2013.04.10. 13:41
Véget ért a Pallás-korszak a Bethlenben
Debrecen - Huszonhárom év igazgatói munka után nyugdíjba ment Pallás György.
Debrecen - Huszonhárom év igazgatói munka után nyugdíjba ment Pallás György.A gimnáziumi évek elején botrányos diákból a végére mintatanuló lett. Kicsaphatták volna, de kapott még egy esélyt. Ezt a tanulságot nyugdíjazásáig alkalmazta. Szerinte minden fiatalnak jár legalább egy esély, hogy észhez térhessen. Nem minden iskolaigazgató ért ezzel egyet, de Pallás György sok egyéb tekintetben sem sorolható az általánosak közé.
A csillagászat érdekelte
A debreceni Kossuthba járt gimnáziumba. Kicsapni azért akarták, mert partnere volt diáktársának egy kísérleti eszközöket tartalmazó szekrény feltörésében, a tárgyak eltüntetésében. A másik fiú pénzt csinált belőle, ő pedig hazavitte, hogy kísérletezzen. Mint mondja, otthon „kémialabor” volt a konyha, mígnem apja (a Napló akkori főszerkesztője) eltiltotta a szomszédokat stresszben tartó kísérletektől.
– Igen, volt, hogy hazacsentem valamilyen egyedi vegyszert, máskor viszont vittem a sajátomból, ha az iskolában éppen elfogyott – magyarázza a diákévekről, amelyekben „Az iskola legjobb kémikusa” címet viselhette. Mégis matematika-fizika szakra jelentkezett, mert ez állt közel örök hobbijához, a csillagászathoz. Jeles diplomájával benn maradhatott az egyetemen, tudományos segédmunkatársként kezdett dolgozni, de amikor felkérték, hogy egy üresedés miatt álljon be tanítani a Bethlenbe, elvállalta. Később főiskolai oktató és egyetemi óraadó lett, majd korábbi tanártársai az igazgatóváltáskor megkérték, hogy adja be a pályázatát. Így került 23 évvel ezelőtt három pályázó közül a Bethlen élére.
– A jelenlegi vezetők között példátlan az ötször megválasztott igazgató, nagyobbrészt a Fidesz-többségű önkormányzat döntéseként, miközben sosem titkoltam a szocialisták iránti elkötelezettségemet. Két ciklusban az MSZP önkormányzati képviselője is voltam. Kudarcnak tartom ugyanakkor, hogy a „lojalitás vezérelte” helyi vezetőket nem sikerült meggyőzni szakmai függetlenségemről: az oktatásügy számomra kizárólag pedagógiai és nem politikai kérdés – fogalmazott. Némi keserűséget azért érezni hangjában, amint megjegyezi, hogy az iskolai eredmények ellenére 23 év alatt soha, semmilyen hivatalos elismerést nem kapott.
Külföldi tanulmányok
Másik kudarca, hogy négy egyetemi diplomája mellett mindeddig nem fejezte be a főiskolai adjunktusként félbehagyott doktoriját.
– De még nem tettem le róla végleg – jegyezte meg nevetve. Alighogy igazgató lett, elnyert egy 2 hónapos hollandiai ösztöndíjat. A vezetéstudománnyal ismerkedett, s ez óriási szemléletformáló hatással volt rá. Egy év múlva az egész tantestületet magával vitte.
– A hazai központosított oktatással szemben, egy jó eredményeket produkáló, szabad légkörű, piaci viszonyokat is érvényesítő, versenyhelyzetben működő iskolarendszert láttunk. Ezután is megragadtam minden lehetőséget külföldi szakmai utakra, és kollégáim is számíthattak rá, hogy meglátogathatnak külföldi iskolákat. A holland út után jártunk dán, svéd, francia, német, osztrák, svájci, egyiptomi és angol állami, egyházi és magániskolákban. Büszke vagyok az iskola külkapcsolati rendszerére – sokat tanultunk ezzel. Az intézményi innovációk eredményessége leginkább abban mérhető, hogy mindig nagy volt a túljelentkezés.
A hogyan tovább kérdésre így válaszolt: – Felkészítem még matekérettségire a végzős osztályomat, egyetemi órákat vállaltam, szakvizsgásokat tanítok a főiskolán. Kaptam egy sor felkérést egyéb szakmai munkákra, és a közéletre is szeretnék figyelmet szánni. Emiatt az eddiginél aligha jut több időm 40 éve folytatott szenvedélyemre, a vadászatra.
Több mint két évtized alatt ötletek sorával vonta a kollégák, a szülők és diákok figyelmét az iskolájukra. A bankkártyás ballagás, a hőlégballonos évforduló, a saját kocsis virágkarnevál, a tanár-diák tánccsoport példái között a végzősök bálját említi.
Jó légkörnek is lennie kell
- A Bethlenes szellemiséghez hozzátartozik, hogy a színvonalas oktatás, a sikeres továbbtanulási mutatók és általános műveltség megszerzése mellett, jó légkörnek is lennie kell. A gyerek nálunk válik felnőtté, amit itt kap, az egy életen át meghatározza gondolkodását. Fontos, hogy szívesen jöjjön, kötődjön érzelmileg is. Ezt szolgálja többek között a végzősök bálja. Februárban tartjuk, éjfélig csak a diákok és tanárok vannak jelen. Mindenki bálhoz méltón öltözik, tanár-diák egyaránt műsorral készül – titokban, heteken át. Színpadi produkciók, egymásról írott paródiák hangzanak el. Az eddigiek feledhetetlen élményt adtak – mesélte a pár hete nyugdíjba vonult igazgató, aki legutóbb Beatles-számot adott elő saját Bethlenes szöveggel.
Szabó Katalin
Búcsúünnepségeket szerveztek
Pallás György tősgyökeres debreceni, 62 éves, nős, három gyermek apja, felesége pedagógus.
Tavaly decemberben búcsúünnepségek sorával köszöntek el tőle:
„Nagyon megható volt” – idézte fel a még fiatalos szellemű-lendületű nyugalmazott igazgató.