2017.05.22. 08:30
Riadalom a hajdú-bihari iskolában
Hajdú-Bihar - Több késsel, feldúltan tért vissza a napközibe egy 13 éves fiú.
Hajdú-Bihar - Több késsel, feldúltan tért vissza a napközibe egy 13 éves fiú.
Felfegyverkezve elkövetett garázdaság bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást az egyik megyénkbeli rendőrkapitányság egy általános iskolai tanuló ellen, aki szerdán késsel fenyegette osztálytársát.
A 13 éves autista kisfiú – aki azért járhat abba az iskolába, mert annak alapító okiratában szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása – a napköziből tanórán kívüli foglalkozásra kéredzkedett el, ám végül nem oda, hanem haza ment, ahonnan több konyhakéssel tért vissza az iskolába. Az eseményt megelőzte, hogy távozása előtt frusztrációt élt át, egyik osztálytársával egy ártatlannak tűnő konfliktushelyzetbe keveredett. Otthonról vissza, a termükbe igyekezett, az említett osztálytársához közeledett fenyegető módon. Információink szerint a tanteremben lévő gyerekeknek sikerült az ajtót belülről nyomni, eltorlaszolni, így oda nem jutott be; a folyosón pedig a pedagógusok próbálták megnyugtatni, ám azokat is fenyegette. Miután a fiú eldobta a késeket, onnantól tudtak intézkedni, mentőt és rendőrt hívni.
Mindent megtesznek
A szülők és pedagógusok ijedelme és felháborodása eljutott szerkesztőségünkhöz; információnkat, a sajnálatos esemény megtörténtét Tóth Lajos Árpád tankerületi igazgató megerősítette, s kiemelte, az intézmény a szükséges lépéseket megtette. Kérdésünkre közölte, hogy az iskola szakmai alapdokumentumában szerepel a szakértői vélemény alapján történő, az integráltan nevelhető sajátos nevelési igényű, többek között az autista tanulók nevelése-oktatása:
Az iskola mindent megtesz az ott tanuló gyermekek védelme érdekében."
A Napló nem hivatalos információi szerint települési, intézményi szinten több egyeztetés zajlik, vizsgálják a családi és iskolai körülményeket, a tanulót pedig immár szakember a gyermekpszichiátrián. Úgy mondják, éles eszű, jó képességű, „ártatlan” gyerekről van szó, aki nem mondható kiszámíthatatlannak, beilleszkedett a közösségbe, persze akadnak a viselkedésével kapcsolatos furcsaságok.
Nem írjuk le
Természetesen a Napló tudja, melyik iskolában történt az eset, de körültekintően kell eljárnunk, nemcsak azért, mert védett, beazonosítható és ezáltal megbélyegezhető személyről van szó, hanem azért is, mert az integráció igen kényes és megosztó kérdés. Sok szülő küzd azért, hogy tanulási zavarral élő gyermeke olyan szakértői véleményt kaphasson, amely alapján őt felzárkóztatni tudó közösségbe utalják, viszont a másik oldalon lévő gyermekek és szülők igénye is jogos: olyan sajátos nevelési igényű osztálytársat tudnak támogatni, aki megalapozott (pszichiátriai) vizsgálatok alapján, állapotának folyamatos követése mellett járhat abba az osztályba. És az sem utolsó szempont, hogy vajon az intézmény alkalmas-e az említett specializációk biztosítására.
HBN-Barak Beáta
„Furcsaságaik miatt”
„A magasan funkcionáló, jól beszélő autista gyerekek általános iskolai integrációja egy nagyon összetett, nehéz kérdés. A törvényben meghatározott kereteken kívül figyelembe kell venni a helyi adottságokat is, melyek pozitív és negatív irányba is dönthetik a mérleget.
Melyek azok a szempontok a gyermek képességeire nézve, amelyek alapján el tudjuk dönteni, hogy érdemes-e egyáltalán normál, állami iskolában történő integrációban gondolkodni? Magas intelligencia, jó problémamegoldó képesség, legalább átlagos beszédszint, kevés viselkedészavar, kevés túlérzékenység, nincs étkezési zavar, korának megfelelő önellátás, öngondoskodás. Kockázati tényező, hogy a furcsaságaik miatt kötekedés, csúfolódás áldozatává válhatnak. Ezt mindenképpen figyelembe kell venni a döntés előtt” – írja az auti.hu, autistákkal foglalkozó szakmai közösség.
Megfelelő körülmények
Egy korábbi interjúnkban, amit dr. Oláh Rózával, a Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai szakrendelésének főorvosával készítettünk, szó volt az autizmusról is. A főorvosnő – tehát nem a mostani cikkünkben szereplő konkrét eset kapcsán! – akkor azt mondta, hogy az autisták pszichés kondíciója más és más, a súlyosan érintetteket nem, de sokukat lehet integrálni. Ez esetben viszont fontos az oktathatóságukhoz a megfelelő körülmények, feltételek, szabályok megléte, a pedagógusok ébersége. Egy félig zárt rendszerrel kell ezt megoldani, a tanulónak nincs önálló kijárása az intézményből, a szülőnek kell átadni őt. Azt is megtudtuk, hogy az autistákra nem jellemző a heteroagresszió (a környezetében élők felé irányuló), inkább az auto- , vagyis az önkárosító, kivéve, ha tartósan frusztrálják őket.
„Amilyennek tartasz, olyanná válok”
Kevésszer írnak fel gyógyszert, mert legtöbbször jó szóra van szükségük a kis pácienseknek.