2015.01.30. 10:11
Eljött-e az ideje a költekezésnek?
Debrecen - Harmincegy európai ország közül húszban csökkent a fogyasztói bizalmi index.
Debrecen - Harmincegy európai ország közül húszban csökkent a fogyasztói bizalmi index.
Magyarországon a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe az elmúlt évet 54 ponttal zárta; ez a negyedik negyedévi mutató két ponttal kisebb a harmadik negyedévinél. A tavalyelőtt elindult lassú, de biztos növekedést most először csökkenés követte. Igaz, a legutóbbi index még mindig nagyobb, mint a megelőző három év negyedik negyedéveiben.
Munkahelyi hangulat
Nálunk az index három összetevője közül erősödött a vásárlási kedv. Viszont a válaszadók valamivel kedvezőtlenebbül ítélik meg mind a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban, mind pedig személyes pénzügyi helyzetüket. A vásárlási kedv arra vonatkozik, hogy a megkérdezett a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit, megfelelőnek tartja-e arra, hogy megvegye, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ennél a szempontnál a többé-kevésbé pozitív véleményt képviselő válaszadók harmadik negyedévi 16 százalékos aránya 20 százalékra emelkedett. Ugyanakkor a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban csupán a megkérdezettek 11 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben kedvezően.
Pesszimista zónában
Hagyományosan legmagasabb a mutató a személyes pénzügyi helyzet megítélésében. A többé-kevésbé kedvező kilátásokat említő válaszadók harmadik negyedévi 23 százaléka 22-re csökkent. Hazánkhoz hasonlóan mind a világszerte vizsgált hatvan országának átlagában, mind Európában két ponttal lett kisebb a negyedik negyedévi index a harmadikéhoz viszonyítva, Igaz, magasabb értékekkel, mert a globális átlag 96-ra változott, az európai pedig 76-ra. Mindkét mutató a 100 pont alatti pesszimista zónába tartozik.
HBN