Helyi közélet

2017.06.07. 17:19

Átdobod e-mailben a slusszkulcsot?

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Eppel János, a Porsche Hungária Kft. ügyvezető igazgatója valóságos forradalmat vizionál.

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Eppel János, a Porsche Hungária Kft. ügyvezető igazgatója valóságos forradalmat vizionál.

Állítólag az utánunk jövő generációk már nem fognak olyan módon fétistárgyként tekinteni az autóra, mint az atyáik, ez a fajta emocionális változás pedig kaput nyithat az úgynevezett közösségi autózás terjedésének – véli Eppel János, a Porsche Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, akit arra kértünk, hogy segítsen kifürkészni a talán nem is olyan távoli jövőt.

Előbb a hibrid

Szerinte a következő 5-10 évben olyan változások előtt áll a szakma, amire az elmúlt 50 évben nem volt példa, s amelyek nemcsak a gyorsaságukban és mennyiségüket tekintve, hanem minőségi értelemben is egészen más távlatokat nyitnak. – Azért mondok mindig ilyen intervallumot, mert e változások időbeni lefutását a gazdasági körülményektől, a vásárlási szokásokon, az életszínvonalon és a fizetőképes keresleten át az adott ország motorizáltságáig sok minden befolyásolhatja. Az máris látszik, hogy szervezetileg és szemléletben is át kell alakulnunk. Egy sor dolgot, ahogy eddig csináltunk, azt el lehet felejteni – állítja.

Az elektromos autók kapcsán azzal kezdte, hogy a környezeti terhelés, mint általános probléma az asztalon van régóta, de túl sok minden nem történt. Az autó ebben kiemelt szerepet kap, hiszen az utcán van, látható, ezért könnyű rajta elverni a port. Pedig ha megnézzük a globális kimutatásokat, a közúti közlekedés nincs az első négy-öt leginkább környezetszennyező terület között. Ha például Németországban az összes autót egy csettintésre át lehetne állítani elektromosra és ugyanebben a struktúrában állítanák elő az áramot, akkor 20 százalékkal lenne magasabb a CO2-terhelése a német gazdaságnak.

A hibrid technológia az, ami elektromos is, kevesebbet is fogyaszt, de azért használható a mindennapokban. Ez gyorsabban el fog terjedni. Az 500-600 kilométer hatótávolságú autók okafogyottá teszik a „tyúk-tojás” problémát, hogy azért nincs elég töltőrendszer, mert nincs elég autó, s viszont. Ezzel együtt 2025-ig nem lesz 300 ezernél több hibrid a magyar utakon."

Minek a saját?

A közösségi autózás hívei gyakran hivatkoznak arra, hogy egy hétköznapi autót a tulajdonosa a jármű teljes életciklusának csupán a 3-4 százaléka alatt használ, ami globális értelemben rendkívüli pazarlás. – Az új generációknak más lesz a viszonya az autóhoz. Sokkal kevésbé tekintenek majd fétistárgyként rá. Ugyanakkor egy közösségi használatú kocsi 6-7 individuális használatú autót vált ki – emlékeztetett Eppel János, aki szerint a nagyvárosokban középtávon működő modell lehet, hogy komoly közösségi szolgáltatók települnek be nagy parkolóházakba, bevásárlóközpontokba, és ha kocsira van szükség, tőlük lehívhatjuk. Úgy véli, ebben öt éven belül látványos fejlődés következhet be.

Az autonóm vezetés kapcsán arról beszélt, hogy 4-5 komoly autógyártó már képes olyan járművet gyártani, ami erre alkalmas. Ami nincs meg, az az infrastruktúra és a jogi környezet. – Ez iszonyatos költség és felelősség. Hiszen ki felel azért, ha az önvezető autó hibázik és valaki meghal? Kíváncsi vagyok, hogy tömegek mikor fogják rábízni magukat a robotpilótákra, és nyugodtan laptopozni vagy olvasgatni munkába menet a volán mögött?! – kérdezte.

Mindent tudnak

A mai autók jóval többet tudnak, mint amire a használójuknak szüksége van. – Itt van például az e-kulcs. Nem lesz fizikai kulcs az autóhoz, hanem az okostelefonon a sofőr egy e-kulcs aktiválásával indíthatja a motort. Nem történhet olyan, hogy elvittem a kulcsot, és a gyerek vagy az asszony menne otthonról a kocsival. Az e-kulcs révén a teljes útvonal lekérdezhető, aminek persze nem mindenki örül. Nemrégiben volt egy vevőnk, aki a luxusterepjárója 600 oldalas kézikönyvét végigolvasta; olyanokat mondott, hogy néha nem is értettem. Pedig én is ilyen autóban ülök… – dobott be végszónak egy kis sztorit Eppel János, aki régen letett arról, hogy az éppen használatos hivatali autója összes szolgáltatását kiismerje.


Kicsit megkésve bár…

A fogyasztói megfontolások terén a racionalitás és az emocionalitás arányának az eltolódása a kereskedőktől is stratégiaváltást követel. – Felépítettünk hatalmas autószalonokat, de tör előre az internetes és a direkt-értékesítés. Mi lesz ezeknek a szalonoknak a majdani szerepe? Ez persze Magyarországon még hosszabb idő, de készülnünk kell rá. Hiszen a jövő nemzedéke nem is feltétlenül vásárlásban gondolkodik majd, amikor autóhasználatot emleget. A motorizáltságunk Románia után a leggyengébb. Éppen a fejletlenségünk okán nálunk még lesz egy növekedés az új autók piacán, de a forradalmi változásokat mi sem úszhatjuk meg – jelentette ki az igazgató.


603 lóerő, 4 literes, V8-as twinturbo motor – így lehetne gyorsan leírni a 2017-es Mercedes-AMG E63 S-t. És hogy mire képes ez a szörnyeteg a német autópályán, ahol nincs sebességkorlát? Íme!

Az átlagos, Európában árult Dacia Duster három csillaggal ment át a törésteszteken, Indiában azonban azért, hogy olcsóbban árulhassák az autót, kispórolnak a kocsiból egy apróságot: a légzsákokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában