2016.10.01. 13:29
Kik szervezik a nyaralásunkat?
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Piaci körkép készült az utazásszervezőkről, nem lehetünk elég óvatosak.
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Piaci körkép készült az utazásszervezőkről, nem lehetünk elég óvatosak.
Nyáron sokak számára jön el a pihenés, nyaralás ideje. Ki ne szeretne minden problémáról elfeledkezni? Ám ilyenkor sem árt az óvatosság – például az utazásszervező cég kiválasztásánál.
Az utazásszervezési piac évről évre tisztul, tavaly például több mint 30 százalékkal emelkedett a megszűnő cégek száma ebben az ágazatban. Jó hír azonban, hogy a felszámolással megszűnő cégek száma jelentősen (41 százalékkal) csökkent.
Az üzleti lehetőséget ismét egyre többen látják meg e területben, hiszen idén már az első félévben annyi utazásszervező céget alapítottak, mint 2015 egészében – derül ki az OPTEN céginformáció szolgáltató adataiból.
Változtak a szokások
Az utazási célpontok beszűkülése, átrendeződése, valamint az utazási irodák reakciója a változásokra nagymértékben alakíthatja át a hazai utazásszervezési piacot. Természetesen nem csak hazánkban, de az Európai Unióban és a világ legtöbb országában látható, hogy az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az utazási szokások. Egyiptom és Tunézia idegenforgalmának visszaesése után csökkent (és várhatóan tovább csökken) a Törökországba irányuló turizmus is éppúgy, mint ahogy Franciaországba is kevesebben utaznak nyaralni.
Az, hogy a világban lezajló folyamatokat hogyan reagálják le azok a vállalkozások, amelyek magából az idegenforgalomból élnek, üzleti előnyt és hátrányt is jelenthet számukra. Egy dolog azonban biztosra vehető: a közel 1300 céget és mintegy 5000 alkalmazottat magába foglaló piac átalakulóban van. Mint minden változásnak, ennek is lesznek nyertesei és vesztesei.
Legyünk óvatosak!
Utazóként nem könnyű eldönteni, melyik iroda ajánlatát fogadjuk el, amikor lefoglalunk egy külföldi utazást. – Egy vállalkozás kockázatának felmérésénél több száz tényezőt is figyelembe vesznek a komoly üzleti kockázati modellek: cégadatokat, pénzügyi adatokat, személyes és cégkapcsolatokat, pozitív és negatív információkat, fizetési tapasztalatokat” – mondja Pertics Richárd céginformációs igazgató. Hozzáteszi, a minimális körültekintéshez gyakran elég néhány alapadat is, mint például: hány éve működik a cég, hány alkalmazottja van, vagy nyereséges-e”. A nyereségesség tekintve az utazásszervezők piaca számára 2015 igen jó év volt, azonban a cégek csaknem negyede így is veszteséggel zárta a múlt évet.
Az igazgató szerint a vállalkozók között már beépült az üzleti kultúrába a cégtár-rendszerek és cégelemzések használata, néha azonban magánszemélyként sem árt az óvatosság: „Egy kis tájékozódással igen sok későbbi problémától kímélhetjük meg magunkat”.
HBN