2023.05.08. 14:17
Friss felvételek a téglási vonatbaleset helyszínéről: napi 24 órában dolgoznak a helyreállításon - fotókkal, videóval
Forrás: Tóth Imre
Ahogy arról vasárnap már beszámoltunk, kisiklott egy 35 kocsiból álló tehervonat 9 kocsija vasárnap délelőtt Téglásnál. A baleset helyszínén a helyreállításról tartott sajtótájékoztatót a MÁV munkatársa hétfőn kora délután.
A helyszínen épp a síneket mozgatták egy 150 tonnás óriásdaru segítségével, amely hétfőn hajnalban érkezett meg. Mint elmondták, 50-100 ember dolgozik folyamatosan a helyreállításon a nap huszonnégy órájában. Sem a kár mértékét, sem a helyreállítási időt nem tudják még megbecsülni, most az elsődleges cél az, hogy az egyik sínpárt helyreállítsák, hogy mielőbb újraindulhasson legalább egy vágányon a vasúti forgalom.
Óriásdaru segítségével zajlanak a mentési munkálatok a téglási vonatbaleset helyszínén
Fotók: Tóth Imre– Vasárnap a kora esti órákban befejeződtek a hatósági vizsgálatok, illetve a MÁV Zrt biztonsági szolgálatának a helyszínelése. Munkatársaim haladéktalanul megkezdték a műszaki mentés előkészítését – mondta Hadnagy Attila, a MÁV zrt. debreceni területi igazgatóságának a vezetője.
Az éjszaka folyamán az egyik vágány felsővezetékét félrehúzták, a másik vágány fölül elbontották a felsővezetéket, ezzel szabaddá téve az utat a vasúti darunak ahhoz, hogy az emeléseket el tudja végezni. A kora hajnali órákban érkezett meg a daru, és 3 órakor tudtuk elkezdeni az első kocsi beemelését a vasúti pálya mellől. Ez a késő délelőtti órákra sikerült.
Sajnos, a kocsi egyik forgóváza olyan mértékben megsérült, hogy nem lehetett visszahelyezni rögtön a vágányra, egy segéd-forgóvázat kellett alászerelni. Épp most történik meg a kocsi bevontatása Hajdúhadházra – tudatta. Megjegyezte, az első kocsi mentése elhúzódó volt, a többivel várhatóan gyorsabban haladhatnak majd.
Maga mellé mutatva elmondta, jelenleg a sérült bal vágány ideiglenes helyreállítása történik annak érdekében, hogy a vasúti daruval közelebb tudjanak férni ahhoz a kocsihoz, amit a következő alkalommal emelnek vissza a vasúti pályára.
Most a vasúti kocsik beemelése és a munkaterület fölszabadítása van soron, ezt követően történhet meg a vasúti pálya helyreállítása. A bal és a jobb vágány is mintegy 100-150 méter hosszban teljes egészében megrongálódott, továbbá a jobb vágánynak még mintegy 3 kilométeres szakasza különböző mértékben sérült, ennek is a teljes helyreállítására lesz szükség.
A vágány mellett három felsővezeték-tartóoszlop megsérült; egy kiborult, kettő pedig olyan mértékben megdőlt, hogy mindhármat ki kell cserélni.
Komoly erőhatások gyűrték a vasat
– Egyelőre még tart a károk pontos felmérése, de munkatársaim közben már megkezdték a szükséges szakanyagok helyszínre szállításának a szervezését. Nem lehet megmondani, mikor áll helyre a vasúti forgalom. A leborult kocsik igen erősen egymásnak feszülve, dőlve vannak; komoly erőhatások működnek, a vágány alatti rész is erősen torzult, begyűrődött, nagyon óvatosan kell hozzálátni a felszabadításhoz a dologozók testi épsége érdekében – hangsúlyozta.
Továbbá, a másik oldalon valószínűleg egy ideiglenes vágányt is kell majd építeni a daru számára, hogy hozzáférhessen a kocsikhoz. De minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy legalább az egyik vágányt minél előbb helyreállítsuk, hogy azon mielőbb megindulhasson a forgalom. Addig is az utasok megértését és türelmét kérjük
– tette hozzá Hadnagy Attila.
Elhangzott: a 150 tonnás daru a mentés végéig a helyszínen lesz, ezzel fogják a sérült kocsikat is kiemelni a vasúti pályáról.
SzT