2023.12.30. 07:00
Vasúti balesetből kevés, sorompórongálásból megdöbbentően sok történt idén Hajdú-Biharban – videóval
A leggyakoribb ok, hogy az autósok úgy gondolják: belefér, még átérnek a piroson.
Decemberben a Létai úton is tört a sorompó
Forrás: Napló-archív
Sokkal inkább betartják a szabályokat a járművezetők a MÁV Zrt. csütörtökön kiadott közleménye szerint. A vasúttársaság év végi összegzője alapján 2023-ban országosan 61 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben kilencen életüket vesztették, heten súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek, 35 esetben pedig anyagi kár keletkezett.
Mint írják, bár egyetlen baleset is sok, az esetek és a balesetek során elhunytak száma is jelentősen csökkent az idei évben. A múlt év azonos időszakában összesen 90 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben közel négyszer annyian vesztették életüket, mint idén. Tavaly a 34 áldozat közül 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a balesetet szenvedett járműben.
Átjáróban történt balesetek a vármegyében
A Haon felkereste a vasúttársaságot, hogy az adatok vármegyei vonatkozásával kapcsolatban. A válaszukból kiderül, Hajdú-Biharban 2023-ban öt esetben történt vasúti átjáróban ütközéses baleset, ebből egy halálos kimenetelű, kettő könnyű személyi sérüléssel járó és két anyagi kárral járó baleset volt.
Legutóbb december 27-én történt vonatbaleset Debrecenben, a Balmazújvárosi útnál, melyben az autó eleje teljesen leszakadt. November végén a Tócóvölgy és Macs Ipari Park között egy furgonnal ütközött egy személyvonat, szintén ebben a hónapban sodort el Kismacsnál két embert a vonat. A januári, Bocskaikertnél történt gázolásról a Haon is beszámolt, a kerékpáros a helyszínen életét vesztette.
Gázolt a vonat Bocskaikertnél: egy ember életét vesztette
Fotók: Tóth ImreA halálos kimenetelű baleset félsorompóval kiegészített fénysorompóval ellátott átjáróban, a sérüléssel járó balesetek közül egy-egy fénysorompóval biztosított, illetve andráskereszttel megjelölt vasúti átjáróban történt. Az események helyszínei két balesetnél egyeztek meg, Tócóvölgy és Macs Ipari Park állomások között a fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban történt egy könnyű sérüléses és egy anyagi káros ütközés – áll a MÁV válaszában.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti számok csak a vasúti átjárókban történt baleseteket foglalják magukban, az azokon kívül eső, vasúti síneken történteket nem. Csak ez év decemberében két tragikus baleset is volt, december 5-én egy InterCity gázolt a Csapókert és Apafa között, december 7-én pedig Debrecenben, a Faraktár utcai felüljárónál történt halálos kimenetelű vonatgázolás.
A sorompókat továbbra sem kímélik
A MÁV közlése alapján azonban továbbra is rengeteg, a vasúti átjárók biztosítását szolgáló sorompókart semmisítenek meg az autósok. Megdöbbentő adat, ám – mint írják – évente átlagosan 800 esetben törik le a közlekedők a sorompó csapórúdját, ezt a számot idén november végére érte el a statisztika.
Portálunknak írt válaszukból kiderül, Hajdú-Biharban idén 82 alkalommal történt sorompóval kapcsolatos gondatlan rongálás, valamennyiszer a közúton közlekedők KRESZ-szabályszegése miatt.
Az 2023-as évben 78 csapórudat törtek le, 2 sorompó árbocot, egy alkalommal sorompó árbocot és sorompó hajtóművet és egy alkalommal a vasúti átjáró kezdetét jelölő táblát rongáltak meg. Szándékos cselekményként egyszer loptak el sorompó csapórudat, egyszer pedig a sorompó működéséhez szükséges szerkezetet, és 3 alkalommal rongáltak meg sorompó optikát – írják.
A társaság szerint a legjellemzőbb ok, hogy a járművezetők úgy gondolkodnak, „még átérnek”, így a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtanak a vasúti átjáróba, elsodorva a csukódó sorompót. Továbbá előfordul, hogy a közlekedők anélkül hajtanak a sínekre, hogy meggyőződnének a biztos áthaladásról. A feltorlódott sorban az időközben tilosra váltó jelzés során beragadnak a lecsukódó sorompók között a vasúti átjáróba, és a baleset elkerülése érdekében gázt adva letörik azokat.
De olyan eset is történt, amikor az autós az előjelző táblák ellenére egyszerűen nem vette észre a vasúti átjárót és a csukott sorompót.
A vasúttársaság megjegyezte, minden esetben rendőrségi feljelentést tesz.
A MÁV honlapján egy videót is közzétett, melyen jól látható, hogy a sietős kamionos a tilos jelzés ellenére sem próbál megállni az átjárónál, a jármű azonban nem ér át a sorompó leereszkedéséig: