2020.03.18. 13:13
Távoktatás: módszertanilag is át kell állni
A rendszerek leterheltek, a KRETA és a Google Classroom is lefagy olykor.
Koronavírus - Digitális tanrend
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Hétfőtől lépett életbe a távoktatás, minden iskola igyekszik a legjobb megoldást találni arra, hogy a tanulók ne kerüljenek hátrányba, s a tananyagot a megfelelő léptékben tudják elsajátítani. Hétfőre az Oktatási Hivatal és a Debreceni Tankerület is készített ajánlást arra vonatkozóan, milyen eszközöket, platformokat célszerű használni a pedagógusoknak a diákokkal és szülőkkel közösen.
– Az KRÉTA rendszerben tartjuk most leginkább a gyerekekkel a kapcsolatot, ott jelöljük ki a házi feladatot, a teendőket és a számonkérési formákat is. Ez eddig is működött, a szülőkkel is kommunikálunk a KRÉTA rendszeren keresztül. Részben volt már próba a digitális átállásra, és az igazgató is mindig szorgalmazza a belső továbbképzéseket, tudásmegosztó fórumokat, de élesben, az iskolán kívül teljesen más. A Google Classroom alkalmazást fogjuk még használni, azon próbálunk dolgozni a gyerekekkel.
„Tudatosítani kell bennük, hogy ez nem vakáció, haladni kell a tananyaggal, és nagyon fontos, hogy az érettségiző osztályok minden segítséget megkapjanak így is”
– osztotta meg eddigi tapasztalatait a Naplóval Fegyverneki Gergő, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium pedagógusa. Hozzátette: – Azt gondolom, most nagyobb energiabefektetéssel dolgozunk itthonról, mintha bent lennénk az iskolában.
Labirintusba keveredtek
A KRETA rendszerben a pedagógusoknak be kell írniuk az órákat, feladatot adniuk. Fegyverneki Gergő szintén összeállított egy módszertani útmutatót.
– A módszertani ajánlások nagyjából egyszerre jelentek meg, és összhangban is vannak egymással. Már egy Facebook-csoport is rengeteget tud, a gyerekekkel tudjuk a kapcsolatot tartani ott is, de a közösségi oldalon számolni kell a korhatárral és az adatvédelemmel is. Különböző tudásfórumokról linkeltem át videókat a kollégáknak, próbáltam könnyen kezelhető eszközöket ajánlani, nagyon sok digitális tananyagkészítő cég ingyenessé tette ez időre a tananyagokat. A közösségi médiában az a visszhang, hogy annyi digitális eszköz van, hogy labirintusba keveredtek sok helyen a tanárok. Az útmutató célja, hogy a digitális túlkínálatban el tudjanak igazodni a pedagógusok. Úgy tanítani, mint eddig, nem igazán lehet.
„A digitális pedagógia lényege, hogy módszertanilag is át kell erre állni, hogy valahogy a gyerekek az online térben kérdésekre, problémafelvetésekre választ találjanak, tevékenykedtetni tudjuk őket. Ügyelni kell a jó időbeosztásra, hogy ne minden tanár egyszerre terhelje a gyerekeket, és segíteni kell őket, hogy hatékonyan eligazodjanak a teendők között”
– tudatta a debreceni tanár. Kiemelte: – Borzasztó nagy az igény a kalauzolásra: testnevelő-, ének- és rajzszakos kollégák keresnek meg, az ország különböző helyeiről, hogy valami tippet szeretnének kapni a digitális távoktatáshoz. Testnevelésnél szóba jöhet most az e-sport, az otthoni edzésterv, rengeteg letölthető applikáció van, vagy akár videók. A kérdés itt az, hogy a gyerek megcsinálja-e, ezért fontos részünkről a motiváció – vélekedik a digitális oktatásban jártas pedagógus.
Leterheltek a rendszerek
A gyerekekben még hétvégén kétségek voltak afelől, hogyan alakul majd a távoktatás, azonban a Fazekasban a diákok is segítettek, hogy a zökkenőmentes legyen az átállás.
– Nálunk, a Fazekasban médiás gyerekek csináltak oktatóvideót a tanároknak arról, hogyan lehet YouTube-on felelést csinálni, videón keresztül órát tartani. Volt diákjaink, akik most tanárszakosok, informatikusok, rengeteg segítséget ajánlottak fel. A kollégák is aktívan segítik egymás munkáját, nagy az összefogás.
„Amivel számolni kell, és problémaként jelentkezik, hogy az oktatási platformok leterheltek lehetnek, hiszen rengeteg iskola helyezte át ide a tanítást. Ezért kellenek az alternatív megoldások is, mint például a Facebook-csoportok”
– tudatta Fegyverneki Gergő. Hozzátette: – Ez a távoktatás talán elindítja a magyar oktatást a reform útján, amire várunk évtizedek óta. Módszertanilag is át kell állni, beadandók eddig is voltak, amit otthon csinálhattak a tanulók. A tanároknak nyitottnak és rugalmasnak kell lenniük, ez a legfontosabb. Én abból sosem csináltam ügyet, hogy a beadandóba magától írt-e valamit, vagy utána nézett a neten, mert a releváns információk megkeresésének és koherens megszerkesztésének is számtalan hozadéka lehet, illetve a diákok a home office-t is kipróbálhatják – vallja a magyar- és médiatanár.
Kiss Dóra
Borítókép: a digitális távoktatás keretében előírt történelemfeladatokat oldja meg táblagépei előtt egy gimnazista fiú sződligeti otthonában 2020. március 17-én