2016.01.03. 17:07
Ha már nem lehet több, akkor legalább legyen jobb!
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Ha kevés idő jut a gyerekekre, minőségi szempontból kell javítani rajta.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Ha kevés idő jut a gyerekekre, minőségi szempontból kell javítani rajta.
Alig hét perc az aktív szülő-gyermek kapcsolat egy felmérés szerint, hívta fel a figyelmet dr. Mező Ferenc, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Pszichológia és Gyógypedagógia Tanszékének főiskolai docense. – Ez a tömegesen jelentkező „funkcionális árvaság” egyenesen ijesztő a gyermekek egyéni fejlődése és össztársadalmi szempontjából is. Ha mindez igaz, ebbe a röpke időbe kell belesűríteni a mindennapi történéseket: milyen örömök és bánatok érték; mire volt büszke és mitől tart éppen; ki a barátja és ki nem; mire vágyik, és mitől szorong; mi lesz, ha nagy lesz, s mi nem; milyen korszakalkotó ötletei keletkeztek, és mit nem ért a nagyvilágból; hogy hogyan kellene viselkednie bizonyos esetekben – sorolta.
Az odafigyelés a kulcs
Természetesen a gyerekre szánt minőségi idő családonként változó. – Az egyik legnagyobb ajándék a szülőtől származó kitüntető figyelem. Jóformán szavak nélkül kommunikálható a fiatal számára, hogy „igen, nemcsak hallom, amit mondasz, hanem érdekel is életed apró-cseprő problémáinak köre, kíváncsi vagyok, miről mi a véleményed, mit érzel a figyelmed középpontjába került személyekkel, tárgyakkal, jelenségekkel kapcsolatban” – hangsúlyozta Mező Ferenc. A szakember szerint az elfogadás – nem az elvek nélküli mindennel egyetértés – már egyenesen „selyempapírba csomagolt ajándék” lehet egy gyermek számára. Ha még masnit is akarunk kötni a „nagy szülői szuvenírre”, akkor pedig megpróbálhatjuk beleélni magunkat gyermekünk élethelyzetébe.
Saját élményeket is
Különböző korosztályok más-más minőségi időtöltést igényelnek, hangsúlyozta Mező Ferenc. Az egy-két éves babák olyan szülőkkel kívánnak együtt lenni, akik felé bizalmat táplálhatnak. A bölcsődések számítanak a szülői türelemre, s arra, hogy még az ügyetlenebb próbálkozásai miatt sem szégyenítik meg a felnőttek, hanem engedik, hogy próbálkozzanak. Az ovisok a mesékért, játékokért, dalokért nagyon hálásak, főként, ha azok kellőképpen interaktívak és saját személyes ötleteik, élményeik is megjelenhetnek bennük.
A kisiskolásokkal olyan közös tevékenységeket kell végezni, amikben sikereket érhetnek el, s amelyek segítenek az esetleges csökkentértékűség érzéséhez vezető iskolai ártalmakat kiheverni, enyhíteni. Például ha egy adott feladat hibás megoldásáért azon kívül, hogy nem kapott piros pontot, lehet, hogy még „büntetést” is kapott. A felső tagozatosak és a középiskolások már kezdenek ugyan függetlenebbé válni, de még igénylik a szülői jelenlétet.
– A testi változások korában a személyiség is sokat alakulhat. A türelem és a tárgyilagos, jó szándékú visszajelzések sokat segíthetnek nekik saját maguk megformálásában, új szerepeik kipróbálásában. Persze ilyenkor a serdülő számára egyszerre fontos és kínos lehet a párkapcsolatok kérdéskörét boncolgatni. A zavart azonban jól megválasztott moziélményekkel például jól lehet kezelni – említette a szakember, majd hozzátette, előfordulhat, hogy amit nem fogad már el esetleg a szülőtől, azt a filmek révén bemutatott fiktív vagy valós alapú történetek szereplői példáját látva megfontolhatja.
HBN–VK