2012.06.14. 07:07
Exkluzív interjú Csapó Tamással: Mi lesz veled 2-es villamos?
Debrecen - Exkluzív interjút adott a Naplónak a beruházásról Csapó Tamás, az Arcadom Zrt. vezérigazgatója.
Debrecen - Exkluzív interjút adott a Naplónak a beruházásról Csapó Tamás, az Arcadom Zrt. vezérigazgatója."Megcsináljuk a 2-es villamost" - jelentette ki a Naplónak adott exkluzív interjúban Csapó Tamás, a kivitelezést végző ATK Konzorcium vezető cégének, az Arcadom Zrt.-nek a vezérigazgatója annak kapcsán, hogy az elmúlt napokban egymásnak ellentmondó hírek láttak napvilágot a projekt további sorsáról. A cégvezető cáfolta, hogy a múlt év végén a debreceni villamospálya kivitelezése döntően az Arcadom fizetési kötelezettséggel kapcsolatos magatartása miatt lassult volna le. Szerinte a finanszírozó bankok piaci magatartása, illetve az építőiparban tapasztalható hatalmas körbetartozás rontotta a fizetések ütemezett teljesítését. "A szerződés mindkét fél nyilatkozata és szándéka szerint is hatályban van. Nem szolgálná a város érdekét, hogy milliárdokkal nagyobb összegért, és legkevesebb egy évvel később készüljön el a beruházás" - fogalmazott Csapó Tamás, hozzátéve, hogy idén tavasszal kialakítottak egy olyan pénzügyi konstrukciót, ami a vállalkozók döntő többségének megelégedésére szolgál, ezért ezt a rendszert kívánják fenntartani a 2-es villamos-projekt sikeres befejezéséig.
Interjú: Csapó Tamással, az Arcadom Zrt. vezérigazgatójával
A múlt év végén a II-es villamospálya kivitelezése döntően az Arcadom Zrt. fizetési kötelezettséggel kapcsolatos magatartása miatt lassult le. Emiatt nagy a bizalmatlanság a társasággal szemben. Tudnak-e a jövőben ezen változtatni?
Csapó Tamás: Minden alvállalkozónk tudja, hogy a projekt finanszírozási problémái nem az Arcadomtól eredeztethetőek. Társaságunk volt az, aki a konzorciumi társai alvállalkozóival is leült tárgyalni és minden jogos igényt kielégített, illetve folyamatosan kielégít. A finanszírozó bankok piaci magatartása, illetve az építőiparban tapasztalható hatalmas körbetartozás rontotta a fizetések ütemezett teljesítését.
Az Arcadom a beruházás jelentős csúszását a megrendelőre, Debrecen városára hárítja a munkaterület (Petőfi tér) átadásának csúszása miatt. Mivel indokolja azokon a területeken is a nagy lemaradást, ahol semmilyen akadály nem merült fel?
Csapó Tamás: Nem volt olyan munkaterület, ahol ne lett volna akadály! Sajnos, negatívan hatott a kivitelezésre a pályaszakaszok, a megállók, illetve közlekedési csomópontok összesen több mint tíz alkalommal történő áttervezése, koncepció-módosítása. Ez lassította az alapanyag beszerzését, az alvállalkozókkal történő időbeni szerződéskötéseket, a munka időbeli ütemezését, illetve új építési engedélyek beszerzését vonta maga után. S akkor még nem említettük a villamostendert, amely tavaly ősszel zárult le, a hivatalos értesítést és dokumentációt pedig csak idén áprilisban kaptuk meg.
Az Arcadom, mint mérnöki iroda a konzorciumi társak háttérbe szorításával műszakilag felkészült-e a debreceni villamos-projekt megvalósítására?
Csapó Tamás: A konzorciumi szerződés ma is érvényben van, az egyetemleges felelősség jelenleg is fennáll. A konzorcium úgy a projekt kezdetétől, mint jelen pillanatban is képes és kész a magas színvonalú teljesítésre, a projekt befejezésére. Olyan szakemberek és mérnökök dolgoznak a villamospálya kivitelezésén Debrecenben, akik több tízéves tapasztalattal rendelkeznek hasonló volumenű projektek sikeres lebonyolításában.
Ha a szerződés megszűnik, a garanciák lehívását követően az Arcadom van-e olyan pénzügyi helyzetben, hogy az alvállalkozókat és a beszállítókat ki tudja fizetni?
Csapó Tamás: A szerződés mindkét fél nyilatkozata és szándéka szerint is hatályban van. Nem szolgálná a város érdekét, hogy milliárdokkal nagyobb összegért, és legkevesebb egy évvel később készüljön el a beruházás.
A projekt folytatása esetén az alvállalkozóknak, szállítóknak tud-e az Ön által vezetett társaság megfelelő pénzügyi garanciát biztosítani?
Csapó Tamás: Idén tavasszal kialakítottunk egy olyan pénzügyi konstrukciót, amely a vállalkozók döntő többségének megelégedésére szolgál. Ezt a rendszert kívánjuk fenntartani a beruházás sikeres befejezéséig.
Kettes villamos: