2020.09.14. 07:30
Idősek a volán mögött: szükség van-e felső korhatárra?
Nem feltétlen jelent nagyobb kockázatot az idős sofőr a közlekedésben – tudta meg a Napló.
Gyakran felvetődő kérdés, főleg egy-egy balesetet követően, hogy hol van az a korhatár, amelynél már talán nem kellene az embernek a volán mögé ülnie. A hírekben több esetet hallani fiatalok okozta balesetekről, ám a közlekedésben minden korosztály részt vesz.
Korhatári besorolások
– A vezetési jogosultságnak jelenleg nincs felső korhatára Magyarországon – válaszolta a Napló érdeklődésére Kató Zoltán rendőr őrnagy, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési és Vizsgálati Alosztály alosztályvezetője. Magyarországon a jogosítványra vonatkozó korhatár-besorolások változatosak. A leggyakrabban a 3,5 tonnát meg nem haladó gépkocsik vezetéséhez szükséges „B” kategóriás jogosítványt szerzik meg itthon. A tanfolyam 16,5 éves kortól kezdhető meg, azonban a gyakorlati forgalmi vizsgát csak a 17 évnél idősebbek tehetik le. A szakember tájékoztatása szerint más szabályok vonatkoznak például az „A” kategóriás, motorkerékpárra szóló engedély megszerzéséhez. Ehhez 24 évesnek kell lenni, és szintén ennyi idős kortól szerezhető meg a „D” kategória, amelybe az autóbuszok tartoznak. Magyarországon nincs felső korhatára a jogosítványszerzésnek, azonban a kor előrehaladtával egyre rövidebb időtartamon belül kell megújítani a jogosítványt, amelyről már a háziorvosnak kell döntenie.
Mentális egészség
„Negyven éven felül már ötévente, 65 éven felül háromévente, 70 után pedig kétévente kell újítani”
– ismertette az alosztályvezető. A rendőr őrnagy hozzátette, legfontosabb a felismerés és az elfogadás, amit az idős sofőr megtehet. Az idő előrehaladtával ugyanis természetessé válik bizonyos képességek csökkenése. – Előfordulhat, hogy valaki negyven éven keresztül tökéletesen és balesetmentesen közlekedett, a megváltozott egészségi kondíció azonban többé már nem teszi lehetővé, hogy beüljön a volán mögé – emelte ki Kató Zoltán. A biztonságos közlekedésben kulcsfontosságú mind a fizikai, mind a mentális egészség. A rendőr őrnagy szerint az idős sofőröknek érdemes az átlagosnál sűrűbben elmenni a háziorvoshoz és általános ellenőrzést végeztetni. Mint hozzáfűzte, a látásélességet még normál körülmények között is célszerű akár évente tesztelni.
Figyelmetlenség miatt
A hallás esetében hasonló a helyzet, érdemes gyakrabban vizsgáltatni, ha pedig hallókészülék viselését írják elő, akkor azt használni kell vezetés közben. A társadalomban általános vélekedés, hogy az idősebb korosztály nagyobb kockázatot jelenthet, mint a fiatalság.
„A statisztikai adatok alapján azonban a 70 év feletti sofőrök 3-4-szer kevesebb balesetet okoznak, mint a 17 és 21 év közötti korosztály, ugyanakkor a 75 év feletti számadatokban megfigyelhető egy enyhe kiugrás”
– jelezte Kató Zoltán. A fiatalok esetében többnyire a gyorshajtás és a jármű feletti kontroll elvesztésének a számlájára írhatók a balesetek. Az idősebbeknél inkább a koccanások jellemzők, ezek pedig általában a figyelmetlenség miatt következnek be. Mindig kockázattal jár, ha az ember a volán mögé ül.
Megfontoltabb vezetés
A rendőr őrnagy a Naplónak azt is elmondta, hogy a fiatal sofőrök reakcióideje jellemzően rövidebb, mint az idősebbeké, amely döntő lehet egy balesetveszélyes helyzet elkerülésében. Rámutatott a szakember arra is, hogy az utóbbi generáció azonban általában megfontoltabban vezet, és jobban figyel a biztonsági előírások betartására. – Fontos kiemelni, hogy ez csak általánosságban mondható el, mivel nem tudjuk, hogy az idősek közül ténylegesen hányan vezetnek járművet – reagált az alosztályvezető.
Gaál Csaba