2023.04.16. 15:30
Az ételfutárok és a rolleresek jelentik a legnagyobb veszélyt a debreceni közlekedésben
Az uniós törvények bevezetésével egyetért a szakoktató, ám szerinte a felelősségteljes közlekedés lenne a valódi megoldás.
Problémás, de nehezen szabályozható az elektromos rollerek közlekedése is
Forrás: Illusztráció: MW-Archív
Tavaly húszezer baleset végződött tragikusan Európa útjain. Ennek visszaszorítására azt az ambiciózus célt tűzte ki az Európa Unió, hogy tagállamaiban 2050-re nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A merész vállaláshoz sem klímakatasztrófa, sem atomháború nem kell, de még globális kijárási tilalomra sem lesz szükség. A balesetek visszaszorítására a statisztikák szint leginkább érintett csoportokra hoznának jogszabály-módosításokat.
Egy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk az idős sofőröket érintő korlátozásokkal, miszerint a 70 év felettieknek kötelező lenne megújítaniuk a vezetői engedélyüket, ahogy a Haonon azt is megírtuk, Gulyás Gergely jelentette be a Kormányinfón, nem támogatják a brüsszeli javaslatnak ezt a részét, nem szándékoznak kizárni az időseket az utakról.
Egy másik fronton a friss jogosítvánnyal rendelkezőket érintenék az EU-s módosítások. Ezt azzal indokolták, hogy – habár a fiatal sofőrök a gépkocsivezetők mindössze 8 százalékát teszik ki – öt halálos balesetből kettő 30 év alatti vezetőt érint. A kezdő vezetők számára a jogosítvány megszerzését követően két év próbaidőt írnának elő, ebben az időtartamban csak tapasztalt vezető felügyelete mellett ülhetnének volán mögé. A magyarázat szerint ezzel szeretnék visszaszorítani azokat a gondatlan eseteket, amikor több fiatal együtt kocsikázik, és azok az utasok, akik nem tudják felmérni a valós veszélyhelyzeteket, viselkedésükkel megzavarják a sofőr koncentrációját.
Egy korsó belefér?
Kortól függetlenül Európa-szerte zéró toleranciát hirdetnének az ittas vezetésre, habár Magyarországon az autósok számára ez nem lenne újdonság, ellenben néhány tagállamban jelenleg megengedett némi alkoholmennyiség. Például az Egyesült Királyságban egy italegységnyi alkohol (egy pint sör vagy egy pohár bor) felett szemet hunynak a rendőrök, de a szigetországban éppen a laza szabályozás miatt nem is igazán bevett gyakorlat a szondáztatás. A hazai e-rolleres és kerékpáros közösséget azonban már másképp érintené a közúti szesztilalom.
Sietős futárok
Horváth László debreceni gépjármű-szakoktató szerint a kerékpárosok és robogósok szabálytalankodása sajnálatos módon kihegyezhető az ételfutárokra és a szállítócégek munkatársaira. Úgy véli, amit ők művelnek a közutakon, az ön és közveszélyes. Örömmel vette tudomásul, hogy a rendőrök az utóbbi időkben a futárok szabályszegéseire különös figyelmet fordítanak. Elmondta, habár érezhetően kevesebb a rendőr az utakon, azt üdvözítőnek tartja, hogy civil autókban ülve igyekeznek követni Debrecen forgalmát, és kiszűrik a kirívó szabálytalanságot elkövetőket a forgalomból.
A rollerek esetében nincs kontroll
Szintén írtunk arról, hogy az EU-s gyakorlatot követve a 25 kilométer per órás végsebességet meghaladó elektromos rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnének a legújabb magyarországi törvényjavaslat szerint, melyről Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár beszélt márciusban.
Horváth László – noha egyetért a korlátozás szükségszerűségével – úgy véli, a rollerek végsebességét nem lehet meghatározni, amennyiben a jármű nincs felszerelve sebességmérő készülékkel. Hiszen nem bizonyítható, mennyivel ment az illető.
Ahogy a motorok és az autók esetében is, házi tuninggal, motorcserével könnyedén megoldható, hogy a feltüntetett vagy a típusával társítható végsebességet jócskán meghaladja. Emiatt csak akkor bizonyítható a szabálytalanság, ha műszaki vizsgára rendelik be ezeket a járműveket.
Nap mint nap számos esetet látunk, hogy a járdán rollerrel közlekedők gyakran nem megfelelő sebességgel haladnak, és nem veszik figyelembe, hogy bármelyik pillanatban kiléphet eléjük például kisgyermek, ami beláthatatlan tragédiát okozhat
– vélekedett.
Horváth László felhívta a figyelmet arra is, a szezon kezdetével előkerültek a motorok; mint mondta, a reggeli hideg órákban az aszfalt tapadási tényezője gyakorlatilag a nullával egyenlő, és sokan sajnos ezzel nem számolnak.
Fiatalok a volán mögött
Beszélgetésünk alatt kitértünk a fiatalokat érintő uniós szabályozásra is. A 45 éves oktatói múlttal rendelkező szakember példaként elmesélte: a régi gyakorlat szerint vidékről szállították be négyesével a fiatal tanulókat, akik felváltva vezettek egész nap. Elmondta, azon versenyeztek, hogy adott idő alatt ki szabálytalankodik kevesebbet, ezzel ösztönözve egymást a figyelmes közlekedésre.
Ezzel szemben manapság azzal szembesülnek az oktatók, hogy amikor elviszik a fiatalokat egy próbakörre a városba a közlekedéssel ismerkedni, inkább előveszik a mobiltelefonjukat. Úgy véli, a túlzott telefonhasználat miatt a fiataloknak beszűkültebb a látótere. Szerinte visszakövethető, hogy számos sikertelen vizsga a holttér-ellenőrzés elmaradásán bukott el, holott az oktatók szinte mindegyike belesulykolja a tanulóiba, hogy nem elegendő a visszapillantó tükörre hagyatkozni.
Bár kiemelte, sokan éretten gondolkoznak a fiatalok körében, azonban nem minden 17 évesnek adna jogosítványt. A szakoktató elfogadhatónak tartaná, hogy kezdő vezetői engedéllyel csak tapasztalt sofőr jelenlétében lehessen autóba ülni.
Összességében Horváth László egyetért a módosításokkal, de hangsúlyozta, minden szabályból annyi él, amennyit az emberek betartanak belőle.
Fontos lenne, hogy kifinomult felelősségérzetünk legyen, és mindenki megfelelően mérje fel a veszélyhelyzeteket. Ha türelmesebbek, toleránsabbak lennénk, jóval kevesebb baleset történne
– vallja az Horváth László.
Hajnal László