2019.02.06. 16:25
Nemzetközi érettségi? Igen!
Debrecen - Az International Baccalaureate Diploma Programme , közismert nevén az IB 2013 óta működik a Tóth Árpád Gimnáziumban. Akkor Debrecen város felkérésére, Kósa Lajos polgármester támogatásával indult útjára a nemzetközi érettségi képzés, amely a TÁG falai között folyik, s megvalósításban részt vesz a város több középiskolája is.
Debrecen - Az International Baccalaureate Diploma Programme , közismert nevén az IB 2013 óta működik a Tóth Árpád Gimnáziumban. Akkor Debrecen város felkérésére, Kósa Lajos polgármester támogatásával indult útjára a nemzetközi érettségi képzés, amely a TÁG falai között folyik, s megvalósításban részt vesz a város több középiskolája is.
– Tulajdonképpen közös tantestülettel működünk, az Ady Endre Gimnázium, a DSZC Vegyipari Szakgimnáziuma, a Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziuma pedagógusaival együttműködve folyik a munka – tájékoztatott Kovácsné Ilyés Ibolya, a gimnázium tanára, a program koordinátora. Mint elmondta, a Nemzetközi Érettségi Program egy svájci központú szervezet már 50 éve létező gyakorlata a világban, és olyan érettségi vizsgát ad a diákoknak, amit a világ szinte minden pontján ismernek, elismernek, és az egyetemi felvételihez elfogadják.
– Gimnáziumunkban a 11-12. évfolyam, a 16-19 éves diákok számára elérhető, két éves IB Diploma Program működik. Ez érettségi vizsgával végződik, amit ha sikeresen teljesítenek a diákok, megkapják a nemzetközi érettségi bizonyítványt, az IB Diplomát. A képzés angol nyelvű, azokat a tantárgyakat, amelyeket az érettségi vizsgához választottak, a tanulók angolul tanulják. Ez alól egyetlen kivétel van: az irodalom. Az IB szervezet filozófiája szerint az irodalmat mindenkinek saját anyanyelvén kell megismernie, így ezt a tárgyat magyar nyelven tanulják a diákok. A külföldi diákoknak is lehetőségük van arra, hogy az iskola által támogatott önálló irodalmi tanulmányok keretében saját anyanyelvükön tanulják az irodalmat.
Kovácsné Ilyés Ibolya kiemelte, az országban, de a világban is ritkaságszámba megy, hogy a képzés tandíjmentes a magyar, illetve az Európai Unió államaiból érkező diákok számára. Hogy ez megvalósulhat, az a Debreceni Tankerületi Központ és Debrecen város támogatásának köszönhető. Ennek azonban következménye az is, hogy tanulókat csak korlátozott számban tudnak fogadni: egy évfolyamon körülbelül 15 diák tanul. Bekerülni felvételi vizsgával lehet, erre szükség is van a program népszerűsége, a túljelentkezés miatt.
Különleges tanterv
A képzés az IB működése alatt kikristályosodott színvonalas tanterv alapján folyik, amelyet folyamatosan megújítanak. Ennek rendszere más, mint a hagyományos gimnáziumoké. Az itt tanuló diákok hat tantárgyat tanulnak, és mindből érettségi vizsgát tesznek, háromból közép-, háromból emelt szinten. Ezeket a tantárgyakat a megadott keretek között a tanulmányok megkezdésekor szabadon választhatják. Mindenki tanul irodalmat, matematikát, s dönthet arról, hogy a tantárgycsoportokból milyen nyelvet, melyik társadalomtudományi, természettudományos tárgyat, és milyen plusz tantárgyat fog tanulni. Így mindenki az érdeklődésének vagy céljainak megfelelően képezheti magát.
– Három további elvárást is teljesíteni kell az IB diploma megszerzéséhez. A két év során meg kell írni egy úgynevezett "hosszú esszét" (kis szakdolgozatot). Ez egy 4000 szavas önálló kutatómunka alapján mentortanári segítséggel elkészülő mű, amit a diákok tulajdonképpen bármilyen témáról megalkothatnak. A fontos, hogy saját kutatásaikat összegezzék benne – mutatott rá a tanárnő, s hozzátette, a diákok rendkívül változatos témákat dolgoznak fel, szerepelt már a kút motívuma a magyar népmesékben, a bitcoin elleni támadások kivédése, a szédülés kezelése különböző gyakorlatokkal, matematikai sorozatok vizuális megjelenítése, vagy Piton professzor alakja a Harry Potter-regényekben.
Csak a tanulók fantáziája szab határt, és remek dolgozatok születnek így. Munka közben pedig a diákok megismerkednek a tudományos kutatások módszertanával, etikai kérdéseivel is.”
Egy tudáselmélet elnevezésű tantárgyat is tanulniuk kell. A "Honnan tudjuk?" kérdést középpontba állító tantárgy a tudományok világában való eligazodásban és a hétköznapi élet jelenségeinek értelmezésében is segíti a diákokat. Ebből osztályzás nincsen, az elvárás egy prezentáció és egy esszé elkészítése. A harmadik feltétel pedig az úgynevezett CAS, amely kreatív-, sport- és jószolgálati tevékenységek elvégzését foglalja magában. A tanulóknak ezt iskolaidőn kívül 18 hónapig folyamatosan kell végezniük heti egy-egy órában – mondta Kovácsné Ilyés Ibolya. Kifejtette, hogy a gyerekek szabadsága ebben is nagy, hiszen kreativitásnak számít a rajzolás, zenélés, írás, akár a blogírás is, sporttevékenység lehet az is, ha a tanuló önállóan futni jár, és ezt dokumentálja. A szolgálat is sokrétű, a kutyamenhelyen végzett segítő munkától a hátrányos helyzetű gyerekekkel való tanulásig sok minden belefér. A tanárnő elárulta, jelenleg éppen egy plasztikhulladék újrahasznosítására szolgáló műanyagfeldolgozó gépet építenek a diákok.
– Ezekről a tevékenységekről mindenki valamilyen naplót vezet, amelybe a tapasztalataikat is, hozzá kapcsolódó érzéseiket, gondolataikat is belefoglalják. Így lesz kiegyensúlyozott a két év: az iskolai elméleti képzés, az önálló kutatások, a tanuláselmélet és a tapasztalati tanulás kiegészíti egymást. Így ez az időszak tulajdonképpen átmenet a középiskolai és az egyetemi követelmények között – hangsúlyozta Kovácsné Ilyés Ibolya.
PtkI