2014.11.21. 15:52
Konténervonatok indulnak a tengerekhez
Debrecen - Használati tárgyaink 95 százaléka valamilyen formában a tengeren utazik.
Debrecen - Használati tárgyaink 95 százaléka valamilyen formában a tengeren utazik.
Új korszak kezdődik a debreceni repülőtér történetében azzal, hogy a légikikötőből konténereket szállító vonatokat indít a GYSEV január közepétől hetente kétszer a nagy tengeri kikötők irányába és vissza. Menet közben a törökbálinti, illetve az első negyedév végétől a bécsi hasonló terminálokat is érintik. Az erről szóló szerződés aláírásakor a repülőteret működtető Xanga cégcsoport vezérigazgatója elmondta: ez egy olyan fejlesztés, amely nem hatalmas épületekben, hanem sokkal inkább a logisztikában, a szállítmányozásban jelenik meg. Mint hozzátette, az üzletet nehéz volt összehozni, mert a megvalósítás érdekében sok hazai és külföldi cégnek kell együttműködnie. Herdon István hangsúlyozta, hogy a konténeres áruszállítás gyors, környezetbarát és versenyképes áron vehető igénybe. Nemcsak az itteni gyárak alapanyag, alkatrész ellátásában és az exportra szánt áruk kiszállításában játszhat nagy szerepet, hanem akár a kereskedelemmel foglalkozó cégek, magánemberek is igénybe vehetik. A tengerek felől is lehet ezentúl nagy tömegű árut vasúton ide szállítani.
Kapu a világra
Arról, hogy miért van szükség a zömében magánpénzből megvalósuló konténer terminálra, a SAIGO Logistic Kft. leendő kereskedelmi igazgatója, Firbás Gyuri beszélt. (Ő kérte, hogy ne Györgynek nevezzék. A szerk.) Úgy fogalmazott, hogy a jelenleg használt logisztikai csatornák miatt versenyhátrányban van az egész Debrecen központú nagy régió Nyíregyházával, Tiszaújvárossal, Nagyváraddal, Szatmárnémetivel együtt.
– Célunk, hogy a tengeri szállítás beindításával felkerüljünk a világ, a hajósok logisztikai térképére, hogy megszűnjünk ebben a tekintetben fehér foltnak lenni. A konténer terminálnak köszönhetően sokkal vonzóbbá válunk az új befektetőknek és a már itt lévő cégek is jóval hatékonyabban, olcsóbban tudnak majd termelni – jelentette ki.
Főváros központúság
A tengeri kijárat fontosságát az előadó azzal is érzékeltette, hogy minden termék 95 százaléka valamikor, valamilyen formában, alapanyagként, alkatrészként, vagy késztermékként tengeren utazott.
Firbás Gyuritól megtudtuk: hazánkban jelenleg mindössze három konténer terminál található, mind Budapest környékén. A rendszerváltás előtt nagyon fejlett ilyen terminál hálózat működött az országban. Debrecenben is volt a vasútállomáson, de mostanra benőtte a gaz. A legközelebbi terminál jelenleg 230 kilométerre működik tőlünk, melyet kamionnal négy óra alatt lehet elérni, miközben Debrecen 150-200 kilométeres körzetében másfél millió ember él. A most épülő terminál ezt a zónát fogja kiszolgálni.
A befektetők a debreceni konténer rakodó működéséhez szükséges gépállományt, kamionflottát, vám és logisztikai szolgáltatásokat is biztosítani fogják. Olyan helyi munkaerőt akarnak alkalmazni és kiképezni, akik a világ bármely pontján dolgozó kollégáikkal meg tudják magukat értetni.
Jó befektetés volt
Debrecen polgármestere arra emlékeztette a jelen lévőket, hogy a repülőtér története nem volt mindig sikeres.
– Bő húsz évvel ezelőtt a város akkori vezetői úgy döntöttek, hogy megszerzik a létesítményt, amelyet más településektől eltérően nekünk pénzért adtak. 2009-ig az önkormányzat 4-4,5 milliárd forintot költött működtetésre, fejlesztésre – közölte. Azt is elmondta, hogy abban az időszakban a kormányok nem támogatták az ilyen beruházásokat. Aztán hirtelen megváltozott a szemlélet. Magánberuházásban egyebek mellett elindult a logisztikai központ, a raktárak építése, a vasúti terminál előkészítése. A Xanga 2010. óta 4 milliárd forintot fektetett be a légikikötőbe.
– A most bejelentett fejlesztésnek nemcsak a debreceniek hanem a régióban lakó másfél-kétmillió ember is haszonélvezője lesz – vélte dr. Papp László.
HBN-OCs