2009.07.27. 10:10
És mondd, mit ér vele?!
<p>A külföldi turista odalép a<br /> rendőrjárőrhöz, és angolul azt<br /> kérdezi tőlük, hogy merre van a Kossuth<br /> utca. Mivel válasz helyett csak egy zavarodott<br /> mosoly érkezik, a turista legyint és<br /> odébbáll.</p>
A külföldi turista odalép a
rendőrjárőrhöz, és angolul
azt kérdezi tőlük, hogy merre van a
Kossuth utca. Mivel válasz helyett csak egy
zavarodott mosoly érkezik, a messziről
jött ember megpróbálja
németül, olaszul, sőt franciául
is, de nem lesz okosabb, ezért bosszúsan
legyint és odébb áll. - Milyen
jó ennek a külföldinek, hogy
ennyi nyelven beszél! – sóhajt fel
az őrmester, mire a kollégája:
na és, mit ért vele?!
Nem szeretnék senkit megbántani, de a
felméréseket olvasva van egy olyan
érzésem, hogy sok mai fiatal éppen
úgy vélekedik a
nyelvtudásról, mint a régi pesti
vicc rendőrpárosa. Irigylik azt,
akinek van, ugyanakkor egy gazszálat sem
tesznek keresztbe azért, hogy nekik is legyen.
Érdekes kettősség, hogy
miközben immár egyre több
kistelepülés általános
iskolájában is jól felszerelt
nyelvi laborok várják a
tizenéveseket, ötezer végzős
egyetemista közül ezren azért nem
vehetik át az oklevelüket, mert nincs
meg a nyelvvizsgájuk.
A felsőoktatás bennfentesei a
középiskolákra mutogatnak,
mondván, „mi már csak hozott
anyagból dolgozunk”, de ugyanez igaz lehet
a közép- és az
általános iskola
viszonylatára is. Ahelyett, hogy az
illetékesek továbbra is egymást
okolnák, talán inkább egy
asztalhoz kellene ülni, és
néhány dolgot alaposan
végiggondolni.
Például: hogy is van az, hogy
miközben nálunk a
gépészmérnöknek
jelentkezők 61 százaléka
egyetlen idegen nyelvet sem beszél, a
kolozsvári egyetemről érkezett,
és az egyik debreceni
nagyvállalatnál tárt karokkal
fogadott pályakezdő
mérnökök angolul, németül
és franciául is szalonképesek.
Természetesen a két
anyanyelvükön (a magyaron és a
románon) kívül.
Petneházi Attila
E-mail:[email protected]