2020.04.06. 11:41
Elkezdődött a tavaszi gumikeringő
Ha autóba ülünk, keressük meg a lehető legrövidebb útvonalat!
Fotó: Kovács Péter
Ezt Müller Cecília országos tiszti főorvos ajánlotta az operatív törzs sajtótájékoztatóján, amelyen szóba került az is, hogy miként használjuk járművünket a koronavírus-veszélyes időben.
– Ha van saját autónk, javaslom, munkába azzal járjunk, utasainkat pedig a hátsó ülésre ültessük. A sofőr keresse meg a lehető legrövidebb útvonalat. Jelentősen csökkent a forgalom, így most viszonylag rövid idő alatt a munkahelyre és vissza lehet érni – mondta Müller Cecília, majd felhívta a figyelmet, hogy rendszeresen töröljük át fertőtlenítő kendővel a kormánykereket, a műszerfalat, az ajtókilincset és minden olyan felületet, amit a gépjárművön megérintünk, így a fedélzeti komputert és a rádiót is. Ha kiszállunk az autóból, az első dolgunk a kézmosás legyen; alaposan, szappannal, langyos vagy meleg vízzel, majd fertőtlenítő géllel is töröljük át a kezünket.
Ugyancsak az autózáshoz tartozik, és ezekben a napokban különlegesen időszerű is a téligumi nyárira cserélése. Ebben Szabó Attila autószerelő-mester adott tanácsokat. Mint hangsúlyozta, tudja, a gumivásárlás pénztárcafüggő, mégis azt javasolja, hogy csak újat és jól bevált, legalább középkategóriájút vegyünk.
– Tudni kell, hogy négytenyérnyi felületen fog a jármű haladni, kanyarodni, tapadni, csúszni, megállni. A gépkocsi egyik legfontosabb alkatrészének tartom a gumiabroncsot, hiszen a jármű mozgását illetően minden azok felületén fog eldőlni. Éppen ezért a gumi minősége nagyon döntő tényező a biztonságunk, a járművünk menettulajdonságát illetően – hangsúlyozta Szabó Attila autószerelő-mester, akit a téliről a tavaszira történő gumicsere idején a püspökladányi szervizében kerestünk fel hasznos tanácsokért.
Az a bizonyos 4 milliméter
Elöljáróban leszögezte: minden gumiabroncs egy kompromisszum! Vagy jól tapad, vagy nem kopik. Az nem megy, hogy a gumiköpenyek e két alaptulajdonsága egyszerre tökéletes legyen. Ami nem kopik, az nem tapad jól; ami kopik, az viszont jól fog tapadni.
Nagyon fontos, hogy az évszaknak megfelelő gumiabroncsot válasszunk a gépjárművünkre.
Hozzátette fontos tanácsként, hogy minimális profilmélységként a gumiabroncs futófelületének minden pontján meg kell lenni az 1,6 milliméternek.
– A 7 Celsius-fokot szokták megjelölni hőmérsékleti határként, amikor cserélnünk kell járművünk kerekein a gumiköpenyt. A lágyabb, télit ezekben a napokban célszerű nyárira váltani. A téligumi sajátja, hogy a hidegben sem keményedik meg, megőrzi rugalmasságát, és kiváló az öntisztuló hatása. A benyelt szennyeződést jobban tudja a lamellák közül üríteni. De a téligumi sem rossz nyáron! Főleg akkor nem, ha járművünkkel sokat járunk sáros, csúszós utakon. Továbbá, akkor is fent hagyhatjuk a télit, ha a gumi bordázatának mélysége nem éri el a négy millimétert. Az ez alatti profilmélységű téligumi már nem téligumi. Ebben az esetben fent hagyhatjuk a téli abroncsokat, úgy mondjuk, „lejárjuk”. Kiválóan fog tapadni, jó lesz a fékhatás, viszont nagyon hamar el fog kopni.
A nyárigumik sokkal másabb lamellázatúak, hiszen azokat más hőmérsékletre, útviszonyokra tervezték. A nyáriak alkalmatlanok a síkos úton történő használatra, hamarabb kipördül a kerék, nincs öntisztító hatása. Ellenben a nyári aszfalton nagyon jól fognak, kiváló a vízkiszorító képességük. Ez azt jelenti, hogy ha vízre futunk a járművünkkel, mennyire távolítja el a gumiabroncsot az aszfalttól. Ugyanakkor fontos tényező a gumiválasztáskor az is, hogy mire használjuk a járművünket, mekkora sebességgel szoktunk haladni, mekkora súlyt szállítunk, milyen utakon közlekedünk, továbbá, a gyártó milyen abroncsot ajánl. Ez a Magyarországon forgalomba helyezett gépjárművek forgalmi engedélyében már nincs benne, így azt általában az első ajtó takarásában lévő táblázatban találjuk meg.
A legfontosabb: a járművünkre méretben ráillő, előírás szerinti gumiabroncsot szabad csak felrakni.
Tehát sem alul-, sem túlkerekezni nem szabad a gépkocsit, mert az a menettulajdonságokat változtatja meg, befolyásolja a menetbiztonságát is. ABS-, ESP-beavatkozók hatékonyságát is módosítja, nem mutatja a pontos haladási sebességet, ha nem az előírás szerinti a gumi átmérője. A túl széles gumiabroncs jobban igénybe veszi a futóművet, a jármű irányíthatósága megváltozik. Ez meglepetésként érheti a sofőrt, mert nem olyan lesz a kormányerő, a fordulási sugár. A váratlan helyzet általában bajhoz vezet. Hangsúlyozza még Szabó Attila: csak hivatalos szervizben cseréltessünk gumit, kereket, mert munkájukért ott tudnak teljes felelősséget vállalni; és ez is a biztonságunkat szolgálja.
Kovács Zsolt
Referencia és tapasztalás a két kulcsszó
Mindezek után elérkeztünk a gumiköpeny kiválasztásához. Szabó Attila kijelentette: bár a gumiválasztás a legtöbb autósnál pénztárcafüggő, azért óvakodjunk a nagyon olcsó, referenciával nem rendelkező, tapasztalati információktól mentes gumiköpeny megvásárlásától. Mert teljesíthet viszonylag jól a száraz útfelületen, viszont ha nedvesebb lesz az út, meglepetés érheti a sofőrt, illetve ezekkel szinte kivétel nélkül csak rossz tapasztalatot hallott. Ugyancsak óv a szakember a használt, főleg a külföldről behozott használt gumik megvételétől. Ezek üzletileg, környezetvédelmileg, biztonságilag sem jók.
– Ha a kerékben lévő kilométerek számát is figyelembe véve elérkezik a gumicsere ideje, törekedjünk új gumiabroncs megvásárlására. A prémium kategóriák komoly referenciákkal rendelkeznek, viszont sokba kerülnek – szögezte le. – A gumik minősége általában a tapasztalással dől el, de a prémiummárkákban vagy a jól bevált, komoly referenciákkal rendelkező középkategóriákban csalatkozni nagy bizonyossággal nem lehet. Vannak már nagyon jó négy évszakos gumiabroncsok, és amilyen éghajlat felé tartunk, mindenképpen javaslom, de csak a bevált, jó minőségű gumikat. Ha nincs annyi hó, fagy, nyugodt lelkiismerettel tudom ajánlani. A négy évszakos gumi nem megy a biztonság rovására.