2019.10.09. 07:24
Újabb vasúti fejlesztések a megyében
2023 végéig villamosítják a Nagymacs és Balmazújváros közötti pályát.
Fotó: Napló-archívum
Szeptember vége óta újra járnak személyszállító vonatok a Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonal teljes szakaszán, így már nem kell pótlóbusszal utazni például Debrecen és Balmazújváros között. Ennek kapcsán egyik olvasónk azt kérdezte, hol tart a vonal villamosítása, melyet a BMW érkezése kapcsán terveztek, mert eddig egyetlen felsővezeték-tartó oszlopot sem állítottak fel.
Megújuló Tócóvölgy állomás
A kérdésekre a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága válaszolt, elöljáróban megerősítve: a 108-as vasútvonal korszerűsítése a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésének a része. Ennek az első ütemében a Debrecen–Nagymacs szakaszt korszerűsítik. A 225 kilonewton tengelyterhelés és az engedélyezett sebesség hosszú távú biztosítása végett felújítják a pályát, valamint átépítik a tócóvölgyi állomást. Macs ipari park néven új állomás létesül, mely a teherforgalmi szállítási igényeket elégíti majd ki. A kivitelezés tervezett befejezése 2021 vége.
Áram a második ütemben
A második ütemben, várhatóan 2023 végéig a Nagymacs–Balmazújváros vonalszakaszt korszerűsítik, a Debrecen–Balmazújváros közötti vasúti pályát pedig villamosítják. A Balmazújváros–Füzesabony vonalszakasz villamosítása a jelenlegi fejlesztéssel nem valósul meg, egyelőre nem szerepel a tervek között. A kivitelezési munkák költségei a megvalósításra kiírandó tendereljárások lezárását követően válnak ismertté. A beruházás teljes befejezése után az utasok korszerűbb, környezetbarát vasúti szolgáltatást vehetnek igénybe Debrecen és Balmazújváros között.
Azt is megtudtuk a MÁV-tól, hogy a személyszállítás szüneteltetésére a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt volt szükség. A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria a ki- és átrakodásokhoz a macsi rakodóhely vágánykapacitását vette, veszi igénybe. Macs állomásra eddig 240 ezer tonna zúzottkövet szállítottak 150 vonattal, mintegy 4200 vasúti kocsin. A jövőben várhatóan folytatódik a kőszállítás napi egy vonattal, azonban ez már nem érinti a személyszállító vonatok közlekedését, így azok Debrecen és Füzesabony között, a menetrend szerinti teljes útvonalukon haladhatnak.
A vasúttársaság hozzátette: a Rail Cargo Hungaria a fuvarfeladat teljesítése közben messzemenőkig figyelembe vette a lakosság és a környezet szempontjait. A szakemberek a környezetet leginkább kímélő megoldást kerestek, ilyen szempontból a rendkívüli mennyiségű anyag mozgatásához nem volt más alternatíva, mint a vasúti szállítás. Közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésére lett volna szükség a kő és kavics célba juttatásához. Ezek a járművek együttesen 5 tonna üvegházhatású szén-dioxidot termeltek volna – fejtették ki.
OCs