2020.01.03. 11:30
Ezer dolgozóval indul a BMW-gyár
Interjú Salgó Andrással, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs vezetőjével.
Fotó: Matey István
Nemrégiben tartotta meg oktatási nyílt napját a BMW Group Magyarország, a debreceni önkormányzat és a Debreceni Szakképzési Centrum. A Kölcsey Központba kilátogató több száz általános és középiskolásnak ismertették a német autógyár oktatási stratégiáját, bemutatták a foglalkoztatási lehetőségeket. Az eseményen ott volt Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs vezetője is, aki a debreceni gyárról, annak építéséről adott interjút a Naplónak.
Befolyásolja-e a német autóiparnak egy kevésbé konjunkturális időszaka a debreceni gyár telepítését?
A BMW Group mint a világ vezető prémium vállalata abszolút elkötelezett a magyarországi beruházás iránt. Ezt többször is hangsúlyoztuk. A jövőben a Debrecenben megépülő magyarországi gyáregység egy markáns és kiváló része lesz annak a globális stratégiánknak, hogy a gyártás több kontinensen egy kiegyensúlyozott modell mentén valósul majd meg. A BMW jelenlegi üzleti modellje halad előre, a debreceni gyárépítés pedig a megadott terveknek megfelelően zajlik.
Annak ellenére is, hogy 2019 őszére ígérték a gyárépítés kezdetét?
2018. július 31-én, amikor bejelentette a BMW Group, hogy gyárat épít majd Magyarországon, azt mondtuk, hogy várhatóan 2019 végén indulnak majd el a munkálatok. Ezek a föld, illetve terület előkészítését is jelentették. Ezek folyamatosan zajlanak most is. 2019. szeptember 24-én szintén ünnepélyes keretek között írta alá az utolsó megállapodást a város vezetése. Ennek megfelelően haladunk. 2020 tavaszán a cölöpözéssel kezdődnek azok a munkálatok, amelyek már a gyárépítés első fázisát jelentik.
Mi minden történt eddig a gyár megvalósítása érdekében?
Több mint 400 hektáron az iparterületet készítik elő egy elképesztően nagy horderejű munkával. Év végéig telepíti a BMW a saját építés-előkészítő eszközeit, és 2020 tavaszán indul a konkrét építkezés. A területen elvégezték a régészeti feltárásokat; két szarmata település, valamint egy vaskori sír maradványai kerültek elő. Márciusban cölöp-próbaterhelések zajlottak. Ezek a gyár alapozásának tervezéséhez szolgáltattak előzetes információkat. Utána a területről több mint egymillió köbméter humuszt szedtek le, és a kijelölt helyeken deponálták. Elkezdődött a kő beszállítása közúton és vasúton. A folyamatos haladás miatt már hétvégén is dolgoztak. A gyártelepítés mérföldkövei a következők: 2018. július 31-én bejelentettük, hogy BMW-gyár épül Magyarországon; 2018. október 12-én aláírták az első szerződéseket; 2019 júliusában bejelentettük a Debreceni Szakképzési Centrummal a duális szakképzésünket; 2019 nyár végével elindult a BMW karrierportálja, ahol álláshirdetések jelennek meg. Már öt munkatársat felvettünk, foglalkoztatunk. Ők jelenleg Debrecenben és Münchenben töltik a képzési idejüket. Jelenleg 20 munkakört kínálunk, és keressük rá az embereket. A következő lépés majd tavasszal a cölöpözés, és várhatóan 2020 nyarán az alapkőletétellel el fog kezdődni az építkezés.
Mikorra fejeződik be?
Egyelőre az időpontról, az építkezés további menetéről még nem adunk tájékoztatást, azokat a megfelelő időben tesszük meg.
Milyen autókat fognak Debrecenben gyártani?
Körülbelül ezer embert foglalkoztató gyárat építünk, ami éves szinten 150 ezer autó előállítására lesz képes. Az már biztos, hogy ez egy BMW-modelleket gyártó egység lesz, ami a létező legmodernebb, flexibilis technológiát fogja tudni hozni. Azaz egy szerelősoron belső égésű, plug-in hibrid vagy akár elektromos modellek is készülhetnek majd.
Kiket foglalkoztatnak? Milyen jövője lesz a gyárnak?
Minden tervezéshez csatlakozik egy foglalkoztatási szám. Ez az ezer ember az elsődleges létszám, amivel ezt a gyárat el szeretnénk indítani. Amennyiben ott tartunk és odaér a fejlesztés, a beruházás fázisa, akkor tudunk esetleges bővítésről beszélni. A BMW-gyárban egyelőre ezer emberrel számolunk. A beszállítói kör és azok a szolgáltatások, amelyek kapcsolódnak a BMW-gyárhoz, plusz-munkalehetőséget jelentenek nemcsak Debrecen, hanem a régió számára is. A beszállítók és a csatlakozó partnerek sokkal tágabb kört jelentenek. Megjegyzem, a BMW beszállítói között most is vannak magyar cégek. A BMW globális vállalat, a diverzifikációban hiszünk, elsősorban a régióra fókuszálunk, a régióból érkező munkavállalókra. Nyilván a magyar nyelv előny, alapvetően ez a fókusz. De a jó munkaerő, a tehetség, a motiváltság a fő kritérium.
HBN