2020.05.16. 11:31
Nem mindenkinek éri meg négy évszakos abroncsot venni
Az ára a nyári-téli gumigarnitúráé alatt van, sokak szerint azonban csak kompromisszumos megoldás.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Szakértővel vizsgáltuk meg, kiknek és mennyire éri meg négy évszakos abroncsokat vásárolni. Első látásra költségkímélőbbnek tűnhet, ám a kopási sebessége és a menettulajdonságai is árnyalják a téli-nyári szettekhez viszonyított alacsonyabb árát. A szélsőséges időjárás, az évi futásteljesítmény és a használat milyensége is fontos befolyásoló tényező lehet a négy évszakos abroncsok működésében. Az enyhülő telek mellett szárazabb nyarak érkeznek, ilyenkor pedig jól megmutatkoznak az általános téli és nyári szettektől eltérő keverék hátrányai. A szakember kevés futáshoz is csak kompromisszumok elfogadásával ajánlja a négy évszakos alternatívát.
Helyzetfüggő előnyök
Amit pozitívumként szokás említeni: Az átszerelési és vásárlási költségek drasztikusan csökkenhetnek egy négy évszakos abroncs megvásárlásával. Az évi két átszerelés helyett elég lehet egy, a téli-nyári garnitúra megkerülésével ráadásul jóval kevesebb a kifizetendő összeg, melyet gumikra szánnánk.
A szakemberek azonban az erősen éghajlatfüggő, négy évszakos abroncsok jó kihasználhatóságát megannyi tényező figyelembevételéhez kötik.
Makrai János debreceni gumiszerviz-szakember szerint egy összetett feltételrendszer megvalósulása szükséges a négy évszakos abroncsok megfelelő működéséhez.
– Alapvetően minden a felhasználástól függ. Egy olyan sokat használt autónál, amit céges flottákban évente több tízezer kilométeren vezetnek, felesleges a négy évszakos abroncs. Ezekben az esetekben ugyanis a sofőr sietősebben halad, nem fér bele egy nagyobb követési távolság hóesésben és tikkasztó hőségben sem, időre megy, és a biztonságos tapadás felértékelődik. Egy városban közlekedő családanya, aki alig veszi elő az autóját, már más besorolás alá kerül az abroncsok szempontjából. A nagyobb használat ráadásul gyorsabb kopással is jár. Egy átlag magyar a statisztika szerint évi 12 ezer kilométert autózik. Véleményem szerint erre már nem való a négy évszakos gumi. Az abroncsok általános felhasználási körülmények között hat évet bírnak ki, ez 72 ezer kilométert jelent ideális esetben. Ilyen mennyiséget pedig nem bír el a négy évszakos alternatívák többsége. Így – amennyiben nem csak a városban való pár ezer kilométeres furikázáshoz használjuk – a költségek sem olyan kedvezőek, hiszen hiába beszélünk egy garnitúráról, ha gyakrabban kell cserélni, mint a téli-nyári kettőst – emelte ki a szakember.
Hiába kecsegtet…
Makrai János hozzátette, hiába kecsegtet egész éves megoldásként a négy évszakos szett, képtelenség, hogy minden téren megelőzze időjárás-specifikusabb társait.
„Egy téli-nyári gumi nemcsak a mintázata miatt más, hanem a benne lévő keverék miatt is. A megfelelő hőmérséklethez igazodva a keverék milyenségétől függ, mikor tudjuk használni abroncsainkat.”
– A négy évszakos abroncs ezzel szemben mindkét szélsőséget egyesíteni szeretné, így a mínusz fokok és a kánikula idején is megoldást nyújtana. Ez viszont szinte képtelenség, a minőség romlásának felmerülése nélkül. A már említett gyorsabb kopás mellett vagy a féktáv hossza nő, vagy a kanyarokban válik nehezebben kormányozhatóvá az autó. Minden létező időjárási körülménynek egyszerűen nem lehet megfelelni kompromisszumos megoldások nélkül. Nem véletlen, hogy a gyártók is sokkal kisebb mennyiségben készítenek négy évszakos változatokat – hangsúlyozta a debreceni szakember.
Péter Szabolcs