2016.05.18. 18:18
Kapcsold le a villanyt, és akkor marad pénz fagyira!
Hajdú-Bihar - Már az óvodában érdemes odafigyelni az energiatudatos szemlélet kialakítására.
Hajdú-Bihar - Már az óvodában érdemes odafigyelni az energiatudatos szemlélet kialakítására.
Idén elsőként vehettek részt óvodapedagógusok az Ariston és az Energiaklub közös energiatudatossági képzésén országszerte. Az egynapos tréningek keretében a megyei óvónők olyan modern képzést és segédanyagokat kaptak, amelyek használatával az óvodai foglalkozások színesebbek és érdekesebbek lesznek. Az energiatudatosságra fókuszáló tréninget a Hajdú-Bihar megyei óvodapedagógusok (debreceni, hajdúszoboszlói, álmosdi, hajdúhadházi, stb.) kapták meg elsőként az országban ingyenesen, így a legkorszerűbb, európai szintű ismeretekkel felvértezve okítják az apróságokat a mindennapi energiatudatosságra megyeszerte.
Nehezen körülírható
– A játékos foglalkozások keretében a gyerekek megismerhetik azokat a kifejezéseket, amiket később majd rendszeresen hallanak otthon és az óvodában. Ami nekünk felnőtteknek természetes, mint például energia, vagy vízmelegítő vagy áramforrás az egy óvodásnak valószínűleg nehezen körülírható még. Játékosan, színezve, kivágva és mutogatva mégis beépíthető a hétköznapjaikba – fogalmazott Lohász Cecília, az Energiaklub módszertani központ trénere. Mint folytatta, a képzés és az Éghajlítás földindulás című kiadvány is projektszemléletben foglalkozik az energia köré felépülő témákkal, mintegy inspirálva az óvodapedagógusokat, akik kész feladat- és játékleírásokat kapnak, nem nekik kell kitalálniuk azokat. Az éghajlatvédelem összetett témáját olyan könnyebben feldolgozható részterületekre bontja szét, mint például: mi az energia, hogyan bánjunk és takarékoskodjunk az energiával, illetve mik azok a megújuló energiaforrások.
De hogy a környezettudatosság mit is jelenthet egy óvodás életében? A tréning egyik résztvevője, Nikolics Marianna, a debreceni Mosolykert Óvoda kismacsi telephelyének óvodapedagógusa szemléltette a Naplóval.
– Fantasztikus „játéknap” volt maga a tréning is, sok új ötletet adott nekünk, s rávilágított, hogyan bánunk a bolygónkkal. A gyerekeknek mindebből például azt taníthatjuk meg könnyedén, hogy nem szabad minden szemétnek hitt dolgot elszórnunk, hanem egyrészt szelektíven kell gyűjtenünk a hulladékot, másrészt észre kell vennünk, hogy számtalan dolog újrahasznosítható. A mi ovinkban már korábban is wc-papír gurigákból készítettünk dekorációt, de nálunk a gyümölcshéj is a komposztba kerül, hogy aztán a zöldségeskertet táplálja - mesélte. – Azt is tapasztalják, hogy az energia fogalma kemény dió a kicsik számára, de ha megfigyelik, hogy nem minden játékautó megy magától, s az olvasáshoz fényre van szükség, mindjárt érthetőbbé válik.
– A csoportszobánk mennyezetén van egy ablak, amely beengedi a napfényt. Amikor azt letakarjuk, sötét lesz az olvasáshoz, így ez a „napenergiát” felhasználó világítási mód jó szemléltető eszköz. Ha a nap elbújik, fel kell kapcsolni a villanyt, de az már pénzbe kerül, nem természetes a fényforrás. Ezt az összefüggést sok egyéb, például elemes játékra, szolárlámpára is le lehet vezetni, amikor azt kutatjuk, mitől mozog, honnan kap energiát – emelte ki az óvodapedagógus. A gyerekek egyelőre úgy „okoskodnak”, hogy ha lekapcsolják a villanyt, amikor rendelkezésre áll a természetes fény, akkor marad pénz közös fagyizásra.
HBN–BB