytelenségéről. Megfigyelhetjük, hogy az átkelőhely kezdetén a zöld jelzésre várva, ahogy azt megkapjuk gyalogosként, nagyon kevesen néznek jobbra-balra, mert „úgyis elsőbbségem van” – hangsúlyozta.
– Megelőzhető lenne a balesetek nagyobb száma, ha a körültekintésre nagyobb hangsúlyt fektetnének a gyalogosok, a járművezetők pedig komolyabban vennék a gyalogos-átkelőhelyben rejlő veszélyt. Nem lehet általánosan a gyalogosokra, az autósokra vagy a környezetre hárítani a felelősséget, ebben a szituációban mindannyian felelősek vagyunk, mindannyiunk érdeke a szabályok betartása – fűzte hozzá.
Nagy Emese
Borítókép: Gyalogátkelőhelyek közelében fokozottan kell ügyelni az autóknak és a járókelőnek egyaránt