2014.09.09. 09:57
Takarékosabb és halkabb is az új gép
Debrecen - Az országban elsőként debreceniek fejlesztettek ki elektromos szemétszállító autót.
Debrecen - Az országban elsőként debreceniek fejlesztettek ki elektromos szemétszállító autót.
Ez a beteljesülése annak a munkának, amit a tanszéken 6 éve folytatunk, hogy elektromos hajtású autókat fejlesztünk ki – mondta Husi Géza, a Debreceni Egyetem műszaki karának dékánhelyettese hétfőn, amikor bemutatták az első elektromos hajtású kukásautó prototípusát. A kar több mint fél milliárd forintos támogatást nyert, amiből nem csak a mintegy 440 milliós járműfejlesztést valósíthatta meg, hiszen ahhoz a szemétszállító autót megrendelő békéscsabai cég 200 millióval járult hozzá, hanem a fejlesztéshez szükséges műhelyt, az ellenőrzéshez tesztállomást is kialakíthatott.
Hangtalan, költségtakarékos
Husi Géza elmondta, Magyarországon először olyan elektromos autót fejlesztettek ki, amelyben váltóáramú motort hajtanak meg egyenáramú akkumulátorokkal. A jelenleg szabadalmaztatás alatt álló hajtásfajta nem csak hangtalanná teszi a szemétszállítást, de jelentős költségmegtakarítást is eredményez, számításaik szerint egy ilyen jármű éves üzemanyagköltsége gázolajban 25 millió forint, míg az elektromos hajtással 4 millió. A jármű műszaki paramétereit Bartha István, a villamosmérnöki és mechatronikai tanszék mérnöktanára ismertette. Eszerint a jármű haladását egy 55 kilowattos villanymotor biztosítja, emellett négy másik villanymotor gondoskodik a segédberendezések működtetéséről.
130 kilométerre elegendő
A akkumulátorok kapacitása 113 kilowattóra, amit akár egy óra alatt fel lehet tölteni egy nagy teljesítményű töltővel. Ez a mennyiség egyébként mintegy 130 kilométer megtételéhez elegendő, a végsebessége 65-70 kilométer/óra.
Az elektromos kukásautó jövő héten már üzembe áll Békéscsabán és a fél évre tervezett tesztidő alatt szerzett tapasztalatok alapján fejlesztik tovább.
HBN-ÉP