2019.09.16. 07:21
Már az iskolapadban elkezdik a pénzügyi nevelést
Tudatos pénzügyi tervezést oktató könyveket, illetve munkafüzeteket kaptak a középiskolások.
Fotó: Csabai István
Új kötetekkel bővültek az idei tanévtől a tankönyvcsomagok. Több százezer diáknak van lehetősége az új tanévben arra, hogy az alapvető pénzügyi-gazdasági ismereteiket bővítsék. A szakemberek szerint ez egy kitűnő lehetőség, hiszen így a diákok érdeklődése hamarabb, illetve könnyebben felkelthető lesz a gazdasági, pénzügyi területek iránt.
Sóstói Csilla, a DSZC Vegyipari Szakgimnáziuma pedagógusa elmondta lapunknak, iskolájukba is érkeztek új kötetek, viszont az előző években is volt már arra példa, hogy a tanulók pénzügyi és vállalkozási ismeretekkel találkoztak a tankönyvekben. – A 2017-es kerettanterv bevezetésével jelent meg új tárgyként a pénzügyi és vállalkozási ismeretek, illetve külön fejezetként a nyolcadikos és a tizenkettedikes történelemkönyvekben. Fontosnak tartom, hogy a 21. században a 2008-as gazdasági világválság után a diákok hasonló jellegű ismeretekkel is rendelkezzenek, továbbá megismerjék a világban zajló gazdasági és pénzügyi folyamatokat. Feltérképezzék a befektetési lehetőségeket, a nyugdíjrendszer működését, az öngondoskodás fontosságát, valamint a hitelfelvétel előnyeit és buktatóit. Véleményem szerint a tanulók az iskolában szerzett ismeretek után sokkal tudatosabban fogják a jövőben kezelni pénzügyeiket, sőt, a hétköznapi életben is könnyebben boldogulnak majd – kezdte lapunk tájékoztatását, majd a továbbiakban azt is elárulta, hogy a kötetekben milyen főbb témák találhatóak.
A Pénziránytű Alapítvány két új kiadványt adott ki és juttatott el az iskolákba. A munkafüzetek a történelem és a matematika tantárgyak tanításához nyújtanak segítséget. Sóstói Csillától megtudhattuk, iskolájukban az idei tanévtől a tizedikesek heti egy órában tanulnak pénzügyi és vállalkozási ismereteket, míg a tizenkettedik évfolyamon történelemből egy témakör foglalkozik pénzügyi és gazdasági témával. A pedagógus szerint van létjogosultsága a tárgyaknak, hiszen már közép- és emelt szintű érettségin is megjelennek az új ismeretek, többek között a pénzügyi és gazdasági kultúra, valamint a munkaerőpiac témakörből is találkozunk fogalmakkal.
– Idén a tanulók matematikából megismerkedhetnek az egyszerű kamat és a kamatos kamat különböző pénzpiaci formáival, kötvény- és részvénytípusú befektetések matematikai hátterével. Történelemből találkoznak a diákok az állam gazdasági szerepvállalásával, a háztartások pénzügyeivel, a vállalkozásokkal, a munkaerőpiaccal és a munkavállalás feltételeivel – hangsúlyozta.
– A tantárgy bevezetésekor egyes pedagógusok továbbképzéseken, tanfolyamokon vehettek részt, ezzel is segítve a szaktanárok módszertani felkészülését. A diákok figyelmét nem könnyű elnyerni, viszont a tantárgy iránt érdeklődésük nem mutat passzivitást. Az elméleti részek mellett sok a gyakorlati feladat is, melyek között akadnak olyanok, amelyeket szeretnek a hallgatók, mint például, amikor elkészíthetik az általuk kitalált vállalkozás üzleti tervét – tette hozzá. Hajzer Enikő pénzügyi tanácsadó nagyon örül annak, hogy végre az iskolapadban is tanítják: hogyan lehet, illetve miként kell bánni a pénzzel. Teljes mértékben támogatja az ötletet, elmondása szerint már ő is többször találkozott olyan huszonéves fiatalokkal, akiknek konkrétan egy csekk kitöltése is problémát okozott. – Azt gondolom, hogy a fiatalok egy része nem fog továbbtanulni, azonnal kikerülnek a munkaerőpiacra, és a jövőben ők fogják meghatározni az alattuk lévő generációk pénzügyi tudatosságát, a jó pénzügyi gondolkodás pedig jelenleg teljesen hiányzik hazánkban. Az új tantárgy bevezetésével hátha a diákok szemlélete is megváltozik, megtanulnak jobban bánni a pénzükkel – mondta.
Középpontban a pénz
A szakember szerint lehetséges, hogy pénzcentrikusabb lesz azon fiatalok gondolkodása, akik már az iskolapadban tanulnak anyagiakról, hiszen az életük részévé válik a pénz, viszont úgy véli, ez egyáltalán nem gond. – A diákoknak most jelen van egy olyan lehetőség, amit ha megragadnak, és megtanulják kezelni a pénzt, sikerül választaniuk egy jövedelmező pályát, akkor a jövőben módjuk lehet arra, hogy felépítsenek maguk körül egy komolyabb anyagi biztonságot – fűzte hozzá.
Hajzer Enikő úgy gondolja, a pénzközpontúság azért sem baj, mert pénz mindig is volt, van és lesz, meghatározza az életünket. – A tudatosabb gondolkodás felé nevelés egyáltalán nem probléma, meg kell tanulnunk, hogy az adott fizetés 100 százalékából mennyit költhetünk el, mi a bruttó, illetve a nettó bér fogalma, hiszen ezek mind az életünk részévé váltak, és mindig is velünk lesznek – emelte ki végezetül.
Nagy Emese
(A cikk fizetett linket tartalmaz!)