2017.01.15. 14:44
Három zeneszerző teljes életműve a Kollégiumban
Debrecen - A Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtára – mint az ország egyik leggazdagabb gyűjteménye – különösen történelmi anyagával felbecsülhetetlen lehetőséget kínál első renden a kutatók számára. Jóllehet, nem kiemelten profilja a zeneművek, partitúrák, zenei témájú könyvek gyűjtése, mégis három, már most klasszikussá vált zeneszerző úgy döntött, teljes életművét erre a könyvtárra bízza. Értékeink nyomában című sorozatunkban ezúttal velük foglalkozunk.
Debrecen - A Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtára – mint az ország egyik leggazdagabb gyűjteménye – különösen történelmi anyagával felbecsülhetetlen lehetőséget kínál első renden a kutatók számára. Jóllehet, nem kiemelten profilja a zeneművek, partitúrák, zenei témájú könyvek gyűjtése, mégis három, már most klasszikussá vált zeneszerző úgy döntött, teljes életművét erre a könyvtárra bízza. Értékeink nyomában című sorozatunkban ezúttal velük foglalkozunk.
Gárdonyi Zoltán és Vass Lajos összes alkotása megtalálható itt, míg Vajda János, aki termékeny éveinek csúcsán munkálkodik, még bizonyára további remekművekkel fogja gyarapítani repertoárját.
Amikor egykori, szeretve tisztelt zeneakadémiai professzorom, Gárdonyi Zoltán révén Debrecenbe kerültem, úgy éreztem, egyházzenei kompozíciói mind a kántorképzés, mind kórusom, a Kántus számára ideális válogatási lehetőséget kínálnak. Mélységében volt alkalmam megismerni ezt a különlegesen értékes zenei világot. Az ő művei között megtalálhatjuk a legegyszerűbb pedagógiai céllal készítetteket, a kis falusi kántoroknak, kórusoknak szánt műveket, ugyanúgy az igényes koncertdarabokat. Tartalmilag a református zenei anyanyelvünk ihleti az életművet: a tiszta bibliai szövegválasztás, a genfi zsoltárok és a reformáció első idejének történelmi népének-feldolgozásai. Debreceni munkálkodásom alatt a Gárdonyi-kórusok folyamatosan szerepeltek és ma is szerepelnek a Kántus és a kántorképző tanfolyamok repertoárjában.
A szakma sem ismeri eléggé
1972-ben a család, kitelepülvén az akkori Német Szövetségi Köztársaságba, úgy döntött, a teljes zenei anyag (kották, könyvek, zenetudományi dolgozatok stb.) megőrzésre a Debreceni Református Nagykönyvtárba kerüljön. Ez a ritka értékes anyag – amelyet még a zenei szakma sem ismer eléggé – az opera kivételével minden hangszeres és énekes műfajban tartalmaz kompozíciókat: szólóhangszeres, kamarazenei, szimfonikus tételek, versenyművek, stb. Különösen nagy hasznát vehetné a zenepedagógia a furulyára, négykezes zongorára vagy az ifjúsági zenekarra írt feldolgozásoknak. Mindez később kibővült fiának, a szintén zeneszerző és zenepedagógus Gárdonyi Zsoltnak darabjaival.
A Vass Lajossal való kapcsolatom kezdetei az 1970-es évekre vezetnek vissza. Megtudva róla, hogy az egykori Kollégiumi Tanítóképzőnek volt diákja, kórusművet kértem tőle a Kántus számára. Egy ifjúkori, gyermekeknek szánt kicsi kánonját Ady Kis karácsonyi énekére, kibővítve újrakomponálta. Az 1976-os, kerek gályarab-évfordulóra, az Egyházkerület felkérésére írta nagyszabású kantátáját, a Furor bestiae-t (A fenevad dühöngése) vegyeskarra, orgonára, narrátorra. Kollégiumunk 450. évfordulójára bibliai szövegekre komponálta a Kiáltó szó című a cappella vegyeskarát, megfogalmazva az alma mater mindenkori feladatát, misszióját: „Én kiáltó szó vagyok a pusztában, készítsétek az Úrnak útját!”
Amikor Vass Lajos és felesége, dr. Kaposi Edit a Kollégiumnak adományozták a teljes zenei életművet, százezer forinttal járultak hozzá a Kántus Alapítvány létrejöttéhez. A hatalmas zenei anyagban itt is megtalálhatók a gyermekeknek szánt, könnyű énekelnivalók mellett a sokféle nehézségi fokú kompozíciók, egészen a gyermekoperákig vagy a Mattias Rex oratóriumig. A szerző nagy műveltségét igazolja a mindig igényes szövegválasztás.
A Pater noster ősbemutatója
Vajda János Kossuth-díjas zeneszerzővel a 2006-os, debreceni Nemzetközi Bartók Béla Kórusverseny nyitókoncertje óta kerülhettem szorosabb kapcsolatba. Ekkor hangzott el, ősbemutatóként, a Pater noster című oratóriuma, 18. századi, debreceni diákköltő versére. Többféle rokonságot mutat a mű a Psalmus Hungaricussal: tenor szóló-vegyeskar-szimfonikus zenekar, ítéletes, kemény szöveg. A fináléban összefoglalásképpen a sokszor elismételt „Ámen” szó mögött felfedezhető a 35. genfi zsoltár dallama (Perelj Uram, perlőimmel). 2009-ben, a Kálvin jubileumi évek nyitányaként Budapesten, a Művészetek Palotájában, nagyszabású koncerten hangzott el először az ünnepi református összkar előadásában – amelynek közreműködője volt a Debreceni Kántus is – a nekünk írt és dedikált, Balassi-versre komponált Adj már csendességet című orgonakíséretes vegyeskara. 2012 karácsonyára kedves, szellemes darabot kaptunk tőle, Karácsonyi ének címmel. A Mester több részletben hozta el a debreceni kollégium nagykönyvtára számára zeneműveit. Köztük megtalálhatók operáinak, nagyszerű kórusműveinek, valamint egyéb vokális és hangszeres darabjainak partitúrái.
Tehát a gazdag 20. és 21. századi magyar zene három klasszikus zeneszerzőjének ránk, az utókorra hagyott örökségét őrzi a Kollégium nagykönyvtára. Az 500 éves reformáció méltó megünneplését gazdagíthatná, ha az említett kompozíciók hangzó életre kelhetnének. A nagykönyvtár lehetőséget kínál a partitúrákba való betekintésre.
- Berkesi Sándor -
Az említett zeneszerzők műveinek listája megtekinthető ezen a linken.