2016.12.10. 12:23
A vészfékezés végzetes lehet
Debrecen - Ha elég gyors a reakcióideje, képes lehet „megfogni” a kocsiját, de jobb a békesség.
Debrecen - Ha elég gyors a reakcióideje, képes lehet „megfogni” a kocsiját, de jobb a békesség.
A hét végi időjárás (a mínuszok helyét nappal fagypont fölötti hőmérséklet veszi át) tökéletesen alkalmas az ónos eső kialakulására, a szélsőséges útviszonyok pedig könnyen vezethetnek tragikus kimenetelű közlekedési balesetekhez. Mi az, ami vészhelyzetben rajtunk, sofőrökön múlik?
A négy évszakos gumi annak való, aki városban autózik.
NagyRóbert
Jobb félni, mint…
A vezetéstechnikai centrumokban (sajnos, kevés ilyen van az országban) két dolgot igyekeznek a szakemberek a laikus járművezetők eszébe vésni: az egyik az, hogy lehetőség szerint próbálják megelőzni az autójuk megcsúszását (ez a fő szabály!), a másik pedig, hogy mit tehet a vezető, ha mégis „kitör” a jármű orra vagy fara. Nagyon fontos, hogy síkos úton bármiféle agresszív reakció (kövér gáz, satufék, kormány elrántása és hasonlók) végzetes lehet, tehát mindent csak óvatosan tegyünk. Talán az egyetlen kivétel éppen az a forgalmi szituáció, amikor úgymond kitör az autó fara. Ilyenkor villámgyorsan kormányozzunk ellen a kitörés irányába, majd rögtön vissza, és ha elég gyors volt a reakcióidőnk, akkor talán az úton maradhatunk. (Persze, mindig jöhet szemből is forgalom, de ez már egy másik történet…)
Gyenge kompromisszum
Nagy Róbert debreceni gumijavító úgy tapasztalja, hogy bár manapság többen használnak téli gumit, mint évekkel ezelőtt, mindig vannak későn ébredők. – Aki sokat megy, annak a négy évszakos gumit nem szoktuk ajánlani, hiszen az olyan, mint az a mesterember, aki egy kicsit mindenhez ért, de igazából semmihez. Aki felelősséget érez a többi közlekedő, saját maga és persze utastársai biztonsága iránt, az plusz hét fok alatt felszerelteti a téli gumit. Nem feltétlenül kell ugyanis az első hónak leesni ahhoz, hogy megtapasztaljuk a téli abroncs áldásait. Hideg aszfalton is hamarabb áll meg a jármű téli gumival, mivel több benne a speciális adalék, és lamellázott a futófelülete. A négy évszakossal egyébként nemcsak az a baj, hogy meleg aszfalton hangosabb, kanyarodáskor pedig nyikorog, de a fékút is hosszabb vele – osztotta meg velünk évtizedes tapasztalatait a szakember.
HBN–PA