2017.03.10. 13:35
Gondoskodó falatok az asztalon
Debrecen - Másfél évtizedes kutatási program eredményei értek be mostanra a Hajdúsági Sütödék-csoportnál.
Debrecen - Másfél évtizedes kutatási program eredményei értek be mostanra a Hajdúsági Sütödék-csoportnál.
Az ezredforduló tájékán, amikor a sütőipari cégeknél az innováció nagyjából abban merült ki, hogy merre tekeredjen a fonat a kalácson, a Hajdúsági Sütödék-csoport cégei tudatosan új utakat kezdtek keresni. A fő csapásirány, a tulajdonképpeni vízió az első pillanattól világos volt: új funkciókkal felruházni megszokott és a fogyasztók által kedvelt élelmiszereket. A 17 éve elkezdett kutatás-fejlesztési program eredményeiről Szakács Tamás vezérigazgató számolt be pénteken a Divinus Hotelben „A Smart Food® világa” című sajtóeseményen.
Tíz éve írtuk
Áttörés a koleszterinfronton címmel – kiszivárgott hírek alapján – tíz éve a Naplóban már írtunk arról, hogy a megyében piacvezető sütőipari cégnél zajló kutatási program (amelynek akkori célja a vérkoleszterin-szintet csökkentő termék kifejlesztése volt) klinikai vizsgálatai néhány hónap után figyelemre méltó eredményeket hoztak. Ez azért is volt biztató, mert hazánkban a vezető halálokok között előkelő helyen szerepelnek a szív- és érrendszeri megbetegedések, és ezek kialakulásában az egyik fő kockázati tényezőt a magas koleszterinszint jelenti.
Fotó: Derencsényi István
„A Smart Food® elnevezésű kutatási program keretében olyan új termékeket sikerült kifejlesztenünk, amelyek tudományosan tervezettek, speciális összetevőik klinikai vizsgálatokkal igazoltan hasznosak és biztonságosak, a termékek jóízűek, kiváló gasztronómiai értékűek, emellett kedvező élettani hatásokat közvetítenek fogyasztóiknak” – foglalta össze eredményeiket a vezérigazgató.
Az első fecskék
Szakács Tamás hangsúlyozta, hogy a 2000-ben elkezdett projekt vállalati résztvevői mind a mai napig európai uniós támogatások, illetve állami források igénybevétele nélkül, kizárólag saját anyagi erejükre támaszkodva végzik ezt a munkát. Öt évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy kialakuljanak az első konkrét termékirányok, illetve megszülessenek az első potenciális termékjelöltek. „A kifejlesztett termékek tudományosan bizonyítottan rendelkeznek mindazon tulajdonságokkal, amiket állítani fogunk róluk. A tudományos bizonyításokba az elmúlt években jóval több, mint kétezer önkéntest vontunk be” – emelte ki Szakács Tamás.
Fotó: Derencsényi István
A kutatásban résztvevő cégek az elsők Magyarországról, amelyek úgynevezett Új Élelmiszer (Novel Food) eljárást folytattak le sikeresen az Európai Unió illetékes intézményeinél. A magánszemély kutatók több szabadalmi bejelentést tettek Magyarországon, az Európai Unióban, az Egyesült Államokban, Kanadában és Eurázsiában. A szabadalmak egy része bejegyzett, egy részük pedig bejegyzés előtt áll.
Brandcsalád jött létre
A kutatók által csak „gondoskodó innovációnak” nevezett folyamat eredményeként nem egy termék, hanem gyakorlatilag egy brandcsalád jött létre. „Ezek tagjai egy-egy speciális, de sokak számára szükséges területen nyújtanak egészségügyi előnyöket, vagy csökkentenek betegség kialakulásával kapcsolatos kockázatokat” – fogalmazott Szakács Tamás, majd néhány konkrét példát említett. Elmondta, hogy a hamarosan piacra kerülő Vitajó® termékcsalád első tagjai a Vitajó® cipók egyedi ásványianyag- és vitamin-összetételüknek köszönhetően hozzájárulnak az immunrendszer megfelelő működéséhez, a kifáradás és a fáradtság csökkentéséhez, a haj és a bőr normál állapotának a fenntartásához.
A későbbiekben piacra kerülő termékek között lesz olyan kenyér és minivekni, amelyek egyedi összetételüknek köszönhetően a szívkoszorúér-betegségek kialakulásának a kockázatát csökkentik, míg egy kenyér és egy keksz a két leggyakoribb funkcionális emésztési rendellenesség tüneteit enyhítheti vagy szüntetheti meg
– sorolta Szakács Tamás. „Úgy vélem, néhány éven belül az emberek már tömegesen hozzájuthatnak olyan alapvető élelmiszerekhez, amelyek megoldást jelenthetnek egy-egy problémájukra. Ezek úgy támogatják majd az egészségüket, hogy közben nem feltétlenül szükséges alapvetően megváltoztatniuk a táplálkozási szokásaikat, életmódjukat”. A tervek szerint először Kelet-Magyarországon mintegy 700 üzletben, míg az egyik országos hálózattal rendelkező multinacionális cég több mint 400 boltjában nyitnak utat az új, innovatív, gondoskodó sütőipari termékeknek.
Három lépéssel a szektor előtt
„Ahhoz, hogy a debreceni élelmiszeripar visszanyerje a régi fényét, innovatív helyi cégekre van szükség. A Hajdúsági Sütödék ezzel a kutatás-fejlesztési projektjével három lépéssel a szektor előtt járva töri az utat azért, hogy a város élelmiszeripara megint sikeres legyen” – mondta a rendezvényen Papp László, Debrecen polgármestere.
Fotó: Derencsényi István
Pajna Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy keringési problémák miatt évente 3 ezer ember hal meg a megyében, az emésztőrendszer megbetegedései miatt pedig 300-an vesztik életüket.